| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
om det er krav i FSE til dokumentert opplæring i førstehjelp hvert år, eller er det kun annethvert år?
vis man tar sikkerhetskurs for offshore evt oppfriskningskurs, der man og har førstehjelp, vil man da slippe å ta førstehjelpskurs sammen med FSE kurs det året?
Løst
Hei
Jeg måler 130v mellom oppvaskmaskin og kjøkkenvask.
Feilen forsvinner når jeg legger ut kjellerkursen.
Har jord i kjellerstikkene og kjøkken. Har et jordspyd som er koblet på vannrøret og fordelt ut til stikkontaktene. Har ingen jord i tavla.
Hva er mest sannsynlig feil?
Vannrøret er malt, kan hende det gir dårlig kontakt?
Løst
Hei.
Et stort vaskeanlegg for lastebiler er satt opp. På grunn av aggressive kjemikalier i bruk så er hele konstruksjonen oppført i rustfritt stål som ikke påvirkes eller oksideres.
Det er da slått ned mye fundamentering i rustfritt stål. Bare for moro skyld med eurotesteren under befaringen vår så målte jeg jordforbindelsen gjennom stålkonstruksjonen og vi målte faktisk et så optimalt måleresultat at vi nesten er i tvil om vi faktisk trenger å legge ringjord i kobber rundt anlegget.
Men kan vi sånn uten videre bruke anleggskonstruksjonen i seg selv som en jordforbindelse? Eller må vi legge ringjord for å sette opp et dedikert jordingsanlegg?
For å si det slik; jeg skulle gjerne ønske jeg hadde SÅ god kontakt med jord i huset mitt
Løst
Smøregrav er ikke tillatt etter dagens regelverk, men eksisterende smøregrav må vedlikeholdes etter regelverket da det ble bygget. Er det noen som vet hvor krav til smøregrav finnes i gamle forskrifter?
Løst
Hei. En kamerat av meg som er telemontør har gjort mye av arbeidet sitt hjemme. Nå er ikke jeg en som legger meg så mye oppi hva andre gjør, men ettersom jeg forstår så kan for eksempel automatikere og andre søsterfag kunne utføre elektrikerarbeid i noen situasjoner. Eksempelvis arbeid på eget anlegg.
Hvordan stiller dette seg med telemontører? Personlig føler jeg at grensa er krysset akkurat der, men hva sier forskriften evt. DSB's uttalelser om akkurat dette?
Det er jo to forskjellige verdener spør du meg.
Løst
Ved lagring av høy, hvor høy IP grad tenger utstyret å være?
Løst
Hei forumleder. Er det ok at jeg ringer deg? Jeg hjelper mitt borettslag frivillig i en liten tvistesak med en installatør. Men trenger å få diskutert noe.
Løst
har en enebolig hvor de skal inn med en ekstra bo enhet.
får kun forsterke inntakskabel og må derfor splitte denne til begge boenhetene som skal ha hver sin måler og eget abonnement.
KV for inntakskabel står i netteier sitt skap.
hva blir den rette måten å gjøre dette på?
Løst
Jeg er fersk på det med Exi, så jeg har et par spørsmål i den sammenheng:
Tenkt scenario:
Jeg har et Exe-skap som står i Sone 1 som skal ha knapper, lys og instrumenter i front på dør. Dette skapet er kun forsynt fra zener barriere, is-krets. Krav fra kunde er at alt utstyret skal være Ex-ia og passivt. Må da alt av det nevnte utstyret i skapet være merket Exi når det er forsynt fra denne kretsen? Og blå rekkeklemmer i skapet? Hva med knapper som for eks er merket ""Eex dem"" - støpte d-knapper. Går dette under simple apparatus?
Det er ikke jeg som skal dimensjonere kretsen - skal kun velge ut betjeningsutstyr.
Løst
Kan ikke se det er mulig å bruke 25A sikring (med I2 på 1,45) til 6mm2. Er den eneste løsningen på bruke 25A med lavere I2 (hvis det finne) eller kan en ""jukse"" med temp. korreksjonen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.