| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Har en diskusjon rundt oppbevaring av maling. Gjelder både maling spann som er lukket og spann som er åpnet. Disse skal oppbevares i konteinere type I og L ihht Z015.
Disse har sine krav ihht Z015.
Når ikke disse kravene kan oppfylles ser jeg det som et avvik.
Noen her mener at hvis vi ikke kobler til konteiner elektrisk, kan vi oppbevare maling fordi da gjelder ikke Z015. Synes dett høres rart ut!
Løst
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/ltavd1/filer/sf-20130619-0739.html&emne=elektroforetak*&
Løst
Hei,
Jeg skal utføre IS-beregning for et relé av typen RTK DAA-149.
Datasheet: http://rtkinstruments.com/documentation/UK/da149.pdf
Sertifikat: http://rtkinstruments.com/documentation/UK/Baseefa03ATEX0624.pdf
Sertifikat barriere: http://files.pepperl-fuchs.com/selector_files/navi/productInfo/cert/cert1703.pdf
Releet står i sikkert område A, og får et internodesignal inn på terminal 3 og 4 (felt/coilterminalene) fra et annet sikkert område B.
Område A der releet står, kan miste overtrykket og dermed bli sone 2-område.
Område A blir da elektrisk isolert, og terminal 1 og 2 på releet blir spenningsløse.
Terminal 3 og 4, som er matet fra sikkert område B, vil imidlertid fremdeles være spenningssatt.
Signalet fra område B går gjennom en HiD2872 barriere som står i område B.
Mitt ene problem er at Ex-sertifikatet til releet som jeg skal utføre beregning for, ikke gir noen maxverdi (Ii) for strøm. Barrieren kan ved feil gi Io = 110mA ut.
I tillegg står det to punkter som bidrar til ytterligere forvirring, i databladet:
1. DAA-149 MÅ stå i sikkert område.
2. DAA-149 kan regnes som ""simple apparatus"" dersom Ui < 40V (hvilket er OK: Uo for barriere er 26V)
Releet er jo plassert i sikkert område i utgangspunktet, så punkt 1 er da oppfylt. Når overtrykket i området ryker, forsvinner også spenningen på terminal 1 og 2, og det er IS-terminalene 3 og 4 som er spenningssatt. Er loopen da fremdeles trygg, selv ved max strøm ut fra barriere?
Jeg vet ikke hvordan jeg kan gripe dette an. Hadde derfor satt stor pris på det om dere kunne hjelpe til med å kaste lys over saken!
Løst
63A inntakssikringer, 16mm2 pn i røyr.
Er det her krav om eget ovbvern i tavla?
takk:-)
Løst
Hei!
Finnes det noen bøker/forskrifer som sier i klartekst at skoler må ha nødlys?
Er det krav til markeringskilt/lys over dør fra klasserom/undervisningsrom?
Har lest litt i NS-EN 1838 ,der står det framhevende belysning skal plasseres ved hver utgangsdør som skal brukes i en nødsituasjon.
Ut i fra den beskrivelsen så må man jo ha markeringslys over hver dør.
Og er det en oversikt over hvilke norske standarder som omhandler nødlys som er lovpålagte?
Løst
Er det fortsatt ok å gå ned til 1,5mm2 til lampepunkt/takpunkt på 16A/13A kurs som ""normalt"" har 2,5mm2?
Hvor i så fall står dette i NEK?
Må dette dokumenteres noen sted?
Løst
I større trefasestøpsler så pleier det å være en ekstra klemme. En pilotklemme ifølge katalogen. Hva bruker man denne til?
Løst
Hei
Er det noen grenser for når man må tenke på stjerne/trekant, eller frekvensomformer? tenker kW.
- Og er det forskjell på 230V og 400V med tanke på dette?
Løst
Hei.
Lurer på om Tillegg 709B, fra NEK 400-7-709:2010 ligger tilgjengelig på nettet i utskriftsvennig versjon?
Løst
Hei.
Eg har spørsmål ang kvalifikasjoner som krevst for å ta installatør-prøven?
Har tenkt å melde meg på forberende kurs i Kristiansund.
Mitt ekspempel på utdanning og kompetanse er slik:
-2006 , Fagbrev elektriker
-2006-2008 Tekniks fagskole, elkraft
-2008-NÅ Allsidig elektriker/teknikker/skipselektriker Offshore/båt og litt utland.
Nokon tips eller meninger om dette vil vere tilstrekkelig?
mvh
Olav
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.