Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Dokumentasjon av 11 år gammel vk

DLE har hvert på tilsyn på et av våres anlegg. Det gjelder en vk på et bad som er forlagt i 2005. Ha krever at det leveres underlagsdokumentasjon på varmekabelen. Har ikke NEK 400 2002 så kjenner ikke kravene her. Anlegget var komplett med risikovurdering, samsvarserklæring og alt annen dokumentasjon.

Kan han kreve at vi skal levere underlagsdokumentasjon på denne vk?

Elektro installatør

Spurt ${formatDate(1465540316)}
Løst Løst
Produksjon av elektriske anlegg.

Hei.

Vi produserer offshore utstyr som fram til nylig har blitt kategorisert som midlertidige eller mobile anlegg, men det blir etterhvert en del fast installasjon på skip.

Bedriften har ikke en Installatør, men elektriker gr.L.

Et typisk anlegg vil ha ferdig trukkete kabler godkjent av skipselektriker, hvorpå vi leverer skap og kapslinger med vårt utstyr og gjør tilkoblingene selv.

I enkelte tilfeller krever utstyret vårt høyspent (1-5kV), vi leverer da trafo og arbeids- jordingsanlegg i tillegg.

Hva kreves av kompetanse for å kunne bygge å levere:

-Elektriske lavspenningsanlegg

-Elektriske høyspenningsanlegg

Hva må evt. vår elektriker (gr.L) ha av ekstra utdannelse for å kunne lovlig levere et slikt anlegg?

Spurt ${formatDate(1465546187)}
Løst Løst
Ex
Separasjon, IS og non IS ledere i kabinett

Hei.

Ser kravet med min 50mm mellom is og non is termineringer.

Hva med ledere i kabinett, kan ikke finne kravet om sparasjon her.

Hvor står det og hva er kravet til forlegning av IS ledere med separasjon til vanlige ledere i kabinett?

Spurt ${formatDate(1465563942)}
Løst Løst
Definisjon av grensesnitt for EKOM

Det står beskrevet i NEK 399-1-4.3.3.3 tabell 3 at EKOM feltet skal inneholde arrangement for internt sprede-nett og terminering for inngående og utgående bygningstamkabel for EKOM.Er det da tanken at i for eksempel en boligblokk, at det er leilighetenes modem fra leverandøren som skal monteres i etasjefordeler? Eller er det bare kablingen for inngående og utgående sprede-nett som skal kobles i EKOM feltet?Det er litt bekymret over å montere modem tilhørende leilighetene i etasjefordelerne med tanke på informasjons-sikkerhet.

Spurt ${formatDate(1465456432)}
Løst Løst
NEK399 og større boligkompleks

Hei. Hvordan gjøres det i praksis på et større boligkompleks (f.eks eldresenter) der det er flere "leiligheter" som skal ha sikringsskap i hver leilighet og byggeier selv skal stå for strømregningen?

Er det krav til utvendig målerskap også her eller kan man gjøre det på tradisjonelt vis med at kraftlag legger stikkledning inn til hovedtavle og monterer måler her?

Kan jo tenke meg at inntaket fort kan bli på 6-700A

Spurt ${formatDate(1465471940)}
Løst Løst
Kvalifikasjonskrav

Hei.

Jeg har planer om å gå opp til installatørprøven Oktober i år og går derfor under overgangsperioden som avsluttes i 2016. Jeg er nå ferdig med Teknisk Fagskole og har fagbrev som energimontør fra tidligere.

Pratet med det lokale DLE i dag og han mente at man måtte ha fagbrev som elektriker for å kunne gå opp til installatørprøven. Er dette riktig ?

Spurt ${formatDate(1465480540)}
Løst Løst
Automasjon
Mange lamper med individuell dimming

Hei

jeg har en kunde som skal ha 30 lamper som han vil dimme hver for seg med felles av på bryter, han vil også kunne overstyre dette og ha en felles dimmer for alle ved endret behov.

Det jeg har tenkt er et lite skap med et potmeter pr lampe og en forankoblet topolt bryter, men når kunden ønsker en egen bryter i tillegg vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, tenkte litt på en vender på skap som buypassa potmetere og gikk innom en 315 GLE dimmer, da vil jo topolte bryter virke som av-på, og vender på skap som et valg mellom enkelt dimming pr lampe og felles dimmer på alle.

