| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Dette er 230V IT anlegg.
Lagt 10mm2 PFSP ut til uthuset.
Forlagt i rør 20cm fra skap og igjennom grunnmur. Halvrør 40cm langs muren og 7 meter direkte i jord.
Så går den 1 meter i halvrør opp langs veggen på uthuset, går tvers igjennom 20cm i isolert vegg, og klampet på vegg 30cm innvendig før den går i skap.
Hva slags forleggningsmåte skal jeg legge til grunn?
Kan jeg se bort i fra det lille stykket med isolert vegg?
Og må jeg ha jordfeilautomat på kursen? Alle kursene i fordelingskapet i uthuset har jordfeilautomat.
Har kjøpt inn 32A jordfeilautomat til å ha i hovedskapet og bare en bryter i uthus. Er det greit, eller burde jeg hatt et OV i uthuset ?
Løst
Hei!
Har ett spørsmål som jeg har fundert litt over.
Hva vil skje dersom man kjøper ett 2kW nettaggregat på f.eks Biltema, og man kobler dette inn mot ett allerede spenningssatt nett?
Hvis spenningen, og fasen treffer 100% vil dette aggregatet da mate inn på nettet? Eller vil det oppstå noen problemer?
Og alternativ viss man kobler dette inne mot nettet uten å starte aggregatet, vil det da svive som en motor?
Løst
Vi skal koble en ventil som lukke/åpne for gass i et rom hvor det står gassflaske på 5kg.
Må man ha EX- godkjenning for dette arbeidet
Løst
Hei!
Jeg har fagprøve nå, og lurer på en ting.
Hvordan kortslutningsmåler man en 3-fas stikk ?
(Z-line)
På forhånd takk :)
Løst
Hei!
Har søkt nettselskapet om å få legge inn større inntakssikringer, noe jeg har fått tillatelse til. Jeg har et gamelt Nebb skap som jeg også kommer til å rehabilitere samtidig. Men nå i ettertid, før jeg har utført noe som helst, ønsker jeg heller å bytte ut hele skape til et nytt. Hvordan er framgagsmåten ovenfor nettselskapet?
Mvh.
Ole J.
Løst
Når det skal være to uttak per 2 meter kjøkkenbenk, regnes da vaskekum og platetopp som kjøkkenbenk også?
Løst
Hvordan måler jeg arrangementsjordingen og hvor mye skall den ligge på i et transformatorarrangement i mast??
Løst
Skall mann ta jordplatemåling på nullpunktet som går videre fra en trafo i mast?
Løst
Når man legger opp skjult strøm til utelys, er det godt nok å trekke PN i K-rør ut til utelys eller må man bruke PR i rør for å få en godkjent avslutning?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.