| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1570 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9662 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 904 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 836 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvordan er det mest vanlig å foreta kontiunitetsmåling?
Løst
I TN anlegg koblet slik:
PEN ledere er splittet med Cu/al overgansklemme (1 PE og 1 N-leder ut fra klemme).
Skal det sa monteres overspenningsvern i N-leder?
Slik jeg leser der er det ikke behov da PEN-splitten skjer i sikringsskap, er det riktig?
Løst
Hei.
Vi har nesten ingen jordfeilbrytere i bedriften. Vi har egen trafo, egne elektrikere og alle fordelingstavler er låst med adgang kun for sakkyndig personell. Nå skal en el.entreprenør inn og legge opp i et tilbygg hos oss. Der vil de montere jordfeilautomater. Jeg mener det ikke er et krav, mens de mener det er det. Vi har TN-S 400V anlegg, og er ikke tilknyttet noe allmenn nett.
Hvilke synspunkter har dere når det gjeder dette?
Løst
I NEK 410-1, del 302, 7.6.10.4 står det:
""I et fordelingssystem, ..., uten noen forbindelse til jord, skal det være utstyr for kontinuerlig måling av isolasjonsnivået mot jord.""
Dersom fordelingssystemet endres fra IT til TN ved å jorde nullpunktet til trafoen, er det da ikke lenger krav til isolasjonsovervåking?
Løst
Er det tillatt i henhold til regelverket å bruke den ytre skjermen som IS jord og leder som er gul-grønn inni kabelen som PE jord. Dette er kabler som blir brukt i ett målesystem på krane. Kablene er ikke vanlige offshorekabler.
Løst
I Norge har vi i endel år hatt NEK TR50404 pkt 5.5.5 som norm vedrørende slanger til bruk i klassifiserte områder. Som kjent er dette en oversettelse av en internasjonal norm.
I Tyskland ble det i 2009 utgitt en TRBS 2153 Vermeidung von Zündgefahren infolge elektrostatischer Aufladungen (Forebygging av tenningsfare som følge av elektrostatiske utladninger). https://standards.ae.akzonobel.com/HTML/dangerous%20goods/TRBS-2153.pdf
Kjenner noen til om NEK har planer om å lage en norsk utgave?
Spørsmålet er relevant siden TR50404 omtaler slanger med resistansene < 1 kohm (ledende) og mellom 1 kohm og 1 Mohm (halvledende).
TRBS 2153 derimot omtaler slanger med resistans under 1 Gohm.
Løst
Hei
Jeg lurer på hvordan vi måler Centre of Gravity, tyngdepunkt man setter på tegninger for å vise hvor tyngdepunktet er.
Jeg er ute etter dette på et kabinett med elektro utstyr og ønsker å sette dette punktet på en tegning.
Hvordan finner jeg dette punktet ?
Løst
Hei!
Når feks en vaskemaskin er plassert i ikke ledende omgivelser,(feks i en gang hvor ingen stikk. er jordet), må den da ha jordet stikk, slik at alle stikk. må jordes?Forutsett at vannrørene er rør i rør.Hva hvis ikke rør i rør?
Løst
Jeg har kjøpt fra Tyskland et boblebad som kommer med 5 ledere L1.L2,L3,N og PE
Det er forberedt for 230 V og iht beskrivelsen skal det være 0V mellom N og PE
Mitt nett er et standard IT nett
Hvordan får jeg koblet dette sammen?
Takk
Løst
Hei
Har et skap som er merket ""Ex nAC (ia) (op is)"" i Sone 2
Noen komponenter i skapet er ikke ATEX sertfisert. f.eks Optiske koblings boks Uten EX merking eller (op is). MTL (barrierer), som det står i dokumentasjoen at skal stå i ""safe Area"".
Er detta lovlig i Sone 2? Hvis ja. Hva gjør detta lovelig.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.