| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
hei, skal planlegge /prosjektere en rehabiliterings jobb av et gammel sikringsskap (nebb), det er ikke skrusikringer men gamle automatsikringer som står i skapet fra før. det skal nå installeres jordfeilautomater type ABB Ck. det er bestilt en rehab innsats i fra Demas (1703029 2-rader-modul), utifra den gamle kursfortegnelsen.
er det noen som har noen tips til relevante krav fra NEK, FEL, DSB, osv som stilles for denne jobben? er det noen momenter under jobben/ sluttkontrollen som man burde være ekstra obs på?
tilleggspørsmål:
er gamle nebbskap bygget i henhold til tavlenormen (NEK EN 60439 og NEK EN 61439/NEK 439)?
Løst
Hei,
Vi har hatt ett prosjekt der vi fikk i oppgave å trekke noen kabler i grøft til pumper i bakken. kablene skal ligge i separate rør, signal og kraft hver for seg lengde 100-120m. kablene skal ute kobles/skjøtes med pumpekabel av type gummi/bevegelig ledning som går ned til pumpe +-100m ned i bakken. I Tilførselsenden skal vi levere en kveil på ca 20m på innsiden av vegg. Dette er vårt grensesnitt. Her skal ett annet firma overta ansvaret for å montere kablene og koble disse til frekvensomformere.
Vi vurderer at her kan vil legge en PFSP kabel, da det er liten fare for EMC problematikk i denne installasjonen.
Etter at vi har fullført vårt arbeid før vi høre att kablene har blitt lagt på en felles kabelstige med Ekom kabler av forskjellig sensivitet av den andre parten, og vi blir beskyldt for å ha valgt en kabel som er forskriftstridig. Her er jeg uenig.
Spørsmålene blir da som følger:
PFSP kan brukes til motorkabel fra en frekvensomformer så fremt man tilfredsstiller kravene i NEK 400 avsnitt 444.6 Adskillelse av kurser, 444.7 Ledningssystemer og at montasjeveiledningen fra frekvensomformer leverandør tillater dette? Her har jeg lest manualer og vært i kontakt med fabrikanter som bekrefter at PFSP er en god teknisk løsning, spesielt ved lange kabellengder. Noe dokumentasjon på valgte frekvensomformere fikk vi ikke.
Skjerming av ekom kabler eller kraftkabler vil vel ha samme effekt? Her mener jeg det er installatør av innvendig installasjon som må gjøre en risikovurdering og vurdere avstander, ledningssytemer, EMC og ytre påvirkninger, og stille krav til valg av utstyr i sin installasjon.
Hvordan vil ansvaret fordele seg, når det er to parter som har installert hver sin halvdel av samme kabel?
En enkel løsning vi har foreslått for den innvendige installasjonen er å legge kraftkablene i metallrør, noe jeg mener ville ha løst hele problematikken med støy innvendig.
Løst
Hei.
Har vært og utført en tredjepartsvurdering på en elektrisk installasjon i en leilighet som er i et borettslag.
Personen som borettslaget annonserer til når det kommer til arbeid med det elektriske er elektriker med fagbrev og har sitt eget AS, i tillegg er han beboer i samme borettslag. Virksomheten er ikke registrert i EL-virksomhetsregisteret og personen er ikke installatør.
Fakturaen ble sendt fra den nevnte personen sitt AS direkte til forbruker. Når forbruker etterspurte nødvendig dokumentasjon kom dette fra en helt annen bedrift til forbruker sin store overraskelse.
I etterkant hevder personen som har utført tjenesten at han var innleid til bedriften som utstedet nødvendig dokumentasjon.
I etterkant av denne episoden har borettslagets styre gått ut med et skriv der de sier at beboere i borettslaget fortsatt skal kontakte virksomheten som ikke er registrert i EL-virksomhetsregisteret og personen er ikke installatør direkte og at han utfører arbeidet vegene av godkjent EL-virksomhet.
Hva mener dere om lovligheten av denne praksisen?
Løst
Hei
i flg IEC 61892-1, tabell 5 skal utstyr som er montert på åpne dekk være ha en beskyttelsesklasse mot vannintregning på IP56. Er det forskjell på om vi skal ha med bærbart utstyr ut på dekk?
Eksempelvis en radio remote som skal benyttes til utstyr på et boredekk? Hvilken IP grad er kravet? Det er ikke naturlig at den blir liggende ute på dekket når det f.eks skal foregå høytrykkspyling.
Er det beskrevet i noen standarder hva slags IP grad portabelt utstyr skal ha?
Løst
Når vi måler/tester på kabel (BFOU /RFOU) mellom armering i kabel og plattformstruktur har vi forbindelse.
Dette kan gjelde for både gamle og nye kabler, og er et resultat av at ytterkappen har blitt ødelagt.
Hvilke krav i normer og forskrifter for offshoreinstallasjoner på norsk sokkel fravikes i et slikt tilfelle?
Hvilke konsekvenser kan oppstå mtp tennkilde, berøringsfare osv?
Løst
Det er kun krav til niter/endehylse på mangetrådet kabel, men ser ofte at niter benyttes på flertrådet PN i sikringsskap og automatisering.Hva er meningene rundt dette her, er det bedre/nødvendig?
Løst
Hva er mest riktig å bruke ved beregning av kondensatorbatterier Cos@ eller PF?
Hva bør legges til grunn
PF er jo lavere enn Cos@ for installasjoner med støy (overharmoniske) THD.
Nettanalysator viser f.eks PF= 0,89 og Cos @=0,92 Dette gir utslag på Kvar størrelsen batteriet. Det gir faktisk et utslag på ca. 150 Kvar i differanse på en 1800 KW installasjon
Løst
Finnes det noen norm eller forskrift hvor det står hva som er anbefalt max verdi for THDu og THDi (%) som ikke bør overskrides for man må gjøre tiltak med filter etc.?
Løst
Hei,
jeg utfyller kriteriene for å ta installatørprøven, og vurderer å ta den nå. Jeg har en bekjent som jobber turnus, og kunne tenkt seg å fylle inn fritiden sin med elektroaebeid. Han har fagbrev som elektriker. Spørsmålet mitt er som følger; gitt at jeg gjennomfører prøven, kan han som er elektriker etablere et selskap og ansette meg i en form for deltidsstilling som hans installatør, eller må fagansvarlig ha full stilling? Er det evt andre måter å gjøre dette på?
på forhånd, takk for svar
Løst
Hei. Hvis en nødstopp har to kontaktsett. Et koblet til nødstopprele og et koblet som tilbakemelding til pls. Er det da krav til at de ikke skal være ledere fra samme kabel og at de to sløyfene må separeres med hver sin kabel? Begge er 24volt forsynet
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.