| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, eg er litt usikker på om eg som tavlemontør kan arbeide i eget hjem eller må du ha elektriker brevet for å lovlig kunne jobbe i eget hjem?.
Løst
Har tatt aut 4002
aut 4003
skriftlig eksamen
Hvor mye praksis trenger jeg for å ta automatiker fagbrevet?
Løst
Hei,
jeg har en Eex d kapsling med en effektbryter som skal byttes, men den typen effektbryter som nå står i er en utdatert modell, jeg har fra produsenten fått en alternativ effektbryter men da ikke med samme modell nr.
er det lov å sette inn denne komponenten uten at kapslingen må omsertifiseres?
Løst
hei.
Har satt opp 15 lamper i en butikk på tilsammen 2200w. Dette kjører jeg over en kontaktor. Spørsmålet er om det er mulig å dimme lyset når det går over kontaktor.
Løst
Hei!
Har planer om å legge spotter i taket hjemme. Og har spørsmål ang. kvadratet på disse. Er snakk om 10 spotter på 60W hver, holder det med en PLS90 kabel på 1,5mm2?
Løst
Er det krav om at normen NEK EN 50381 skal legges til grunn for sertifisering av overtrykks systemet til overtrykkscontainere, container type B, iht. Norsok? Dette er meget kostbart med tanke på testing med Helium gass. Tidligere kalkulerte en purge tiden utifra databladet for viften x 5 utskiftinger av luft.
Løst
Hei.
Når man foretar sluttkontroll så gjør man jo dette med en installasjonstester. Et presisjonsinstrument.
Hele dokumentasjonen baseres på måleresultatene.
Vil det da si at det er krav om årlig kalibrering av et slikt instrument? Eller måleinstrumenter generelt?
Løst
Hei. Et generelt spørsmål.
Med en helt vanlig dimmer for 230V glødelamper;
Kan man regulere eksempelvis en bordvifte da?
Om man bruker en bunnlast på dimmeren for å komme over minimumseffekten.
Jeg har en dimmer til over jeg ikke bruker lenger, en elko løsboks for to RS16 moduler og en bordvifte. Jeg kunne tenke meg at den gikk med et lavere turtall om nettene når jeg skal sove.
Kan dimmeren ta skade av dette?
Eller er jeg nødt til å kjøpe en regulator spesielt for små motorer?
Løst
Er det tilfelle at alle EEx e- motorer skal være Y-koblet? I så fall, hvorfor er det slik?
Løst
Slik jeg tenkter må man koble denne 250ohms motstanden med begge pluggene i hart-kommunikatoren, men da vil motstanden bli koblet i parallel og jeg vil ikke få kontakt med transmitteren. Hvordan skal denne brukes? ser ikke helt hvordan denne skal fungere uten å koble den i serie.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.