Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Luftstrekk inn og over naboens loft til sikringsskap i tomannsbolig.

Hei,

Holder på å planlegge renovering av min andel av ein tomannsbolig.

Det eg lurar på er om det er mulig å koble ny tilførselskabel på den sida som luftstrekket kommer til naboens side og strekke tilførselskabel over naboens loft og inn til mitt sikringsskap? Det kommer nyere isolert trefase inn til vegg.

Spurt ${formatDate(1499199748)}
Løst Løst
Ex
EX sone

Er område rundt gassflasker ex område?

eks område rund propanflasker eller lignende.

Et bygg har stående to tre flasker utenfor, det skal installeres stikk i nærheten, kor langt unna må stikk plasseres eventuelt?

Kan flasker bygges inn, endrer det noe?

Spurt ${formatDate(1499278390)}
Løst Løst
Spennings grenser for tavlemontør og automatiker fagbrev

hei eg har tavlemontør og automatiker fagbrev er på veg til å ta gruppe L som privatist, hvilke speningsgrenser settes for arbeid med min bakgrunn, har fse.

Spurt ${formatDate(1499427901)}
Løst Løst
Tegnings dokumentasjon

Hvorfor er det så stor forskjell på dokumentasjon mellom bedrift og enebolig??? Jeg ser aldri noen tegninger på wago-klemmer i en koblingsboks i et hus... var borti feilsøking hos en kunde i en enebolig... det ble dyrt for å si det sånn. brukte unødvendig lang tid på å lage feilsøkingstegning over deler av anlegget før man så hele bildet kan man si.

Spurt ${formatDate(1498863214)}
Løst Løst
Relèr med gnisværn

Er det noen som vet om noen relè leverandører som har en sokkel man kan koble på gnistværn på kontaktsettene + værn på relespolen?

Altå et modulpåbyggbart utstyr.

Spurt ${formatDate(1499155490)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Avlåsing av starter til brannpumpe, offshore

Hei

Spørsmål om hoved eller styrestrøm avlåsing.

Gjelder en brannpumpe på plattform i Nordsjøen, med batteribank til forsyning av starter.

I dag går plussledningen (150mm2) fra batteribanken til en kontaktor, for så videre til pluss polen på selve starteren.

Når vi skal ha vedlikehold på maskinen/ starteren så må vi ha tilgang til å låse av elektrisk tilførselen på en eller annen måte.

Er det nok å sette inn en låsbar bryter som tar begge faser på styrestrøm til både kontaktorspole og start relè, eller er det krav til lastbryter/ effektbryter på pluss ledningen "hovedstrøm" fra batteribanken?

Spurt ${formatDate(1498575478)}
Løst Løst
Nek 400 stikkontakt balkong

Vi har to balkonger i et nybygg som skal være levert etter NEK 400:2014, men det er bare levert stikkontakt på balkong i 1 etg. EL-firma mener de har risikovurdert at det ikke er behov for stikkontakt på balkong i 2.etg(da balkongen er utenfor to soverom), men vi har ikke blitt forespurt noe ang dette i forbindelse med byggingen og det står ikke dokumentert noe i risikovurderingen at denne er fjernet(og hvorfor).

Kan man som elektriker operere på denne måten?

Spurt ${formatDate(1498596779)}
Løst Løst
Lampekurs på 1,5mm2 kabel

Hei,Jeg lurer på om det er mulig å kjøre en lampekurs (taklampe) på 1,5mm2 kabel når kurssikringa er på 16A?Eller er det slik at en 16A sikring må sikres med 2,5mm kabel uansett hva?

Det er snakk om kabel fra stikkontakt til bryter of fra bryter til lampe.

Spurt ${formatDate(1498664877)}
Løst Løst
Nek 399-2

Hei

Under bygging av en mindre boligblokk med 9 leiligheter over 3etg. (tre stk leiligheter i hver etasje).

Her kan man benytte seg av Nek 399-2 med et hovedfordelingsskap montert nede samt en etasjefordelere i hver etasje og sikringsskap i hver leilighet.

Men mitt spørsmål er om man må benytte seg av etasjefordelingsskapene. Så lenge hovedfordelingen er tilgjengelig, og målerne blir plassert her. ( evt. låser av de deler av skapene som måtte være utilgjengelig for ikke faglig personell)

Håper det er noen gode løsninger her :-)

Spurt ${formatDate(1498559521)}
Løst Løst
Krav til egen jordelektrode på lysmaster type parklys

Skal i gang med et lite utendørs lysanlegg med 16 parkarmaturer på 4 meters master.

Armaturene forsynes med vanlig pfsp 5G2,5 (fordelt på faser i TN anlegg)

Armaturene står ca 25 meter fra hverandre.

Er det krav til noen form for jordspyd på mastene eller cu wire i grøften?

Spurt ${formatDate(1498571313)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.