| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, jeg har følgende utdanning:
3 årig automasjon1.5år læretid9 mnd i arbeid med fagbrevBachelor i IT og Automasjon
Har jeg lov, som eneste person i bedriften med relevant utdanning, til å feilsøke eller koble fra og til elektrisk utstyr?
Til info, jobber på en fabrikk som produserer biogass, alle maskiner er kjøpt av eksterne bedrifter og vi har innleide elektrikere som blir kalt inn for å koble fra det elektriske og koble til igjen.
Løst
Hei!
For en del år siden ble sikringsskapet mitt rehabilitert av lokalt stort El. firma + at det ble satt opp en del stikk og brytere på et nytt rom. Når jobben var ferdig fikk jeg kun faktura og ikke noen form for dokumentasjon. Da jeg etterspurte dokumentasjon sa de at jeg ikke fikk dette i papirform lenger, men at det var lagret elektronisk i "boligmappa". Forrige uke hadde jeg El. kontroll og el. dok ble etterspurt og da svarte jeg null problem, alt ligger i boligmappa... da ble det problemer for der fantes det ikke noe dokumentasjon... åssen fungerer dette? kanskje dumt å ikke få overlevert papirer eller?? nå fikk jeg avvik på at dokumentasjon mangler... så hvordan går man frem for å få dok. da??
Løst
hva er anbefalt høgde for utelys og utestikkontakt ?
Løst
Ref.. IEC 61892-6, Installasjon - Generelt, 14.7 - Nipler, blindnipler og pustenipler.
Her står det at materiale skal være kompatiblet med kapsling; nippel i plast i plastkapsling og nippel i metall i metallkapsling.
Kan skjønne at dette gjelder nipler, men hvorfor gjelder dette blindnipler? Blindnipler blir ikke utsatt for mekanisk påkjenning og tetter like bra som en metallnippel (i en metallkapsling) og korroderer heller ikke. Dette gjelder for såvidt for pustenipler også.
Løst
Hei,
Jeg seiler på en båt som mangler NEK410 og NEK400 bøker. Er det noe krav til at disse skal være ombord ?
Løst
Hei,
Vi sitter her på jobben og diskuterer hvorvidt 230 V jord (fra stikkontakt) på en offshoreinstallasjon er å anse som PE eller IE?Det ble også spurt om IS jord er IE eller om IS jord kan kobles direkte til PE uten å måtte gå via IE per Figur 2 i IEC 61892-3:2019.
Mvh,
Eric
Løst
Her på hytta gikk sikringen til en rekke stikkontakter. Den typen man skrur med en grå "knapp" i bunn. Men jeg hadde ikke flere igjen. Bare en neve med sikringer med rød slik knapp. De passer, men kan jeg bruke de røde til nøds? Eller er det farlig? Det er nemlig litt reisevei til der de selges.
Hva er forskjellen på dem?
Løst
Hei, hva sier forskriften om utelys/utestikkontakt? Er det tillat med ledning i rør rett inn i stikkontakten og utelys eller må en bruke kanel i rør. Det er rundt 20m avstand fra sikringsskap til utestikkontakt og dermed ganske upraktisk med kabel i rør.
håper på rask svar
Løst
hei
holder på med arbeidsoppdrag på jobb, og har lett veldig lenge nå på noe som helst utregningseksempel eller formel for å regne ut ik2pmin og ik3pmaks i TN nett!
vet at nelfo har en bok om kortsluttningsberegninger, men har ikke råd til å kjøpe sånt selv.. :)
takk for svar på forhånd!
Løst
Er det greit at en som har fagbrev i fagkode Ç008, er elektriker på en offshore installasjon.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.