| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvordan oppnår man ""Samtykke fra DSB"" for å kunne utføre reparasjoner på medisinsk teknisk utstyr?
mvh Tom Tvetmarken
tom@tvetmarken.net
Løst
Hei.
Vi har en Exd kapsling i forbindelse med en analysator. Inne i denne kapslingen er det blant annet en ethernet/fiber converter montert på DIN skinne.
Opprinnelig plan var at vi skulle trekke en fiberkabel inn i Exd kapsling og koble oss på converteren. Dette for at analysatoren skal være tilgjengelig på ethernet. Nå ønsker vi ikke å bruke fiber av diverse årsaker.
I stedet ønsker vi å bytte ut denne converteren med en ethernet/DSL converter. Da kan vi benytte oss av en 2-leders kobberkabel istedenfor en fiber.
Jeg er klar over at det ikke er lov å ettermontere utstyr i Exd kapsling, da det gjør at ikke sertifiseringen er gyldig. Men dette trodde jeg hadde å gjøre med at volumet endrer seg i kapsling når man monterer mere utstyr. Det vi skal gjøre er jo å bytte ut en komponent, med en som er like stor.
Ikke vil det påvirke sertifiseringen negativt heller mener jeg, siden converteren vi tar ut ikke er Ex merket.
Mens den vi skal sette inn er Ex merket med følgende:
Ex II 3G
Ex nA IIC T4 Gc
Slik jeg ser det vil det jo bare være positivt at Exd kapslingen får mindre utstyr som er uklassifisert.
Hva mener der?
Løst
I en tavle som består av 230V komponenter og amerikanske 110V komponenter så lurte jeg på en ting.
Er det slik at begge spenningsnivåene må merkes på tavla? Eller holder det bare med et blått merkeskilt som beskriver 230V IT-anlegget?
110V utstyret får spenning fra en transformator forsynt fra 230V siden.
Sikret med 6A på 110V siden.
(Produsenten gikk forresten god for at europeisk 50hz skulle gå helt fint)
Jeg mener det bare holder å merke med høyeste spenning i tavla. Særlig når 230 volten forsyner 110V siden.
Man merker jo heller ikke en styretavle med både 24 og 230 heller? Så samme logikken burde da gjelde i dette tilfellet?
Løst
Heisann,
Kan noen hjelpe meg å avklare følgende påstand?
Jeg har brukt en bushing(exd) til både egensikre og ikke-egensikre kretser. Jeg mener at det skal være godkjent når lederene er adskilt ved et mellomlag av isolerende materiale. Lederne som er brukt til ex-i er merket med blå krympestrømpe.
Referer til NEK 420, Del 2, Kap 12 «Tillegskrav for beskyttelsestype «i» - egensikkerhet. Videre: 12.2.2.5.2 Ledere.
Krav til krypavstand er 50mm mellom rekkeklemmer, men da snakker vi jo uisolert metal. Her er det isolerte ledere i isolert masse.
Jeg forstår ikke at det er et problem, men jeg klarer ikke helt å bevise det heller. Kan noen hjelpe?
Løst
Hei
Vi vurderer å installere et batteridrevet manometer på en plattform i Nordsjøen. Manometeret tenkt plassert i sone 2 og har godkjenningen II 3G Ex nA IIB T6.
Slik vi forstår det, er denne godkjenningen god nok i forhold til soneklassifiseringen. Imidlertid er vi usikre på om manometeret burde vært sone 1-godkjent da det er selvforsynt. I verste scenario vil det være spenningssatt ved en gasslekkasje. Vanligvis stenges jo tennkildene ned når det detekteres gass.
Spørsmålet er egentlig om batteridrevet sone2-utstyr er godkjent for bruk i sone 2 uavhengig av nedstengingshierarki?
Løst
Hei! Jeg jobber med nyinstallasjon i egen bolig.
For å gjøre ting enklere og flere dimmere å velge mellom, så ønsker jeg å kjøre enpolt brudd på brytere og dimmere til utelys.
Jeg tenkte å løse utfordringen med kravet om topolt brudd ved at jeg monterte en topolt lastbryter i sikringsskapet, merket med ""Bryter utelys"".
Installatøren der jeg jobber mener man likevel må ha topolte dimmere og brytere. Stemmer dette?
Løst
Skal opp til fagprøve om 3 mnder.
Og jeg gruer meg mye til fagprøven imed at jeg ikke har sett ei fagprøve før.
Hva er typiske ting å gjøre på prøven og hvor lang tid pleier man å ha?
Løst
Hei.
Jeg skal legge en jordleder i fra et kaihus som står nær en ferjekai og 1m i fra sjø.
Er det lovlig å legge jordleder(CU) rett ned i sjøen og er det noen anbefalte ""tilkoblingmetoder""?
I følge kapittel 542.2.7 i NEK400:2014 står det: ""Jordelektroder skal ikke være forlagt direkte i den dam, elv, innsjø eller lignende"", men det kapittelet sier ingenting om sjø.
Har dere eventuelt en annen god løsning? Hvis kobber korroderer, kan et annet metall brukes og legges ut i sjø?
Løst
Hei! sliter litt med å finne ut hvilken motstand jeg må ha for å endre en spenning på 27 volt til 23 volt.
Vi har 5 magnetventiler som blir veldig varme fordi de får litt for høy spenning. Hver av magnetventilene trekker 9W hver, tilsammen 45W.
Er ikke sikker på om jeg regner dette riktig..
Itot=45W/23V=1,95A
Skal jeg nå bruke volt-forskjellen for å finne ut hvilken motstand jeg trenger?
R=4V/1,95A=2 ohm.
Er dette riktig? skal jeg bruke en 2 ohms motstand som tåler 45W?
Takk for hjelp på forhånd! :)
Løst
Har jeg lest NEK 400 2014 riktig ved at det ikke lenger er krav om 25V AC maks berøringsspenning i landbruk?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.