Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Maritim modul for automatikere

hei.
er maritim påbyggings modul for elektrikere med fagbrev også for automatikere med bare fagbrev?

Spurt ${formatDate(1381212000)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Utjevningsforbindelse

Har en koblingsboks i metall str. 150x150mm plassert i sikker sone, som er skrudd i struktur. 1 kabel inn og 1 ut kun 24V til en solenoid. Tilførsel er ca. 3m, i hovedskap er det utjevningsforbindelse fra jording i skap til struktur (samme struktur som koblingsboks er montert på). I koblingsboks er kabel kun jordet til jordingklemme og koblingsboks er skrudd i struktur.

Vil det være nødvendig med egen utjevningsforbindelse for den lille koblingsboksen.

Hvis dette er nødvendig, hvor kan jeg finne dette i forskriftene.

Spurt ${formatDate(1381070520)}
Løst Løst
Høyspent

lurer litt på krav om høyspentkurs for å vedlikeholde et system på et skip. Slik som anlegget er lagt opp er at det blir forsynt med 440V fra nettet til power skapet, derfra får vi ut 1200V som driver diverse utstyr, og dette utstyret trenger vedlikehold/testing fra tid til annen, og da er mitt spørsmål om jeg trenger høyspentkurs for dette arbeidet?

Spurt ${formatDate(1381151700)}
Løst Løst
Motorvernbryter

Hei

Har en Motor med High speed og low speed. på merkeskiltet står det
5,3A. I starterskapet er det en motorvernbryter som er stilt på 5,3 men der er og et motorvern som er kobla etter kontaktoren som er bare på 4A.
Så motoren driver å stopper.
Sjønner ikke helt vitsen med dette. Kan jeg bare koble vekk Motorvernet som er koblet etter kontaktoren?

Mvh
TRikkerUngen

Spurt ${formatDate(1380967620)}
Løst Løst
Automasjon
Jorde minus for likt potensiale

Hva betyr det egentlig at man jorder minus for å få likt potensile.
Assa hva ER den like potensialen og hva er flytende minus eller for å spørre på en annen måte, hva skjer i minus leder når man har jordet/ikke har jordet den??

Spurt ${formatDate(1381123680)}
Løst Løst
Høyspent

Hei kan samme person være leder for kobling og leder for sikkerhet?

Spurt ${formatDate(1380875760)}
Løst Løst
Varmepumpe tilførsel og risikovurdering

Hei

Har en varmepumpe hvor tilførselen er på utedelen. El. Anlegg fra 1992 med ett felles 30mA jordfeilvern.
1. Er det ok å bruke eksisterende kurs hvor det allerede er jordet uten å måtte tenke på ekstra jordfeilvern? Evt forslag til løsning
2. Har ikke særlig lyst å ha stikk og plugg løsning på en varmepumpe utendørs da det lett kan trekkes ut og varmen blir vekk i huset. Kan jeg koble dette direkte og si at automatsikringen er min måte å få 2-polet brudd på? Evt forslag til løsning.
3. Hjelp til risikovurdering for å legge strøm til varmepumpen samt ett utendørs jordet stikk til bruk av lading av el. bil

Spurt ${formatDate(1380909720)}
Løst Løst
25mm jording som stamkabel på bro

Hei,
Mitt spørsmål er om det er godkjent å legge en 25mm PN gul grønn på en bro, og tappe seg av denne stamkabelen med c-press og 6mm gul grønn til andre ledende deler som ventilasjon, vannrør, stålkonstruksjoner osv?

Spurt ${formatDate(1380799740)}
Løst Løst
IT - nett og jordfeibryter

NEK.400.3.3 setter krav til 30mA jordfeilbryter på stikkontakter bereget for allmen bruk av ikke sakkyndige, boliger og BA 2.

Påstand: I industri kan man tilatte Jordfeilvarsling KUN hvis det vil skape alvorlige driftsmessige problemer og omfattet av IK system. Ellers må man ha jordfeilbryter (Hvis ikke annet beskyttelsestiltak kan brukes) På alle kurser ellers.

Men hva med kontorer? kan det tilattes jordfeilvarsling på kontorer beregnet for allmen bruk sålenge installasjonen er omfattet IK system og bedriften har egen sakkyndig?

Hva med sentraler for brannvarsling? denne utstyres aldri med jordfeilbryter, den er heller ikke dobbeltisolert.

Finner ikke klart svar på disse tingene annet en at "" Krav om tileggsbeskyttelse i tilfelle svikt i den grunnleggende isolasjonen.

Spurt ${formatDate(1380808740)}
Løst Løst
Bruk av lampettleding som fast installasjon

I huset så har jeg i ujordede rom brukt lampettledning fra takpunkt og bort til lampene. Får en medhjelper til å holde fast i ene enden, smøre superlim på kabelen og legge den mot taket i spenn for å få et helt rett strekk. Så bare bruke fingeren til å presse kabelen til å sitte.

Mye penere og diskret enn en tjukk PR kabel i taket og uten å måtte bruke klammer.

Men er dette egentlig tillatt?

Superlimet er jo kraftig nok til å ta med seg murpussen om man skulle dra det løs.

Spurt ${formatDate(1380735660)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.