| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9573 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Kan man bruke messingnipler i komposittbokser, (Exi)? Dette gjelder både innendørs og utendørs offshore.
Løst
Hei.
Jeg har et spørsmål om jeg har gjort rett eller galt i å koble fra strømmen til en kunde i hans egen sikring.
Følgende arbeid er utført:
Kunden har selv kjøpt inn ny transformator som han har plassert på eiendomen sin og fått nettselskapet til å koble til og strømsette. Vi har lagt PFSP 240 ut til et kabelfordelingsskap som vi har levert, satt opp skap og koblet kabler i begge ender. Dette har vi utført og levert samsvarserklæring der grensesnittet til kundens og vårt arbeid er tydelig definert. Jeg skrev også en mail til kunden om ting han måtte rette opp før han strømsatt anlegget ut fra kabelfordelingsskapet
Under installasjon glemte vi å montere på 2 stk polklammer som jeg måtte kjøre opp å montere i ettertid. Når jeg da er der oppe så tok jeg en runde for å se om kunden hadde utført endringene jeg sa han måtte (Kunden har ansatt en bedriftselektriker). Dette var en ny installasjon og de har koblet seg på skapet vi har levert og nettleverandør har koblet. De hadde ikke utført noen av endringene og jeg tok da strømmen og koblet fra kabelen deres fra kabelskapet vi hadde montert.
Her er noen av feilene: Overbelastningsvern på 120A på kabel som tåler 80A, Koblet Al kabel rett inn på rekkeklemmer uten AL/CU overgang. Koblet AL kabel uten moment, fett og børst. Feil kabler brukt i forhold til strømføringsevne. Ingen overspenningsvern.
Det ble jo selvsagt rabalder av at jeg koblet fra strømmen, men hvor går ansvarsområdet her? Hadde jeg rett til å ta strømmen. Å overse disse feilene er etter mitt syn brudd på FEL. Det jeg har lært er at vi har ansvar et for det vi strømsetter selv om vi definerer vårt arbeid i samsvarserklæringen.
Løst
Jeg vurderer og starte et firma og drive montasje av Innbruddsalarm, Adgangskontroll og ITV anlegg
Er det krav for EKOM Autorisasjon da?
Er utdannet Service elektroninkker og Telekommunikasjons montør med fagbrev i begge fagene, samt 16år arbeids erfaring innen svakstrøm og gr L arbeider.
Løst
HeiKan dere gi meg en pekepinn på hva FSE- forskriften sier vedrørende kommunikasjon mellom LFS og arbeidslag ? krav til språk. Er det krav til at alle i arbeidslaget skal forstå norsk?
Løst
Hei,
Er det lov å bruke Exe koblingsbokser i en Exi sløyfe?
Løst
Hei,
På arbeidsplassen min så har vi endel temperatur elementer (typ Thermocouple) til disse bruker vi "koblingshoder" som er levert av Rodax. Ex merkingen på disse er kun et klistremerke som har en tendes til å forsvinne etter en stund.
Hva sier kravene om Ex merking? er det tilstrekkelig med et klistremerke? eller er det krav til innprint/stålskilt eller liknende?
Løst
hei
kan en automatikk mekaniker gjøre elektro arbeid i egen bolig? bytte sikkringtavle og legge opp nye kurser som eksempel. Læreren jeg hadde i 2002 sa nå værtfall at det vær lovlig. er det slik at når endt arbeid er ferdig kan jeg ringe min elkraft levrandør og få etterkontroll og få det godkjent?
Løst
Hei,
har blitt forespurt om det er noe forskjell på automasjonsmekaniker kontra automatikkmekaniker? Kjenner til Elsikkerhet 66 (?) der DSB forklarer dette, men lurer da på om det er noe forskjell mellom disse.
Mvh
Løst
Hei,
En egensikker krets for en temperatur transmitter (EEx ia), der transmitter er blitt klassifisert for temperaturklasse T6 og gassgruppe IIC. I sertifikatet for transmitter er det spesifisert "ouput parameters" for tilkoblet PT100 sensor (Uo, Io, Po, Co, Io). Siden ett PT100 element er en passiv komponent må man for kapasitans og induktans kun ta hensyn til kabel mellom element og transmitter (?) Maksimum tilført effekt til sensor (fra transmitter, spesifisert i sertifikat) er Po= 80mW. Iht. 60079-14 kan sensor da temperatur klassifiseres T4, siden den har en total overflate større enn 20mm2, og er montert i ett område der Tamb > 80 degC.
Spørsmål : Når man utfører egensikker beregning for kretsen må man i beregning dokumentere at sensoren faktisk er passiv, samt temperatur klassifisere den iht. 60079-14 (ref. døme over)? Hvordan dokumentere dette på en god nok måte? Når det gjelder klassifisering av hele kretsen, er temperatur klassifisering noe man inkluderer? For eksempelet over vil hele kretsen da være klassifisert EEx ia IIC T4? Eller trenger man ikke å ha med temperatur klassen i klassifisering av hele kretsen (e.g EEx ia IIC)? Lurer på dette, da i mitt tilfelle kan transmitter benyttes for temperatur klasse T6 (verifisert ift. omgivelsestemperatur og tilført effekt fra barriere), mens sensor er klassifisert T4 iht. 60079-14, samt at barriere ikke har temperaturklasse.
Takker for all hjelp.Mvh.Håvard
Løst
Etter at strøm kilder er identifisert og isolert, sjekker man med spenningstester om annlegget er spenningsløst og trygt å jobbe på. Når man sjekker for dødt, må vi da bruke AUS verne utstyr under selve sjekkingen? Vi anser jo annlegget som spenningsatt intill vi har målt og sett att annlegget er dødt.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.