| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Noen som har montert dette? Kreves det 2-polt bryter, eller er det Ok å koble direkte sålenge automat i skap er i nærheten?
Løst
Hei!
Elektrofirma jeg jobber i har fått avvik fra DLE pga vi ikke rapporterte en strømgjennomgang i fjor. Hendelsen var hånd hånd med fase jord i et 230V IT-nett.
Montøren ble sendt til lege og det ble ikke oppdaget noen personskade. Legen sendte dessverre ikke montøren på EKG.
Hendelsen ble ikke rapportert til DSB basert på FSE §8 der det tydelig står at det er ulykker med personskade som skal rapporteres. Dette er også presisert i Elsikkerhet nr 80 S. 4
DSB anbefaler derimot at alle ulykker rapporteres, men jeg kan ikke se at dette er et krav.
Tok kontakt med DLE og forklarte at vi ikke kunne få avvik på noe som ikke var et krav. Men det ble ikke akkurat applaus fra fra den kanten. De mente at alle ulykker måtte rapporteres og at dette var et krav, uten at jeg fikk noen referanser på dette.
Hva tenker dere om dette? Og hvordan praktiseres dette rundt om?
Løst
Hei
Er midt i fagprøve og sliter med å henvise til regelverk (NEK:400, NEK:439), tabeller osv.
Prøven går ut på utbytte og oppkobling av en ny undersentral med moduler i styretavle.
Her er relevante spenninger til fagprøven.
230VAC.
24VAC.
0-10V.
Noen som vet om mer "generelle" paragrafer som kan brukes til henvisning?
Løst
Hei. Har et lite spm. Måler 100 volt mellom faser i stikk når bryter står av.
Løst
Hei jeg øver til fagprøven i automatiseringsfaget og jeg har fått i oppgave å dimensjonere kortslutningsvern.
Jeg ser at formelen for utregning av IK3Pmaks i montørhånbok 2018 versjon er endret. I 2018 versjonen er det brukt 3 og ikke kvadratroten av 3 som faktor under brøkstreken. Jeg finner ikke dette noe annet sted så jeg lurer på om formelen faktisk er endret eller om det er en printfeil i boken min.
Løst
Hei!
Vi diskuterte litt internt i bedriften om et krav vi alle hadde hørt om, men ikke klarte å finne frem i bøkene våre.
Er det krav til å tilrettelegge for tilkobling av elektromedisinsk utstyr når vi bygger nye boliger?
Og hvor står i tilfelle dette?
Dersom det skal være slik utstyr er det jo ikke tillatt med jordfeilbryter, men hva hvis det ikke er behov når bygget oppføres, må det legges opp en kurs/tomrør e.l.?
Løst
Hei. Lurte litt på om det er noen spesielle krav til ett off-grid anlegg. altså ikke nett tilknyttet.
Tenkt situasjon er at vi skal levere kameraer med tilhørende dekoder som skal driftes. Også skal det mulig opp ett portsystem for områdesikring. dette skal driftes med enkel ring hytta varm metoden. området skal egentligt bare områdesikres mot uvedkommende.
mest sannsynlig blir det meste av utstyret montert rundt/oppå porten. Det skal monteres både solcelle og vindturbin for å kunne unngå at det blir nedetid.
Ligger vi under noen andre lover/forskrifter enn FEL og eventuelle normer i NEK 400:2018 som omfavner solceller og batteribank? Infoen jeg har funnet til nå er fra Delnorm 712 solceller, delnorm 806 batteriinstallasjoner, litt fra maskindirektivet angående porten. Men finner ikke noe spesifikt angående for eksempel vindturbinen.
utover dette er det noen lover og regler en må tenke på?
mvh Martin
Løst
Hei! Hva er forskjellen på for eksempel et overbelastningsvern på 40A og en automatsikring på 40A? Har overbelastningsvernet annen karaktrestikk? Eller er det at overbelastningsvernet tåler høyere kortslutningsstrømmer?
Løst
Etter et friår fra arbeidslivet så har FSE'en min åpenbart løpt ut. Hvilke klasseromskurs hos Trainor kan fornye dette før jeg går tilbake i jobb?
Løst
25mm2 Ringjording. Er det noe krav om hvor langt den må være rundt grunnen ?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.