| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvis man har stikk over himlingen på lyskursen, kan området over himlingen klassifiseres som ikke beregnet for allmenn bruk av ikke sakkyndige.
Her lurer jeg på kravet i NEK400:2014: 411.3.3 tilleggsbeskyttelse på stikk under 20A i offentlige/næringsbygg (ikke boliger). Armaturene er fast installasjon og dermed ikke krav til tilleggsbeskyttelse.
Spørsmålet: trengs det jordfeilautomat på disse kursene? Noe forskjell om det er IT eller TN?
Skjønner jo at de som bruker bygget daglig typisk ikke henter strøm fra over himlingen, men personlige erfaringer fra en sommerjobb på en bensinstasjon sier noe annet. På en annen side hvis det er nok stikk på stikkursene så unngår man at brukerne av bygget benytter seg av stikkontaktene over himlingen.
Føler dette er mer synsing enn noe man finner i NEK.
Løst
Leter etter krav til nødlys på båt, og lurer på om det er noe krav om IP graden?
Løst
Hei
Er det tillatt med 500V kabler forlagt i bakken med/uten mekanisk beskyttelse?
Hvor kan jeg finne info om dette?
Løst
Hei,
Skadestedsledere offshore kan I en nød situasjon være avhengig av å gå inn I høyspent/ lavspent rom som kanskje første respons etter en ulykke/ hendelse.
Stilles det ihh til FSE krav til denne gruppen når det kommer til årlig oppdatering av FSE, eller holder det at denne gruppen tar dette kurset en gang og da slipper årlig oppdatering?
Kan I såfall ansvarshavende "bestemme" at dette er ok?
Har pløyd regelverk uten å finne en fasit på spørsmålet, men ut fra erfaringer og potensielle risiko momenter mener jeg at det vil være uklokt å ikke innrullere denne gruppen I dette kravet.
Løst
Sliter med hvilken forskrift jeg skal referere til ved pcb i kondensatorer for lysarmaturer.
De fleste sier "PCB forskriften", men finner ingen forskrift som heter dette.
Er det noen av disse jeg refererer til under eller noe annet? Begrensingsforskriften § 3-1:https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2002-12-20-1823 eller
Forskrift om polyklorerte bifenyler (PCB) § 4:https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2000-04-17-413
Løst
for å beregne periode tiden, er det bare å måle med stoppeklokka? via å se på svingningene på kurva?
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1726707
Løst
Om faglig ansvarlig har egen kompetanse gjennom kurs og arbeid, vil han kunne holde kurs videre for egne ansatte for å dokumentere kompetanse. Eks fse og medisinsk område.
Løst
2 bilder: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1726271&hl=
Løst
Hei
Jeg har et spørsmål angåaende isolasjonstesting og måleresultater.
Var hos en kunde og tok service på en av deres maskiner, brukte da deres servicelister dokumentasjon under servicen.
Fikk en liste der alle kabler var listet, instrumentkabler skulle megges med 250v og powerkabler med 1000v.
I resultatrubrikken står det kun at resultatet skal være over >100Mohm, og at man kvitterer med navn at man har sjekket det. Er dette vanlig standard? Er vandt med å skrive ned resultatet som det er.
Hvor står det beskrevet at resultatet må være over 100Mohm?
Løst
Hei.
Ser det er en gammel link angående dette. Jeg håper å starte en ny diskusjon med tanke på dagens marked og hva en bør ha og kan forvente som elektroinstallatør.
Jeg skal forhandle om en installatørstilling ila neste uke. Det er for et firma med ca. 100 ansatte og flere innleide. Av montører som går ute har vi mellom ca 60 stk elektrikere, 15 stk automatikere og 10 stk mot offshore. Vi utfører arbeid mot offshore, landindustri og næring. Mine virkeområder er EX, automasjon og vanlig elektroinstallasjon.
Jeg er alene som installatør og holder til på et presset marked på vestlandet. Mine arbeidsoppgaver blir å følge opp installatørrollen, tilbudsarbeid, prosjektleder på prosjekter mellom 1-5mill. Videre har jeg 1 års erfaring som installatør.
Har noen en formening om hva jeg kan kreve etter disse kriteriene?
Jeg på relevante svar fra installatører som har liknende ansvar og arbeidsoppgaver.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.