Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Utfører jordingsystem på et prosjekt. Det er et forvirrende tema, men føler jeg har ganske stålkontroll. Vil uansett høre andres meninger om hva dere pleier å gjøre.
Har utført følgende:
Alt som tar med seg jordpotensiale utenfra og inn som metaliske rør blir jordet til byggets hovedtavle. Bygningskonstruksjonen av stål og betong blir også jordet til byggets hovedtavle. Alt av jordpotensiale innenfor byggets fire vegger har nå samme potensiale.
Vanninntak av plastikk PEX blir ikke jordet da det ikke tar med jordpotensiale inn i bygget og heller da selvfølgelig ikke etterfulgende vannrør av metall.
Ledende deler i bygget som stålrør og kabelstiger er ikke en del av byggets konstruksjon og trenger heller ikke jordes dersom de ikke er å betrakte som en "annen ledende del"
Hvis den ledende delen utgjør mindre en 10.000 ohms isolasjonsmotstand mot jord er den å betrakte som en "annen ledende del" og må i utgangspunktet jordes dersom beskyttelsestiltak automatisk utkobling ikke er til stede.Så dersom dette hadde vært et 230V-IT nett og respektive kurser ikke hadde automatisk utkobling eller tilfredstillte utkoblingstidene så måtte ledende deler utjevnes til jord.
Anlegget i dette tilfellet er et 400V-TN og har automatisk utkobling på alle kurser så jording av "andre ledende deler" utgår på de steder hvor utkoblingstidene er innenfor normen. På fks inntakskabler fra netteier ligger på kabelstiger og her har vi ikke kontroll på utkoblingstider. Så disse kabelbroene blir ujevnet til jord. Kabelbroer ellers hvor vi har kontroll på utkoblingstider lar vi være ujordet. Det samme med ventilasjonsanlegg.
Noen enige i mitt resonement?
Løst
Jeg er elektrikker og har skjønt det slik at man kan installere i egen bolig dersom man er juridisk eier av den. Videre forstår jeg det slik at jeg ikke kan installere i en driftbygning selv om jeg er juridisk eier av noe sånt også.
Hvordan er det i en "bod" på min egen tomt som jeg eier? boden er på 50 kvadrat og det blir installasjon på størrelse med en liten enebolig. Er det fritt frem for meg her?
Løst
Er det et forskriftskrav at skjult husinstallasjon skal være tildekt? Jeg tenker da på tildekking med gips veggplate e.l. Jeg antar at det er slik, men kan noen bekrefte/avkrefte dette?
Løst
Hei
Hva er brannkravet for mellomspenningskabler forlagt i luft i rømningsvei i henhold til FEF og NEK440?
Skal det benyttes TSLI eller malt TSLF kabel?
Løst
Jording av slukrist. Hvordan løser folket dette - PN2,5mm2 sammen med flislim og rett i slukristen? Har stort sett hatt mulighet til å montere muffe på avløp i de IT anleggene jeg har vært borti.
Løst
Hei, driver og beregner litt på en sirkelsag som drives av en elektromotor. Maskinen har en enfasetilkobling til 230V nett, og det er benyttet en burviklet asynkronmaskin med hjelpefase. Maskin er merket 400/230V og leverer 1,5kW. Driftskondensatoren er dimensjonert slik at den fører 80% av merkestrøm.
Har skjønt det slik at jeg må benytte en Steinmetz-kobling da jeg ikke har tilgang på 3-fase. Har beregnet størrelse på kondensator til 106 mikroF, og funnet ut at jeg skal benytte en kondensator laget av metallisert polypropylen. Har ikke tenkt å ta med startkondensator, da jeg ikke trenger så rare startmomentet. Lurer på om det er noen problemer med varmgang når du setter opp koblingen med en kondensator, og generelt om beregningene kan stemme?
Løst
Hei. Vi prosjekterer et anlegg i bacheloroppgaven vår. Er det noen her som vet om hvilke krav som gjelder for vedlikehold av elektriske anlegg? Det er et prosessanlegg.
Løst
Er det krav til å jorde dører av metall i et rom dersom den kan defineres som annen ledende del? Altså mindre en 10 kohm mellom dør og jord og at en utsatt ledende del er innenfor rekkevidde.
Løst
Sitter å leser i boligversjonen av NEK400. Der står det i 4.2.2 "Bruk av kabeltyper" at følgende kabeltyper kan benyttes for hovedkurs frem til bygningens hovedfordeling.
- PVC-isolert skjermet kabel, feks PFSP 1 kV
Normen lister opp flere alternativ, men spørsmålet mitt dreier seg om merkespenningen på hovedkabelen. Alle kablene NEK nevner har merkespenning på 1kV.
Er det altså ikke OK å legge en feks PFXP/PFSP med merkespenning på 500/750V? Og hvis det er tilfellet; hvorfor ikke? I bolig er høyeste spenning mellom fasene 400V, så både 500 og 750V bør jo vær tilstrekkelig.
Løst
Hei
En tommelfinger-regel sier at man ikke bør prosjektere med at en kurs belastes med mer enn 80% av kurssikringen. Vet faktisk ikke helt hvor jeg har dette fra, men syns det er en fornuftig tilnærming.
Vi er forsåvidt kommet dit at man ikke monterer schuko til elbil lengre, men hva når man trekker en tilførsel til en ladestasjon på f.eks 16A eller til og med 32A. Det vil normalt være tilstrekkelig med henholdsvis 2,5mm og 6mm tverrsnitt på kabelen, men belastningen på en elbil vil i mange tilfeller være i mange timer, mens andre forbrukere er mye mildere mot den elektriske installasjonen. Er det fornuftig å tenke litt tilsvarende 80%-regelen, at vi dimensjonerer et anlegg som ikke kontinuerlig vil tynes til maks?
Noen tanker?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.