Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbeskyttelse av stiger til underfordeling

Hei. Gjelder IT nett. PFSP er lagt som stiger til ny sikringstavle med jordfeilautomater. Kunden har lagt denne selv. Må ta den på min kappe da han skulle få legge denne som egeninnsats, men fikk ikke kommunisert skikkelig at det skulle legges en pfxp i røret.

Er det en bra løsning å sikre denne med eksempelvis en 100 ma S-type jordfeilbryter? Da vil vel anlegget være egnet for sin forusatte bruk og vi vil ikke få utilsiktet utkobling da man har selektivitet mellom jorfeilvernene i installasjonen, samtidig har man vel «sikret seg» at berøringsspenningen holdes under 50 v? Vet at dette ikke er den "normale" måten å gjøre det på men den er vel i teorien like god?

Spurt ${formatDate(1544517926)}
Løst Løst
Trakt direkte ut av sikringsskap

hei

Husker før når man renoverte skap så var det et alternativ å gå rett ut av sikringsskap med trakten, slik at man bare brukte kombivern og ikke kv på utsiden.

Er dette fortsatt lovlig?

Spurt ${formatDate(1544523630)}
Løst Løst
Bygge- og nedrivningsplasser: Størrelse på JFB stikkontaktkurser 63A og 125A

NEK400:2018, avsnitt 704.411.3.2.1.101:På stikkontakt-kurser over 32A skal merkeutløserstrømmen på jordfeilbryteren i TN-systemer være mindre eller lik 50% av minste forventede jordfeilstrøm i kursen.- Kan noen gi en forståelig forklaring på hva som menes med dette? Har forsøkt å spørre NEK400 FAQ, men forklaringen de ga var ganske begrenset!

Spurt ${formatDate(1544435338)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Elektrisk drevet luftkompressor

Vi har en elektrisk drevet kompressor - type U02. Enhet var produsert i 2008 med siste modifikasjon i 2013.

Denne er godkjent for plassering i "Ikke ekplosjonsfarlig område" / Safe Zone ref. Z015 Samsvarserklæring.

På NORSOK Z-015 Samsvarserklæring er det kun haket av samsvar for Maskindirektivet (19.08.1994), men skal ikke alt utstyr bygget etter 01.07.2003 skal være i samsvar med ATEX eller er det slik at utstyret kun skal være iht. ATEX direktiv når det skal plasseres i en sone som er klassifisert som eksplosjonsfarlig?

Spurt ${formatDate(1544449405)}
Løst Løst
Automasjon
Krav til vern kompressor internt i varmepumpe

Hei,

Vi har levert noen større varmepumper for oppvarming av store bygg.

Fikk nylig havari på flere kompressorer, noe vi ikke har funnet helt grunnen til enda.

(En varmepumpe har to kompressorer)

Oppdaget i feilsøkingsprosessen at det ikke er eget vern på kompressorene, hverken på temperatur eller overbelastning.

Er det et krav at hver intern kompressor skal ha eget vern?

Jr

Spurt ${formatDate(1544517485)}
Løst Løst
NEK400 valg av referanse

Jeg har 40A OV vern i sikringsskapet, med 10mm2 kabel forlagt i rør i jord inn ihuset. Ca 15m lang fra uteskap.

Jeg vurderer å øke på sikt til gjerne 50A OV vern, slik jeg ser det utifra NEK400,

-Referanse D (flerlederkabel i en kabelkanal i jord) (rør blir vel mye det samme?) - 2 belastede ledere - tabell 52A-2 kolonne 7, gir meg 63A?

Er dere enige?

Spurt ${formatDate(1544361777)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Støy VFD

Hvordan kan en enklest måle og tolke støy i kabelnett fra en frekvensomformer.

Spurt ${formatDate(1544395774)}
Løst Løst
Ex
Støt fra oppvaskmaskin

Hei!

Søker etter gode råd her, da jeg selv ikke har kompetanse/ kunnskap om strøm. Min samboer sier at hun får støt hver gang hun er i kontakt med metallet i oppvaskmaskinen. Jeg antar at dette har noe med strøm, jording å gjøre? hva bør/ skal jeg evt gjøre for og finne årsak og fikse det? Er det farlig ? Takker for tilbakemeldinger.

Spurt ${formatDate(1544203850)}
Løst Løst
Kabelskjøt garasje

Jeg var litt korttenkt og la kun 20mm K-rør fra sikringsskap og ut på yttervegg mtp. fremtidig nytt opplegg for ny garasje. Jeg ønsker meg 3x40A til garasjen og må vel da opp på 10 kvadrat kabel, f.eks. PFSP 3X10/10 1KV TR. Denne blir nok for stor for røret, ytre dia. på 18,7mm.

Heldigvis la jeg 2 stk K-rør. Kan jeg da få elektrikeren til å legge 10 kvadrat enkeltledere + jord, 2+2 i hvert sitt K-rør fra skapet og ut på ytterveggen, for deretter å gå over til PFSP-kabel for jordstrekket?

Spurt ${formatDate(1544352795)}
Løst Løst
Krav til brannvarsling i fritidsbolig/hytte

Gjelder kravet til brannvarsling med 230v og batteribackup på hytter også?

Spurt ${formatDate(1544138247)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.