Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Topolet bryter til belysning til baderomspeil?

Hei!

Er det slik at fast installert belysning over servant på baderom må ha topolet bryter selv når det er TN-nett?

Jeg er enig i det på IT-nett, men på TN skal det vel ikke være nødvendig?

Og hva med belysning utendørs?

Spurt ${formatDate(1438605121)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Røntgen Stråler i Ex Sone 1

Vet du om Norsok har spesielle krav til utstyr med røntgen stråling , som skal være Atex sertifisert og brukt i Sone 1 ?

Spurt ${formatDate(1438784147)}
Løst Løst
Febdok

Er det noen som vet hvorfor febdok ikke tar hensyn til strømføringskravet I2

eg får godkjent alle sikringer med 16a på 2,5mm2.

Spurt ${formatDate(1438521181)}
Løst Løst
Spørsmål ang. dobbeltisolering ved avmantling

Hei!

Jeg har et spørsmål angående dobbeltisolering. Det er snakk om IT-nett der jeg skal bruke dobbeltisolert kabel frem til jordfeilautomater.

En TFXP er jo en dobbeltisolert kabel. Når kabelen nå kommer inn i sikringsskapet så avmantler man den jo før man har på dobbeltisolerte AL/CU overganger.

Bør man bruke dobbeltisolerende strømpe fra kabelen blir mantlet og frem til AL/CU overgangene? Jeg har alltid forstått det slik at man må dette, men er ikke helt sikker.

Hilsen en med ferskt fagbrev som har jobbet mest med TN-nett og sluppet unna denne problematikken inntil nå :-)

Spurt ${formatDate(1438537818)}
Løst Løst
Ex
Profibuskabel i EX-d kapsling igjennom kompound nippel

Hei.

Vi har en Ex-d kapsling der det går inn en profibuskabel igjennom en Ex-d nippel. Nippelen er av typen compound. Profibuskablen går hel igjennom nippelen som om det var en "through gland", compounden er stappet rundt "i hullet" og ikke rundt lederne siden kablen ikke er avmantlet i nippelen. Er dette tillatt?

Har bilder av dette men fant ingen måte å legge de ved.

Setter pris på ett hurtig svar.

Takk for hjelpen.

Spurt ${formatDate(1438602156)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Halogenfrie kabelbånd(strips) offshore

Hei. I henhold til NEK 606 4.7 ref IEC 60754-1/2 står det at all kabel offshore skal være av halogenfri type.Hvis kravet skal ha noen hensikt mener jeg at det må gjelde for kabelstripsene også men dette finner jeg forskrifter å henvise til. Er det noen her som kan refere til en paragraf som omhandler også kabelstrips?

Hvis noen har noe som helst info så hadde jeg satt stor pris på det da jeg har en disput med ett skipsverft ang installasjon på ett av våre fartøy.

Spurt ${formatDate(1438242860)}
Løst Løst
Takboks som koblingsboks

Hei

Har et spørsmål om takboks.

Det er blitt montert noen takbokser som koblingsbokser i et skult anlegg. disse er både i tak og på vegg.

Vet at dette kommer til å se stygt ut, siden det bil blindlokk rundt om kring. Men er dette låv?

Det skal ikke monteres lamper her.

Jeg tror dette bør rettes opp, å heller føre alt til veggbokser hvor stikk og brytere skal kobles.

Spurt ${formatDate(1438447265)}
Løst Løst
Ex
Bruk av ørepropper sammen med godkjent EX hodetelefoner samt krav til mindre elektriske komponenter

Hei,

Vi skal til å skaffe oss øreklokker på hjelmene våre som er EX godkjente. Disse har en 3,5mm minijack tilkopling som produsenten kan levere EX godkjente ørepropper til. Dette vil da fungere som dobbelt hørselvern med kommunikasjon på indre del.

Det vi lurer på er om det er mulig å bruke disse øreklokkene som er EX godkjente sammen med en vanlig industriell ørepropp?

Øreklokkene er EX II 2 G EX ib IIC T4 Gb

Øreproppene har samme karakteristikk, men De har individuelle sertifikat.

ATEX sert nr 12ATEX1277 og ATE1351

Tilleggspørsmål, hva er kravet til EX sertifisering med tanke på energi? F.eks armbåndsur og annet elektrisk utstyr med spenning under 3V, er det unnlatt sertifisering?

Spurt ${formatDate(1438081535)}
Løst Løst
Egen bolig

Hei

Er elektro automatiker og vil vite litt hvor grensa går.

Etter i år har man jo ikke lov til å jobbe på egen billig uten å ha 3 års relevant erfaring.

Planen er å bygge nytt skap med nye sikringer og smarthus. så trekke nye kabler rundt i huset.

Så alt jeg vil gjøre vil være på dødt anlegg. Så snakket jeg med en i et el selskap angående å sette strøm på anlegget og hvordan det vil være med godkjenning av anlegget. Han sier de praktiserte det slik at de kan ta sluttkontroll og godkjenne anlegget er i henhold til lover og regler. Men at jeg selv stod ansvarlig for trekking av kabler og utstyr jeg har kjøpt selv. Men så er spørsmålet om det hadde oppstått en brann eller noe galt, hvordan ville dette vært med forsikringen?? Jeg fikk i svar av han at de kunne prøve å lage litt trøbbel, men til slutt å det hele så er det firma som har godkjent at alt er ihht til lover og regler, så det skulle ikke være noe problem. Hva mener dere om dette?

Spurt ${formatDate(1438200897)}
Løst Løst
Installatørprøven mars 2015

Skal ta installatørprøven i Oktorber i år, og driver med forberedelse til denne. Sitter derfor med den siste prøven som er lagt ut på installatorproven.no.

Synes spørsmål 1 her er vanskelig å svare på, så lurer på om noen andre driver med det samme og har gjort seg opp noen tanker?

http://installatorproven.no/files/elektroinstallat%C3%B8rpr%C3%B8ven%2018.%20mars%202015(3).pdf link til prøven.

Spørsmål:

Beskriv elektrotekniske utfordringer ladeutstyr for elektriske biler kan skape for de ulike forsyningsnettene vi har i Norge. Legg særlig vekt på forholdet mellom normallading og hurtiglading.

Spurt ${formatDate(1437980918)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.