| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Vi tester maskiner som prototyper hos vår virksomhet. Vi har elektromotorer som tilkoples plugg og stikkontakt før utstyret sendes ut i fra oss.
Spørsmålet her er om vi har lov selv å teste med plugg og stikk vi er ikke elektrikere men vår faste elektriker var usikker pga dette er jo ikke fast installasjon gjelder FEK da? FSE vet vi gjelder og intern opplæring på koblinger og prosedyre har vi allerede men sånn juridisk ellers er dette tillatt?
Løst
De reklamerer med at man kan legge gulvvarme uten elektriker.
Noen som kan fortelle hvorfor det er slik?
Løst
Hei,
I følge EN 13463-1 kapittel 6.4.2.1, 2b Note 2.
Står det følgende:
Where a combination of non-sparking metals are e.g. copper (Cu), zinc (Zn), tin (Sn), lead (Pb), some brasses (CuZn) and bronze (CuSn), which are non-ferrous metals of high heat conductivity and are difficult to oxodize. Sparks can only ble generated by these materials when they are used in combination with materials of extreme high hardness.
Er det slik at en kan Sink-galvanisere stålet så kommer en under ""Non-sparking materials""?
I dette tilfellet er det snakk om en eldre stålkonstruksjon som allerede er sink-galvanisert som jevnlig skal settes inn en annen sink-galvanisert stålkonstruksjon.
På forhånd takk for svar!
Mvh Jørn
Løst
Hei.
Hvordan stiller det seg hvis man skal ettermontere/installere en 230V installasjon på en sakselift? I dette tilfellet skal det opp en generator med en 2x32A utgang, og så skal det monteres en rundstift stikk i kurven med tilhørende kabling. Er dette noe hvermannsen kan gjøre og så er det produsenten som må gå god for produktet i sin helhet? Gjelder FEU? Installatørens ansvar?
Hvordan skal dette dokumenteres?
Løst
Hei
Har fått en jobb som har forvirret meg litt.
Det er montert jordfeilvarsler på en tavle til et TN-S nett.
Denne slår ut i jordfeil i tide og utide.
Så vidt jeg husker fra skolen skal jordfeil i TN-Nett kobles ut ved første feil, så forstår ikke helt jordfeilvarsler. Gjør du?
Ingen av kursene i tavlen hadde koblet ut heller.
Mistenker lekkstrømmer kan være forklaringen, men da ble jeg litt forvirret.
For hva er forskjellen på lekkstrømmer og overharmoniske spenninger?
Havner ikke begge deler i N-Leder?
Målte 15A i N-Lederen.
L1-15A
L2-6A
L3-20A
Alle faser måler jeg til 0,5A, så jordfeilvarsleren er inne på noe.
Litt skjev last kanskje?
Takker for innspill
Løst
Beskrivelse av utstyr
Har en remote mounted flow transmitter i sikker sone og ett flow element i felt (sone 1) koblet sammen med to separate kabler - en kabel for tilførsel til strømningselement-feltspoler (power) og en kabel for elektrode måle signal (4-20mA with HART, passive/loop powered from SAS). Elektrode kretsen er egensikker, mens feltspole kretsen (power) er ikke-egensikker.
Spørsmål 1 : For elektrode kretsen (signal) skal eg utføre IS beregning, der transmitter [ia] fungerer som barriere. For flow-elementet er imidlertid ikke max tillatt tilført effekt (Pi) oppgitt. Hvordan kan eg sertifisere kretsen som egensikker når ikke dette er oppgitt (alle andre verdier er innenfor)?
Transmitter : Ex e [ia] mb IIC, elektrode krets IS verdier :
Uo=19,7v
Io=8mA
Po=4mW (linear)
C0=180nF
L0=20mH
Flow element : EEx e ia IIC, elektrode krets IS verdier :
Ui=20v
Ii=175mA
Pi= ikke oppgitt
Ci=0nF
Li=0mH
Spørsmål 2 : Forholdet Lo/Ro er ikke oppgitt for transmitter/barriere. Kan eg konkludere med at siden total kapasitans og induktans for feltenhet + kabel er under maks tillatte for transmitter/barriere, så er dette ok?
Takker for all hjelp
Løst
Lurer på hva er det som står i IEC 60079-25 siden det står mange henvisninger fra 60079-14 under avsnittene 16.2.4.3 og 16.2.4.4 som jeg har sett på. Vi har fått kjøpt visning av 60079-14 her på Reinertsen, men ikke 60079-25, som jo også konster penger via standard-dot-no.
Utdrag fra 60079-14:2014, 16.2.4.3:
""Where both the total inductance and capacitance of all connected aparatus excluding the cable is greater than 1% of Lo and Co of the source of power respectively, then the acceptable values for Lo and Co shall be halved and the allowable cable inductance and capacitance adjusted accordingly. Further information is provided in IEC 60079-25.""
""... If the effective total inductance is greater than 1% of Lo then the permitted L/R ratiop of the cable must be recalculated in accordance with IEC 60079-25. ..""
Det er noen forskjeller mellom 2008 og 2014 utgaven ser jeg, men synes teksten er litt enklere hvis man skal tolke dette i 2014 utgaven etter min mening.
Løst
Jeg lurte på... finnes det noen oversikt over fargekoder på sikringer? tenker ikke på rød på 10A eller grå på 16A, men fargekode for hvilket utstyr sikringen går til.
har fått med meg at det skal være gult på fyrkjeler, rød på høyspent (neonbelysning) eller blå til brannsentral osv.. men hvor står det? er det noen oversikt?
Løst
Hei. Kom ut til en kunde som skulle ha installert et garasjeanlegg i dag. Det var støpt plate og ferdig planert rundt bygget. Det var selvsagt ikke nedlagt noen jording (bygget ligger ca. 30 meter fra bolighuset) Her ville jeg i utgangspunktet brukt fundamentjording, men dette var jo for sent. Bygget er 15x45 meter, så her burde jeg også hatt 2 tverrføringer av jordingen.
Hvordan bruker andre å utføre jordingsanlegget i dette tilfellet?
Min tanke var at her må vi få gravd ned en jording rundt bygget, men tverrføringene vil vi ikke få lagt ned.
Alternativt få slått ned spydd på hjørner og på langsidene av bygget, for så å trekke frem til fordeling innvendig.
Noen som har forslag eller noen mening om dette?
Løst
Hvordan oppnår man ""Samtykke fra DSB"" for å kunne utføre reparasjoner på medisinsk teknisk utstyr?
mvh Tom Tvetmarken
tom@tvetmarken.net
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.