| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Finnes det noen tommelfingerregel når det gjelder en grov beregning av total effekt per kvadratmeter?
Tenker da på belysning, stikkontakter osv?
Vet at varmeeffekt beregnes med alt fra 50-80W/kvm.
Løst
Hei
Finnes det noen tommelfingerregel når det gjelder en grov beregning av total effekt per kvadratmeter?
Tenker da på belysning, stikkontakter osv?
Vet at varmeeffekt beregnes med alt fra 50-80W/kvm.
Løst
Har en person med automasjonsmekaniker fagbrev lov å gjøre samme jobb som en person med gruppe L fagbrev i denne bedriften.
Stor industri bedrift uten innstallatør , elektriker ansatt for å utføre tilkobling av mobilt utstyr + forefallende elektriske inst på arb plass.
har automasjonsmekaniker også lov å utføre dette arbeidet ?
Løst
Hei
Jeg bygget hus for noen år siden (2007) , og gjorde el.arbeidet selv. Bygget senere hytte hvor jeg også gjorde dette arbeidet (2013).
Dette ble selvsagt utført med godkjenning av DLE.
Nå som reglene for installasjon i egen bolig har blitt endret, kan jeg gjøre endringer i min el.installasjon?
Jeg jobber vanligvis offshore og kan ikke vise til mange år med boliginstallasjon, men er sikkert på jeg gjøre en vel som god jobb som en ""huselektrikker"" (men det betyr ikke noe lenger)
Hvis det er slik at min godkjenning fra byggeåret fortsatt gjelder, skal jeg bare skrive samsvarserlæring på vanlig måte?
Løst
Hei,
Hvorfor merkes Ex p utstyr med gassgruppe når ""p"" er for å hindre kontakt med gass? Det burde vel holde med T-klasse for utvendig temperatur på kapslingen?
Løst
Det hender at det blir skader på varmekabel I fbm demontering/remontering og isolering av varmekabel. Dette gjelder først og fremst ulike typer selvregulerende Raychem, for det meste BTV2-CT og KTV2-CT kabel. I følge IEC 61892 er det ikke tillatt å skjøte varmekabel. Men hvilke regler gjelder for reparasjon? Er det tillatt å reparere en skade i ytterkappe med feks krympestrømpe med lim? Hva med bruk av vulk-tape, som i praksis tetter veldig godt? Dette gjelder kun ""ferske"" skader. Eldre skader, hvor kabel kan ha trukket fuktighet over tid, må selvsagt byttes.
Løst
Er det et krav om at arbeid på eller nær høyspenningsanlegg innstilles i regnvær/tordenvær? Hvor står isåfall dette?
Løst
Hei. Jeg holder på å montere downlightanlegg hos en kunde. I den forbindelse blir også brytere og tilhørende flyttet. Må kunden da trekke om hele el anlegget i stue? Eller er det greit å bytte ut de ujordet stikk til nye med barnevern? Det er ca 3meter mellom stikk med og uten jord, og ca 2meter unna nærmeste ujordet stikk og flisegulvet med varmekabler på kjøkkenet.
Løst
Hei!
Er det krav til dobbelisolert kabel fra 3x230v luftlinjeanlegg ned til fordelingsskap på stolpe? (Kombivern i skap)
Kan f.eks. PFXP brukes da jeg tenker det blir enklere slik at man slipper overgangangsklemmer fra TFXP.
Løst
Hei Vi har en avgang i en MNS tavle som går til en 90 kW sprinklerpumpe. Dette er en avgang som er viktig å få øye på snarest dersom man skal bytte sikringer ved en nødsituasjon da avgangen står innimellom blandt 100 andre avganger i samme hovedtavle.
Jeg kunne tenke meg å male dekslet på avgangen blå etter som blå e fargen som blir brukt på sikringer til brannsentraler.
Er det noen som er enig eller uenig? vil bare spørre så det blir riktig
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.