Tenker jeg riktig? Noen tanker? Forslag til andre løsninger som ikke er så kostbare?

Spurt ${formatDate(1465367332)}
Løst Løst
Historien om kurs 12

Hei, vil fortelle om en merkelig opplevelse for litt siden. Mysteriet er fortsatt uoppklart, så om noen har noen gode ideer, kom med de.

Kunde ringte ang. utløst sikring som ikke ville legges inn igjen. Her hadde vi montert inn nye jordfeilautomater for noen mnd siden, og kunde hadde gått systematisk til verks og plugget ut alt av utstyr, men kursen ville ikke inn igjen. Selv etter en times "nedkjøling" nektet den å legge seg inn.

Dagen etter når vi ankom åsstedet, ble det konstatert at den hadde løst ut på jordfeil da "det gule flagget" var synlig. Men sikringen gikk lett i på-stilling, ingen problemer.

Kurs 12 gikk til stue, 1.etg. Dette er et hus fra 60-tallet, hvor alle stikk er ujordede. Men på denne kursen er det en utelampe samt en utvendig markise, som da ble første mistenkte.

Min gamle analoge isolasjonsmåler ble funnet frem, kurs 12 ble slått av, og målepinnene bestemt plantet på fase og hovedjordskinne. Nå skjer magien!

Instrumentet begynner å fluksuere, og viseren hopper frem og tilbake i omtrent tre sekunder før den hopper opp til uendelig, hvor den blir værende. Instrumentet er fortsatt på, men selv om jeg tar ut målepinnene og kortslutter dem, får jeg ingen reaksjon. Hva f#¤&?

Instrumentet blir slått av og på igjen. Målingen blir gjentatt 5-6 ganger med samme resultat. Jeg måler andre kurser til normale måleresultat, samt hele installasjonen eksklusiv kurs 12, til helt normale og forventede tall. Men kurs 12 tar knekken på instrumentet mitt.

Instrumentsvikt? Jeg henter ELIT Installasjonstester, og rigger meg opp. Målepinne plantes enda mer bestemt på kurs 12 og hovedjord. Bryteren vris til Riso, og jeg trykker start. "Lavt batterinivå". Helv¤"&, dette er jo rent uprofesjonelt! Men displayet sier batterikapasitet på 50%... Jeg måler nabokursen, og får samme måleresultat som med min analoge megger! Men kurs 12 - dårlig batterinivå!!!

Andre målinger jeg gjorde:Spenning på kurs 12 i avslått tilstand = 0V AC og 0V DCKontinuitetsmåling = 0,5ohm til jordet utelampe på enden av kurs

Sikringen var på, spenningsnivåer så bra ut, og alt i stua hadde strøm. Utelampa lyste, og markisa kjøte både opp og ned. Jeg vet fortsatt ikke hva som gjorde dette, er det noen som har gode forslag?

Spurt ${formatDate(1465450403)}
Løst Løst
Tilknyttningskap i landbruk

Eg har en nabo som skal oppgradere det ene huset på gården sin med bytte av sikringsskap og legge kabel i bakken. Hovedsikringsskapet til gården står i driftsbygningen og går videre med stigekabel til huset der han har sikringsskap han skal bytte.

Entrepenør som skal bygge sier at han må ha tilknytningsskap på utsiden av dette huset.

Eg har ikke tilgang til nek 399, men det skal vel ikke vere nødvendig med tilknyttningsskap til dette huset,

når hovedsikringsskap og måler står i driftsbygning

Spurt ${formatDate(1465279257)}
Løst Løst
Kabel til trafo

Ved dimensjonering av kabel til trafo (innvendig anlegg)

har vi en trafo med I=223A på primærsiden (230V)

Lasten på sekundærsiden vil imidlertid aldri bli mer enn ca. 140A.

Kan vi dimensjonere denne etter den reelle lasten selv om vi må dimensjonere vern etter startstrøm til trafo?

Spurt ${formatDate(1465280957)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.