Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbryter til stikk over himling

Hvis man har stikk over himlingen på lyskursen, kan området over himlingen klassifiseres som ikke beregnet for allmenn bruk av ikke sakkyndige.

Her lurer jeg på kravet i NEK400:2014: 411.3.3 tilleggsbeskyttelse på stikk under 20A i offentlige/næringsbygg (ikke boliger). Armaturene er fast installasjon og dermed ikke krav til tilleggsbeskyttelse.

Spørsmålet: trengs det jordfeilautomat på disse kursene? Noe forskjell om det er IT eller TN?

Skjønner jo at de som bruker bygget daglig typisk ikke henter strøm fra over himlingen, men personlige erfaringer fra en sommerjobb på en bensinstasjon sier noe annet. På en annen side hvis det er nok stikk på stikkursene så unngår man at brukerne av bygget benytter seg av stikkontaktene over himlingen.

Føler dette er mer synsing enn noe man finner i NEK.

Spurt ${formatDate(1465299225)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Nødlys på båt

Leter etter krav til nødlys på båt, og lurer på om det er noe krav om IP graden?

Spurt ${formatDate(1465206907)}
Løst Løst
Kabler i bakken

Hei

Er det tillatt med 500V kabler forlagt i bakken med/uten mekanisk beskyttelse?

Hvor kan jeg finne info om dette?

Spurt ${formatDate(1465216240)}
Løst Løst
skadestedsledere offshore og krav til årlig FSE

Hei,

Skadestedsledere offshore kan I en nød situasjon være avhengig av å gå inn I høyspent/ lavspent rom som kanskje første respons etter en ulykke/ hendelse.

Stilles det ihh til FSE krav til denne gruppen når det kommer til årlig oppdatering av FSE, eller holder det at denne gruppen tar dette kurset en gang og da slipper årlig oppdatering?

Kan I såfall ansvarshavende "bestemme" at dette er ok?

Har pløyd regelverk uten å finne en fasit på spørsmålet, men ut fra erfaringer og potensielle risiko momenter mener jeg at det vil være uklokt å ikke innrullere denne gruppen I dette kravet.

Spurt ${formatDate(1465201257)}
Løst Løst
PCB forskriften

Sliter med hvilken forskrift jeg skal referere til ved pcb i kondensatorer for lysarmaturer.

De fleste sier "PCB forskriften", men finner ingen forskrift som heter dette.

Er det noen av disse jeg refererer til under eller noe annet? Begrensingsforskriften § 3-1:https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2002-12-20-1823 eller

Forskrift om polyklorerte bifenyler (PCB) § 4:https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2000-04-17-413

Spurt ${formatDate(1465201619)}
Løst Løst
Automasjon
nichols ziegler metode 1

for å beregne periode tiden, er det bare å måle med stoppeklokka? via å se på svingningene på kurva?

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1726707

Spurt ${formatDate(1465202481)}
Løst Løst
Kurs

Om faglig ansvarlig har egen kompetanse gjennom kurs og arbeid, vil han kunne holde kurs videre for egne ansatte for å dokumentere kompetanse. Eks fse og medisinsk område.

Spurt ${formatDate(1464942874)}
Løst Løst
Automasjon
Koble ECA regulator og PT100

2 bilder: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1726271&hl=

Spurt ${formatDate(1465192382)}
Løst Løst
Ex
Isolasjonstesting Norsok Z-015

Hei

Jeg har et spørsmål angåaende isolasjonstesting og måleresultater.

Var hos en kunde og tok service på en av deres maskiner, brukte da deres servicelister dokumentasjon under servicen.

Fikk en liste der alle kabler var listet, instrumentkabler skulle megges med 250v og powerkabler med 1000v.

I resultatrubrikken står det kun at resultatet skal være over >100Mohm, og at man kvitterer med navn at man har sjekket det. Er dette vanlig standard? Er vandt med å skrive ned resultatet som det er.

Hvor står det beskrevet at resultatet må være over 100Mohm?

Spurt ${formatDate(1464940211)}
Løst Løst
Elektroinstallatør lønn

Hei.

Ser det er en gammel link angående dette. Jeg håper å starte en ny diskusjon med tanke på dagens marked og hva en bør ha og kan forvente som elektroinstallatør.

Jeg skal forhandle om en installatørstilling ila neste uke. Det er for et firma med ca. 100 ansatte og flere innleide. Av montører som går ute har vi mellom ca 60 stk elektrikere, 15 stk automatikere og 10 stk mot offshore. Vi utfører arbeid mot offshore, landindustri og næring. Mine virkeområder er EX, automasjon og vanlig elektroinstallasjon.

Jeg er alene som installatør og holder til på et presset marked på vestlandet. Mine arbeidsoppgaver blir å følge opp installatørrollen, tilbudsarbeid, prosjektleder på prosjekter mellom 1-5mill. Videre har jeg 1 års erfaring som installatør.

Har noen en formening om hva jeg kan kreve etter disse kriteriene?

Jeg på relevante svar fra installatører som har liknende ansvar og arbeidsoppgaver.

Spurt ${formatDate(1464943054)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.