Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei, skal installere en varmpepumpe som trenger 3x50A sikring i et hus
Må jeg installere et jordfeilvern på 30mA foran denne sikringen?
Pumpen skal stå i et eget teknisk rom i kjeller.
Tenkte at det kanskje holdt å sette en 100mA foran som er litt mer "robust" med tanke på feilstrøm på en så stor pumpe.
Løst
I anlegg er det brukt prefabrikerte wagokabler til lys. Hannplugg er brukt som strømforsyning. hull til stifter er mindre enn 12,5mm (IP2X). Er dette lovlig? ikke mulighet for barn BA2.
Løst
Ref. brukerguide for FSE høyspent. I en illustrasjon (trainor illustrasjon)side 43 vises det til LFK og LFS sine gjøremål. LFK skal bl.a spenningskontrollere før han gir "pinnen" over til LFS. På side 45 pkt 4.7.7 spenningskontroll og endepunktsjording ved frakoblingsstedene står det samme, med ref til paragraf 14. På en vanlig høyspent tavle er det ikke mulig å komme til inn eller utgående kabler. Hvordan ser dere for dere at denne spenningskontrollen skal foregå? Er det nok å observere metrene i tavlefront? Skal LFK spenningskontrollere ute på utstyret før LFS eventuelt gjør det samme? Takker for svar!
Løst
Skal brannalarmanlegg ha samsvarserklæring iht. FEL?
Eller er det bare tilførsel 230V fra tavle som skal være dokumentert iht. FEL.
Løst
Hei. Får stadig spørsmål om å bygge diverse styreskap for hjemmebryggere. Er elektriker og jobber med industri og automasjon så kompetansen er ingen problem. Men er det lovelig for meg å bygge slikt på fritiden min uten innblanding fra min arbeidsplass ?
Løst
Hei! Spørsmål!: Nytt krav i NEK 400 er at dekningsområdet for jordelektroden skal dekke hele installasjonen. I montørhåndboka står det at du kan slå ned et ekstra jordspyd, som så skal kobles til hovedjordskinna.
I montørhåndboka står det at dette enkelt kan gjøres via beskyttelsesleder i kabel, men vil ikkje dette normalt gi for lavt tverrsnitt på? Med mindre kabelen er større enn 6mm2, vil ikkje du oppfylle kravet i NEK400 - 544.1 : "Utjevningsleder for tilkobling til hovedjordskinnen skal vere > halvparten av største ledertverrsnitt til beskyttelsesleder i installsjonen", men ikkje mindre enn 6mm2. Er det tillatt med mindre tverrsnitt for en "tilleggsjordelektrode", eller må det legges en separat 6mm2 jordleder. Tusen takk for svar.
Løst
Hei
Vi har en stor kunde av oss som lurer på om deres driftspersonell har tilgang til å bytte ut lampeholdere, drossler o.l. i armaturer som står på ledning og plugg. Jeg kan ikke finne noe konkret om dette noen plass.
Løst
Jeg går med tanker om å starte egen elektrobedrift, men trenger først en avklaring rundt FEK §5 3ledd som omhandler at den som har det faglige ansvar skal være tilgjengelig innenfor foretakets normale arbeidstid.
Jeg arbeider til vanlig i norsjøen og er fullt inneforstått med at jeg ikke kan drive elektroforetak på land med ansatte montører. Men hva dersom jeg er den eneste ansatte og foretakets normale arbeidstid bare blir i min friperiode?
Løst
Hei!
når det gjelder tilkobling med aluminium kabler så mener jeg det skal brukes spesielle klemmer tilpasset dette, og tiltrekkes med riktig moment.
Etter en diskusjon på jobben mente de det kunne brukes helt vanlige rekkeklemmer for dette, noe jeg er uenig i.
Så da lurer jeg på om dere har et riktig svar på dette...?
Løst
Gjorde sluttkontroll på en gammel hytte idag som vi hadde lagt opp strøm i et påbygg og byttet sikringsskap/inntak men eurotest AT`en ville ikke gjennomføre rcd test fordi berøringsspenningen var 57,5v.
det ble hengt opp nytt luftstrekk idag, 3f 230v IT
slo ned 1,5m jordspyd 2-3m fra inntaket i forholdsvis bløt grunn (jord/stein masse)
målte fase-jord spenning som varierte med ca 7v
er det noe annet enn for høy overgangsmotstand i jordelektroden som kan føre til dette? forstår ikke hvorfor den evt skulle være høy...
noen som har noen tanker rundt dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.