Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

1000V hansker

Hei.

Finnes det andre 1000V arbeidshansker enn de "vanlige" der du bruker innerhansk, gummihanske og arbeidshanske utenpå.?

Spurt ${formatDate(1455627976)}
Løst Løst
Automatiker - arbeidsoppgaver

Hei, vet dette har vært oppe til diskusjon og at DSB har laget artikkler ang dette. Klarer likevell ikke å helt tydelig forstå hva som er lov og ikke.

Jeg er ansatt på en bedrift hvor jeg har vært lærling som automatiker og bestått fagbrevet, går nå som lærling i Gruppe L i samme bedrift.

Min overordnet har fagbrev innen både Gruppe L og automatikker, samt har han det gamle "bedriftselektrikker" godkjenningen.

Har siden jeg begynte her jobbe som både mekaniker, automatikker og jobbet sammen med en innleid som har gruppe EL og jobber for firma som har installatør.

Det jeg så er utsikker på er:

-Når kan jeg som automatikker starte med vaktavtale?

-Hva kan jeg gjøre i arbeidsoppgave, kan jeg jobbe kun på sekundærsiden av vernet?

-Kan jeg jobbe på 24V kretset?

-Har jeg kun lov å legge opp kabler til indikering osv, men ikke til nye motorer?

-Hvor mye har jeg lov å gjøre inne i skap ?

Spurt ${formatDate(1455604297)}
Løst Løst
Kan en ingeniør bygge og vedlikeholde elektriske anlegg for andre?

I følge FEK § 6 tredje ledd heter det seg at de som oppfyller kravene i § 7 kan utføre oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Slik jeg ser det er det fire forskjellige krav i § 7, og jeg går ut fra at man minst må oppfylle ett av disse. Jeg tar utgangspunkt i første ledd. Dersom en person har bachelorgrad i elkraftteknikk og har jobbet som prosjekterende ingeniør eller som serviceingeniør i tre år etter endt utdanning, vil denne personen oppfylle krav i § 7. Dermed kan denne personen også utføre oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vil det da si at denne ingeniøren kan utføre praktisk montasje i et industrianlegg hos en tredjepart?

Paragrafen bruker ordlyden utskifting av komponenter, men en komponent kan være så mangt. En stor effektbryter er en komponent for eksempel. Det jeg lurer på er egentlig hvor grensen går. Hva kan en ingeniør utføre av arbeid ute hos kunde og ikke?

Spurt ${formatDate(1455537627)}
Løst Løst
Parallellkobling

Parallellkobling av kabler; Lik lengde, materiale etc... Leste om det i montørhåndboken.

Regner med det menes to stk L1, to stk L2 og to stk L3 lik lengde, materiale, for at strømmen skal fordeles likt mellom dem.

En kabel med L1, L2,L3 fordelt i samme kabel vil ikke regnes som en parallellkobling med hverandre?

Spurt ${formatDate(1455260414)}
Løst Løst
Schuko-kontakter

Hei!

Lurer på om Schuko-kontakter er det samme som jordet støpsel, og derfor skal beskyttes med max 10 A OV ved lading av elbil, og at de ikke er vanlige kontakter/stikkontakter som en kan beskytte med 16 A...??

Spurt ${formatDate(1455212059)}
Løst Løst
Varmekabel;

Hei, er det vanlig å kortslutningsberegne varmekabler i bolighus?

Da disse ofte er 50-60-70 meter lange, om kortslutning oppstår i enden av kabelen, betraktes dette som vanlig kortslutningsbergning av vanlige kabler, (PN, PR etc....)

Hva sier NEK om dette?

Spurt ${formatDate(1455134826)}
Løst Løst
Styreskap til maskinprodusent

Hei

Jobber som installatør og fikk en forespørsel fra en kunde i dag, som jeg ikke tør svare på før jeg har forhørt meg litt.

Forespørselen var fra et firma som leverer løfteinnretninger for bla. vindusvaskere og gikk ut på om vi kunne ta på oss og bygge styreskapene for dem. Firmaet som forespør leverer alle komponenter til skapet, tegningsdokumentasjon og er ansvarlig for generelt all dokumentasjon og merking av deres ferdigstilte "maskin".

Jeg for min del mener at styreskapet isåfall må samsvarserklæres ihht. tavlenormen, men representanten fra firmaet sa de stod ansvarlig for hele maskinen, og forsåvidt også designet på styreskapet. Ble da usikker på om de som maskinbygger kan samsvarserklære for hele "maskinen", inkludert styreskapet ihht. EN60204 og forskrift om maskiner?

Vi kjenner ikke til maskinens konstruksjon forøvrig, og dermed heller ikke maskinens farer, slik at selve jobben vår vil da bli kun å sammenkoble vern, kontaktorer, knapper osv. ihht. maskinbyggers spesifikasjoner.

Hvilke krav gjelder her? Har jeg rett i at EN61439 må legges til grunn for styreskapet?

Spurt ${formatDate(1455123318)}
Løst Løst
Stålrør

Er det lov å benytte seg av gamle stålrør ved renovering av elektrisk anlegg? Må de være jordet eller må man trekke dobbel isolert kabel? Eller er det ikke noe krav ved bruk av disse rørene?

Spurt ${formatDate(1455121593)}
Løst Løst
Modul tilkobling

Hei. Lurer litt på grensesnittet/ ansvarsfordeling ved ferdigmoduler. Har et prosjekt der badene kommer ferdige. Elsikkerhet 72 sier jo bare at det må være etter norsk regelverk. Men hvem står ansvarlig for den delen av anlegget når det er vi som tilkobler det mot allment nett?

Spurt ${formatDate(1455099754)}
Løst Løst
2006 NEK 400-8-818 Installasjoner i det fri

I 2006 NEK 400-8-818 Installasjoner i det fri. Pkt: 818.530.02: Tilsier dette at en utvendig stikkontakt på en skole skal være låsbar eller plassert 1,5m over bakken?

Dersom Ja over, gjelder dette kravet da skolen ble prosjektert og bygget etter NEK 2010, isåfall hvor er dette definert?

Spurt ${formatDate(1455095492)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.