| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1567 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9647 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 904 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 835 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Holder på å pusse opp et hus, og har i den forbindelse tenkt å installere en ekstra stikkontakt på ene veggen på loftsstua. Utfordringen er her at de eksisterende stikkontaktene er på andre sida av loftet, og ingen rør bort til denne veggen. Har nå funnet et tomt rør som går ned til sikringsskapet i kneloftet som jeg tenkte å trekke i, og bruke en tabbeboks. Spørsmålet er da, kan jeg koble meg på sikringen i sikringsskapet med ekstra ledninger slik at det blir to på en klemme? I industrien bruker vi jo rekkeklemmer eller evt doble endehylser. Fant ingenting i NEK eller montørhåndboka på dette med flere punkt på en klemme. MVH industrielektriker som ikke har jobbet mye på bolig.
Løst
Hi,
We have a pneumatic panle installed in Zone 2 area. The panel has a flexible pneumatic hose simiar to the one in the link below.
https://www.cejn.com/products/pneumatics/hose/series-958-spiral-hose/
The MOC if the hose as given as
Hose material:FDA approved, Ester-based polyurethaneDoes this require any Ex-certification to be used in hazrdeous area? Does it need to be anti-static? If there is not much flow through the hose will be develop much static sufficient to generate a spark?
Thanks in advance.
Løst
Hva menes med kortslutnigsmotor? Hva er kortsluttet?
Løst
Finner ikke hvor det står i NEK 400 men lurer på hva kravet for kapsling på et overlastvern er? eventuelt hvor det står i NEKen.
Løst
Hva bestemmer størrelsen på jordstrømmene?
IT størelse på trafo, 200mA pr. KV trafo
Løst
Hvilket forhold har størrelsen på KV til størrelsen på overlastvernet?
Løst
Hvilke strømmer er farlige i en N leder?
Løst
Ny bolig skal jordes med ringjord, og et jordspyd som dypjordelektrode. Avgreining til jordspyd presses på ringjord. Bolig skal utføres med tilknytningsskap iht NEK 399. Anser da jordskinne i tilknytningsskap som installasjonens hovedjordskinne. Ringjord (cu wire 25mm2) kobles direkte til jordskinne i tilknytningsskap, og jordskinne i sikringsskap hovedutjevnes gjennom PE-leder i inntakskabel. Det er da ikke nødvendig å føre egen jordleder fra ringjord inn i bygning, men er det feil å gjøre det? Tenker f.eks ved måling av overgangsmotstand til jord. Da må evt to jordledere frakobles (både i sikringsskap og tilknytningsskap)
Løst
Det er montert spotter langs vegg i stue, over er det kaldloft. Jeg etterisolerte hele stripa der hvor kassene går får å få litt ekstra isolasjon over kassene. Brukt type høye spottkasser.
Spørsmålet mitt er: Det går en ekstra kurs under denne isoleringa, 10cm + 10cm rockwoll.
Vil dette være et problem i forhold til varme på denne kursen?
Sikring i skap er selvfølgelig med den »nye i2» iforhold til overvelastning av kurs.
Løst
På skoler settes det ofte opp rundstift ved scenen eller en tenkt scene. Dette kan gjerne være i et stort fellesrom.
Noen setter opp rundstift for varmtvannsbereder.
Vil dette komme i konflikt med krav til barnesikring?
Varmtvannsberederen står ofte på et mer eller mindre teknisk rom, og er alltid støpslet inn. Så her syns jeg det er veldig liten sjanse for farlig situasjon. For skole så kan man kanskje si at det er overvåket av lærere?
Eller er dette helt forbudt?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.