Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Vannrør på kabelstige

Har fått spørsmål fra rørlegger om det er OK å legge vannrør av plast (kaldtvann) på eksisterende kabelstige. Det ligger kraftkabler på stigen, men det er god plass til røret. Finnes det forskrifter som forhindrer dette?

Spurt ${formatDate(1596441899)}
Løst Løst
Installasjon uten Gruppe L

Siden man nå ikke trenger elektriker fagbrev for å gå på teknisk fagskole og så videre ta installatørprøven, kan man gjøre installasjoner selv om man ikke har gruppe L/Elektriker fagbrev. Vist man da istedet har et gruppe S/Telekommunikasjons fagbrev, eller må man fortsatt ha dette (Gruppe L) for å utføre 230V innstalasjoner?

Spurt ${formatDate(1595871649)}
Løst Løst
Ex
Exi beregninger

Hei.

Galvaninsk skille har følgende data: Uo 26V, Io 91mA Po 0,588W

Transmitter: Ui 30V, Ii 50mA, Pi 1,5W

Er det mulig å begrense strøm vhj av mostand på 520ohm?

Transmitter operer fra 9..32V, så det er godt innenfor.

Mvh

Pål M

Spurt ${formatDate(1596011452)}
Løst Løst
399 skap mm

Kan jeg montere elbil uttak rett fra 399 skap etter kV og måler. OV sitter inne. Må jeg hele tatt montere OV. Holder det ikke med en hovedbryter

Spurt ${formatDate(1596029095)}
Løst Løst
Kabel typer mellom 399 skap og fordeling

Hei!

Har følgende problem stilling. Har et 399 skap Tn nett. Ut i fra dette skap skal vi ha ,1 150 mm2 kabel og en 95 mm2 kabel til 2 styreskap. (alt er for sakyndig eller instruert personell)

kan en bruke en pfsp eller må kabel være dobbellisolert ? Tenker da på kravet at en skal ha dobbelisolert kabel frem til utgående kurser.

Evnt hvor står kravet ?

mvh

kai

Spurt ${formatDate(1595572529)}
Løst Løst
Automasjon
Valg av kontaktor

Hei.

Merkeskilt på motor sier 440Y, 60Hz

Datablad kontaktor sier merkedriftsspenning Ue: AC 50/60Hz: 115, 200, 230, 240, 400, 415, 460,

500, 575, 690

Lurer på om jeg kan benytte meg av denne kontaktoren selv om det ikke står 440V i datablad?

Spurt ${formatDate(1595600724)}
Løst Løst
LEDlys som "gløder" ved avslått bryter

Jeg har et LED nattlys plugget inn i stikkontakten i taket inne på barnerommet for ei litt mørkredd liten frøken. Jeg legger merke til at den gløder litt når jeg slår av bryteren til denne stikkontakten (enpolt). Veldig svakt og kun synlig i mørket.Drar jeg den ut av stikkontakten så slutter den å gløde. Hvordan kan dette ha seg med ene fasen brutt? Kretsen er jo ikke sluttet. Noen logisk forklaring på dette?

Spurt ${formatDate(1595634162)}
Løst Løst
Automasjon
Motorkobling, begge retninger

Hei

Har en 1 fase motor som skal drive et båtspill. Av den grunn må den kunne gå begge veier, da den har kondensator som forskyver en sinuskurve går dette.

(Bilder er nedenfor som et album igjennom imgur)

Men spørsmålet. Den skal drives av bryter som på bildet. Her er det en knapp man trykker på for opp og ned, samt en nødstopp. Har satt opp kontaktor som har tidsrele for at den skal stoppe skikkelig, før noen prøver og starte motor i andre retning. Men jeg har ikke nok kunnskap for og tørre og koble motor. Det jeg har nå

Kontaktorer koblet i tidsrele via brun-blå som inn og ut for L1, for og drive kontaktor.

Er dette riktig tenkt? Og da derfra til igjennom kontaktoren til motor for og få brun ned, men da mister jeg blå?

Og hvordan jeg skal koble den kontrollen ned på motor? Jeg må jo fjerne laskene i motor, og flytte ene fasen fra kondensator for tilkobling fjernkontrollen. Om jeg har forstått dette riktig er det slik, men jeg aner ikke hvordan dette skal kobles opp. Har noen mulighet for og hjelpe? Er elektriker lærling, men har vært enormt lite borti motor, og dette er for mine foreldre

https://imgur.com/a/uwGEXQe

MVH

Sigurd Sollien

Spurt ${formatDate(1595269292)}
Løst Løst
Varmepumpe

Skal ha meg ny varmepumpe, er det krav til sikkerhetsbryter for varmepumpe eller praktiseres stikkontakt enda?

Spurt ${formatDate(1595322970)}
Løst Løst
Automasjon
Kalibrering av temp. transmittere

Hei!

Det ble litt diskusjoner frem og tilbake her på jobb i dag. det gjelder temperaturvisning i et siemens operatørpanel. vi bruker et sertifisert kalibreringsbad som vi putter temperaturføleren ned i. Deretter leser vi av i siemens panelet at det er 80 grader +- 0,2 grader. Dersom temperaturen er utenfor kravet manipulerer vi i et liksom kalibreringsoppsett i programmet slik at visningen i siemens panelet viser 80 grader. Dette mener jeg er feil fordi vi heller skulle justert span pot.meteret i temp. transmitteren evt. zero ved 0 graders sjekk med kalibreringsbadet.

Vi vet jo ikke i dag om transmitteren gir ut 4.00 mA elller 4,5mA ved lav temp eller 20.00mA eller 19,3mA ved høy temperatur.

Er det riktig det jeg mener?

Spurt ${formatDate(1595507213)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.