| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Trenger man å utføre IS beregning og sertifiat for å bruke PT100 ,RTD i en egensikker krets med Universal Temperature Converter feks. KFD2-UT2-Ex1?
Hvis ja , hvilke verdier skal man bruke til beregning (I,U,C,L) ?
Takk.
Løst
Hei,
Er det noe krav om at IS earth skal segregeres fra en IS krets intern i et skap? 50mm fra IS earth til IS rekkeklemmer f.eks.
Løst
Når man leser NEK 400 2014 823,810,512,01 så lurer jeg påt om man kan bruke et lite plast sikringsskap f,eks i en garajse ?
Noen som vet noe ang dette?
Løst
Hei.
Jeg er installatør i egen nyoppført enebolig men har lite erfaring med bygg. Har dessverre erfart de siste ukene at luft/luft varmepumpen i gang medfører at varmen går opp i 2.etg og ikke inn i stue og kjøkken. Pumpen må derfor flyttes har kona bestemt. Det er egen kurs til pumpen og denne har kun en veggboks i gang. Ser derfor for meg følgende løsninger som jeg gjerne ønsker deres kvalifiserte tanker om.
1. Koble pumpen på eksisterende ""ute stikk"" kurs. Dette er enkelt da det er ute stikk ca 1m fra utedelen.
2. Sette opp ny tabbeboks i stue til pumpen og koble denne på lys/stikk kursen i stuen. Denne er 16A så det bør gå bra da det kun er noen lamper tilkoblet denne. Stue har ellers egen kurs til varmekabel.
3. Bruke reserve trekkerør fra tavle og ut i hagen å trekke PFSP til pumpen. Medfører ca 25m graving i hagen. Vil da få brukt den eksisterende varmepumpe kursen. Denne løsningen vil såklart kreve mest arbeid samt ny jordkabel. Spørsmålet er om det er vært innsatsen.
Løst
Heisann
Er det lov å bruke ""felles"" screen fra en multi core kabel og dermed laske ut til felt instrumentene(Exi) fra en EX koblings boks?
Alle kretsene i Multi core kabelen er IS.
Løst
Jeg har fagskole, fagbrev i gruppe L og automasjon.
Tenkt å starte firma i små-skala med tanke å jobbe mot Installatør-firma på smarthus. Evnt levere enkle styringssystemer, og pneumatiske display systemer til lokale firmaer.
Trenger jeg noen sentral godkjenning utover å etablere ett enkelpersonforetak?
på forhånd takk
Løst
Hei.
Noen som har tips om god litteratur ang medisinske områder?
Eventuelt kursmateriell?
Hvem kjører gode kurs på medisinske områder?
Løst
Hei
Er det noen som har erfaringer med instrumentene fra Elma, er på jakt etter et instrument med isolasjonstester og multimeter i ett. Eg ser at prisen på disse instrumentene ligger på ca. halvparten av det FLUKE tar for sine.
Løst
Jeg har koblet klart til røykdetektorer med 230V, til dette har jeg brukt 1,5mm2 PN i rør. Jeg har en ledig 15A som jeg kan bruke, da blir det kun røykdetektorer på denne kursen. Kan jeg bruke denne kursen siden det er fast last eller må jeg trekke om til 2,5mm2 for å oppfylle 533.2.1
Løst
Trenger litt hjelp med denne:
Dersom vi har en kurs hvor vernet ser Ikmin, men ikke Ikjmin. Er det her greit å sette inn jordfeilbryter for så å anse problemet som løst?
I FebDok forsvinner Ikjmin når man legger inn jordfeilbryter, men strider ikke dette egentlig mot 415.1.2 som sier at JFB ikke anbefales som eneste beskyttelsestiltak?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.