Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hvilke krav er det til et genartorvern?
Løst
Plassering av stikk. i baderom.
Ved plassering stikk. i sone 3 tett opp til sone 2.
Dette uttaket er planlagt til en vaskemaskin. På grunn av rommets størrelse og utforming blir mer en halve maskinen stående i sone 2.
Å flytte maskinen ut av sonen er ikke mulig.
Hvordan skal en tolke dette tilfellet?
Løst
NEK400:2002 omhandler ikke tilfluktsrom.
Hvor finner vi disse forskiftene nå?
Spørsmål:
Vi ha et tilfluktsrom med to tavler der vibrodembere er defekte. Skal vi skifte disse ut med nye eller kan vi montere tavlene direkte på vegg?
Løst
Hei.
Jeg har nettopp startet på 4-årig studie på teknisk fagskole på automasjonslinjen.
Jeg har fagbrev som automatikkmekanikker.
Kommer man da under benevningen elektroarbeider, eller hører man da under det mekaniske?
Hvordan er det med innstallasjoner i bedrifter
av elektriske anlegg. (Ny-anlegg)
Trenger man da fagbrev som elektrikker eller noen annen godkjenning.
Har skjønt at det er litt delte meninger om automatikkmekanikkerens arbeid på elektrojobber.
Løst
Hei.
Jeg har gruppe L sertifikat , men jobber ikke lenger tilnknyttet en autorisert el-installatør.
Hvordan går jeg frem for å få meldt installasjon på eget el-anlegg . Tenker her på forhåndsmelding og samsvarserklering.
Løst
Hei.
Vi lurer på om en med følgende fagbrev: ""Elektromotor og transformatorreparatør"" kan utføre installasjon av elektrisk anlegg i sin private bolig og fritidsbolig? Hvis evt. ja, må et autorisert firma godkjenne dette etterpå?
Løst
Kreves det at arbeidsjording i et stasjonsanlegg er synlig fra arbeidsstedet ?
Løst
Hvilke krav stilles til jording av et skap med tilførsel 400v?
Løst
Det er allerede trekt 12kV RFOU 3x95/50m2 kabel.
Fabrikat Norsk kabelfabrikk.
Kan denne trelederen settes elastimoldkoblinger på?. Utskrittinegen til 3 enledere er utført ved at lederne med elistimold er forlagt rett på kabelgate. Hovedskjerm kun kuttet uten å bli jordet. Ingen sprobarhet angående metodikk for 3leder til ""enleder"" elastimold.
I Draco dokumentasjonen er det kun standard nipler som har aksept.
Løst
På et bestående IT 230V anlegg med egen trafo. ( 1 bruker )
Bør vi forlange isolasjons overvåkning eller jordfeilvarsler på hele systemet.
For å unngå å bruke jordfeilbrytere på nye forbrukskuser ?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.