| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Gjelder IT nett. PFSP er lagt som stiger til ny sikringstavle med jordfeilautomater. Kunden har lagt denne selv. Må ta den på min kappe da han skulle få legge denne som egeninnsats, men fikk ikke kommunisert skikkelig at det skulle legges en pfxp i røret.
Er det en bra løsning å sikre denne med eksempelvis en 100 ma S-type jordfeilbryter? Da vil vel anlegget være egnet for sin forusatte bruk og vi vil ikke få utilsiktet utkobling da man har selektivitet mellom jorfeilvernene i installasjonen, samtidig har man vel «sikret seg» at berøringsspenningen holdes under 50 v? Vet at dette ikke er den "normale" måten å gjøre det på men den er vel i teorien like god?
Løst
hei
Husker før når man renoverte skap så var det et alternativ å gå rett ut av sikringsskap med trakten, slik at man bare brukte kombivern og ikke kv på utsiden.
Er dette fortsatt lovlig?
Løst
NEK400:2018, avsnitt 704.411.3.2.1.101:På stikkontakt-kurser over 32A skal merkeutløserstrømmen på jordfeilbryteren i TN-systemer være mindre eller lik 50% av minste forventede jordfeilstrøm i kursen.- Kan noen gi en forståelig forklaring på hva som menes med dette? Har forsøkt å spørre NEK400 FAQ, men forklaringen de ga var ganske begrenset!
Løst
Vi har en elektrisk drevet kompressor - type U02. Enhet var produsert i 2008 med siste modifikasjon i 2013.
Denne er godkjent for plassering i "Ikke ekplosjonsfarlig område" / Safe Zone ref. Z015 Samsvarserklæring.
På NORSOK Z-015 Samsvarserklæring er det kun haket av samsvar for Maskindirektivet (19.08.1994), men skal ikke alt utstyr bygget etter 01.07.2003 skal være i samsvar med ATEX eller er det slik at utstyret kun skal være iht. ATEX direktiv når det skal plasseres i en sone som er klassifisert som eksplosjonsfarlig?
Løst
Hei,
Vi har levert noen større varmepumper for oppvarming av store bygg.
Fikk nylig havari på flere kompressorer, noe vi ikke har funnet helt grunnen til enda.
(En varmepumpe har to kompressorer)
Oppdaget i feilsøkingsprosessen at det ikke er eget vern på kompressorene, hverken på temperatur eller overbelastning.
Er det et krav at hver intern kompressor skal ha eget vern?
Jr
Løst
Jeg har 40A OV vern i sikringsskapet, med 10mm2 kabel forlagt i rør i jord inn ihuset. Ca 15m lang fra uteskap.
Jeg vurderer å øke på sikt til gjerne 50A OV vern, slik jeg ser det utifra NEK400,
-Referanse D (flerlederkabel i en kabelkanal i jord) (rør blir vel mye det samme?) - 2 belastede ledere - tabell 52A-2 kolonne 7, gir meg 63A?
Er dere enige?
Løst
Hvordan kan en enklest måle og tolke støy i kabelnett fra en frekvensomformer.
Løst
Hei!
Søker etter gode råd her, da jeg selv ikke har kompetanse/ kunnskap om strøm. Min samboer sier at hun får støt hver gang hun er i kontakt med metallet i oppvaskmaskinen. Jeg antar at dette har noe med strøm, jording å gjøre? hva bør/ skal jeg evt gjøre for og finne årsak og fikse det? Er det farlig ? Takker for tilbakemeldinger.
Løst
Jeg var litt korttenkt og la kun 20mm K-rør fra sikringsskap og ut på yttervegg mtp. fremtidig nytt opplegg for ny garasje. Jeg ønsker meg 3x40A til garasjen og må vel da opp på 10 kvadrat kabel, f.eks. PFSP 3X10/10 1KV TR. Denne blir nok for stor for røret, ytre dia. på 18,7mm.
Heldigvis la jeg 2 stk K-rør. Kan jeg da få elektrikeren til å legge 10 kvadrat enkeltledere + jord, 2+2 i hvert sitt K-rør fra skapet og ut på ytterveggen, for deretter å gå over til PFSP-kabel for jordstrekket?
Løst
Gjelder kravet til brannvarsling med 230v og batteribackup på hytter også?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.