Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9568
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
IS beregning av Simple Apparatus

Hei

Trenger man å utføre IS beregning og sertifiat for å bruke PT100 ,RTD i en egensikker krets med Universal Temperature Converter feks. KFD2-UT2-Ex1?
Hvis ja , hvilke verdier skal man bruke til beregning (I,U,C,L) ?

Takk.

Spurt ${formatDate(1413994860)}
Løst Løst
Ex
Segregering av IS earth og IS circuits

Hei,
Er det noe krav om at IS earth skal segregeres fra en IS krets intern i et skap? 50mm fra IS earth til IS rekkeklemmer f.eks.

Spurt ${formatDate(1413888480)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Fordelinger i plast ?

Når man leser NEK 400 2014 823,810,512,01 så lurer jeg påt om man kan bruke et lite plast sikringsskap f,eks i en garajse ?
Noen som vet noe ang dette?

Spurt ${formatDate(1415096940)}
Løst Løst
Flytte varmepumpe

Hei.
Jeg er installatør i egen nyoppført enebolig men har lite erfaring med bygg. Har dessverre erfart de siste ukene at luft/luft varmepumpen i gang medfører at varmen går opp i 2.etg og ikke inn i stue og kjøkken. Pumpen må derfor flyttes har kona bestemt. Det er egen kurs til pumpen og denne har kun en veggboks i gang. Ser derfor for meg følgende løsninger som jeg gjerne ønsker deres kvalifiserte tanker om.

1. Koble pumpen på eksisterende ""ute stikk"" kurs. Dette er enkelt da det er ute stikk ca 1m fra utedelen.
2. Sette opp ny tabbeboks i stue til pumpen og koble denne på lys/stikk kursen i stuen. Denne er 16A så det bør gå bra da det kun er noen lamper tilkoblet denne. Stue har ellers egen kurs til varmekabel.
3. Bruke reserve trekkerør fra tavle og ut i hagen å trekke PFSP til pumpen. Medfører ca 25m graving i hagen. Vil da få brukt den eksisterende varmepumpe kursen. Denne løsningen vil såklart kreve mest arbeid samt ny jordkabel. Spørsmålet er om det er vært innsatsen.

Spurt ${formatDate(1413790620)}
Løst Løst
Ex
Segregering av IE til felt EXI instrument

Heisann

Er det lov å bruke ""felles"" screen fra en multi core kabel og dermed laske ut til felt instrumentene(Exi) fra en EX koblings boks?

Alle kretsene i Multi core kabelen er IS.

Spurt ${formatDate(1413882240)}
Løst Løst
Automasjon
Starte eget firma innenfor automasjon

Jeg har fagskole, fagbrev i gruppe L og automasjon.
Tenkt å starte firma i små-skala med tanke å jobbe mot Installatør-firma på smarthus. Evnt levere enkle styringssystemer, og pneumatiske display systemer til lokale firmaer.

Trenger jeg noen sentral godkjenning utover å etablere ett enkelpersonforetak?

på forhånd takk

Spurt ${formatDate(1413657060)}
Løst Løst
Medisinske områder

Hei.
Noen som har tips om god litteratur ang medisinske områder?

Eventuelt kursmateriell?

Hvem kjører gode kurs på medisinske områder?

Spurt ${formatDate(1413789360)}
Løst Løst
Erfaringer fra Elma 5800, multimeter/isolasjonstester

Hei
Er det noen som har erfaringer med instrumentene fra Elma, er på jakt etter et instrument med isolasjonstester og multimeter i ett. Eg ser at prisen på disse instrumentene ligger på ca. halvparten av det FLUKE tar for sine.

Spurt ${formatDate(1413625980)}
Løst Løst
Kurs med fast last

Jeg har koblet klart til røykdetektorer med 230V, til dette har jeg brukt 1,5mm2 PN i rør. Jeg har en ledig 15A som jeg kan bruke, da blir det kun røykdetektorer på denne kursen. Kan jeg bruke denne kursen siden det er fast last eller må jeg trekke om til 2,5mm2 for å oppfylle 533.2.1

Spurt ${formatDate(1413529260)}
Løst Løst
Jordfeilbryter tilleggsbeskyttelse

Trenger litt hjelp med denne:

Dersom vi har en kurs hvor vernet ser Ikmin, men ikke Ikjmin. Er det her greit å sette inn jordfeilbryter for så å anse problemet som løst?

I FebDok forsvinner Ikjmin når man legger inn jordfeilbryter, men strider ikke dette egentlig mot 415.1.2 som sier at JFB ikke anbefales som eneste beskyttelsestiltak?

Spurt ${formatDate(1413540660)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.