Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hjemmebygd PC. Krav til CE merking

I europa så kreves det som vi alle vet at alle elektriske apparater er CE merket.

Men jeg bygger alltid PC-ene mine selv i likhet med mange andre. Man får så mye bedre maskinvare når man bygger selv.

Men en ting jeg har tenkt litt på er om CE merkinga på maskinen er ivaretatt når jeg gjør dette?

Hvordan ivaretas dette egentlig? Går grensesnittet i strømforsyninga i maskinen som i seg selv er CE merket? Eller oppfylles kravet ved at alle komponentene i seg selv er CE merket?
Man bygger jo et elektrisk apparat, når sant skal sies, og man må jo se på hele maskinen under et.
Noe også ufaglærte gjør hva gjelder elektro.

Eller er dette en gråsone som rett og slett aksepteres?

Spurt ${formatDate(1341997440)}
Løst Løst
Ex
Ex nippel

Hva sier forskriften om bruk av Ex plast nippel i Ex metall boks? Hva med det motsatte, Ex metall nippel i Ex plast boks.

Spurt ${formatDate(1340200380)}
Løst Løst
Enfaset oppvaskmaskin forsynt fra trefasekurs

Hei.

I forbindelse med at jeg til slutt tar skrittet og kjøper min første oppvaskmaskin så må jeg legge opp et stikk til denne.

Men jeg har ingen trekkemuligheter og det drar så mye med seg å legge åpent anlegg hele veien fra tavla.

Men jeg la opp utestikk til en trefaset søylebormaskin i et skjul for mange år siden, og den kabelen krysser kjøkkenet. Den er på 16A og søylebormaskinen bruker vel knappe 2 - 3A når den går. Så det skal være nok kapasitet for å kappe og bokse seg inn på denne kabelen og legge ny kabel ned til oppvaskmaskinen. I tillegg vil jeg ha en benkearmatur som jeg også tenkte å forsyne på samme kurs.

Men er det den dag idag tillatt å benytte en trefasekurs til forsyning av en enfaseinstallasjon?

Jeg er pensjonist så det er en stund siden jeg arbeidet som elektriker nå.

Spurt ${formatDate(1340202480)}
Løst Løst
Automasjon
Current source/sink

Hei
jeg skiftet ut en gassdetektor her om dagen og la merke til at jeg kunne velge mellom current source og current sink som output singal. Er det noen som vet hva dette er / hva forskjellen er?

Spurt ${formatDate(1340278860)}
Løst Løst
vern

Fra en hovedtavle går det en kabel(16cu) ut sikret med 40A til tavle 2. Fra tavle 2 går en kablel(4cu) ikke sikret i tavle, kun lastbryter, til tavle 3. I tavle 3 sitter det vern foran last på 16A. er kabel mellom tavle 2 og 3 da tilstrekkelig sikkret ihht. krav ? ikmin blir ikke for lav, vern i tavle 1 vil slå ut ved kortslutning på kabel mellom tavle 2 og 3.

Spurt ${formatDate(1340111520)}
Løst Løst
Overspenningsvern i underfordeling

Mener å ha hørt på et eller annet forskriftskurs at det er krav til overspenningsvern i enhver underfordeling, men finner ikke noen plass det står. Tenker da på en hovedtavle i et bygg med 2 underfordelinger i samme bygget. Det er overspenningsvern i hovedtavla. Er det da krav til overspenningsvern i de 2 underfordelingene?

Spurt ${formatDate(1340198520)}
Løst Løst
To kurser i samme veggboks

Jeg sliter litt med modernisering av el.nettet i et gammelt hus.
Jeg har en dobbel veggboks med en trappevender montert.
I denne veggboksen ønsker jeg nå å montere en lysbryter for lys i trappeoppgangen.
Problemet er at jeg ikke kan hente strøm fra trappevenderen og derfor må hente strøm fra en annen kurs til denne bryteren.
Er det tillatt med to kurser i en dobbel veggboks dersom boksen er delt med skilleplate?

Spurt ${formatDate(1340050860)}
Løst Løst
Ventilasjonsrom

Hei! Har hatt konsulentbesøk i dag, vi har brukt PVC rør ned til komponenter i ventilasjonsrom.
Dette godtok ikke konsulent, som krevde stålrør ned til komponenter.
Hva er deres mening?

Spurt ${formatDate(1340093580)}
Løst Løst
Ex
melding til tilsynet

dersom man skal installere en ny kurs på en bensinstasjon og denne går til ex område, kreves det da at det skal sendes melding til tilsynet om dette i elsmart, eller er det kun ved endring av inntakssikringer. Alt blir dokumentert i febdok.

Spurt ${formatDate(1340015400)}
Løst Løst
Fleksibel ingeniørutdanning

Hei. Det spørsmålet jeg vil stille idag er ikke relatert til forskrifter eller normer. Men jeg tillater meg å benytte denne plattformen allikevel.

Jeg har søkt på fleksibel ingeniørutdanning ved høyskolen i Gjøvik. Dette utaningsløpet er tilpasset folk som er i jobb og ønsker å ta en ingeniørutdanning ved siden av. Jeg lurer på om noen av brukere av forumet her har erfaring med dette utdanningsløpet og som er villig til å dele sin erfaring om studiet. Jeg tenker da på vanskelighetsgraden, tiden som måtte settes av unektelig for egeninnsats etc.

Jeg har tekniskfagskole fra før og er idag i full jobb og har familie.

På forhånd stor takk til de som svarer!

Spurt ${formatDate(1340044200)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.