Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilførsel hybel med eget abonnement

Ny hybel skal bygges i kjeller på eksisterende hus. Skal være egen e-verksmåleri nytt sSkringskap. Inntak står i kjelleren i gammel Viking-boks. Hovedfordeling er i 2.etg. Kan jeg da koble meg inn på denne eksisterende inntakboksen istedenfor å legge kabel fra skap i 2 etg? Altså splitte inntaket her? Setter eventuelt opp en større kapsling om det viser å være liten plass. Noe i veien for å gjøre dette?

Har fått avklart at 399 ikke gjelder.

Spurt ${formatDate(1543507980)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til antall gjenger over mutter i elektriske fobindelser

Hei.

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med å finne kravet til antall gjenger som skal være på andre siden av en mutter i elektriske forbindelser? Jeg vet at man sier 1,5-2 gjenger. Men hvor er kravet skrevet for dette? Gjelder nyinstallasjon.

På forhånd takk.

Spurt ${formatDate(1543512931)}
Løst Løst
effektfordeling - valg av løsning?

Hei.

Hvordan løser dere installeringen av el.bil ladere i praksis der det skal tilkobles f.eks 8 ladere på en parkeringsplass? Ligger dere 8stk kabler og monterer 8stk sikringer? Eller ligger dere en felles kabel/sikring som går inn og ut av laderne? Er vell ikke krav til dedikert kurs så lenge man kjører effektfordeling på laderne...? Tenkte å benytte laderne fra Eaton med master/slave, såg for meg å bruke sikring på 3x63A og Pfxp...

Sitter pris på innspill..

Spurt ${formatDate(1543501286)}
Løst Løst
Berøringsspenninger i TN anlegg ute

I siste utgave av NEK 400, trenger man ikke ringjord rundt bygg i TN anlegg! se. 542.2.2

Hva med berøringsspenninger ute når virkeområdet til jordelektroden for bygget ligger langt unna trafo/E-verk fordeling?

Spurt ${formatDate(1543321001)}
Løst Løst
Automasjon
Regulering formler

Hei

Sliter litt med å finne riktige formlar for PID, til denne regulatoren.

Den benytter det gamle systemet; Rep/min.

Lurte på om du kunne hjelpt meg finne riktige formlar, for metode 1 og 2.

I regulatoren står det oppført som dette:

(Kp) Proportional Const

(Ki) Integ Const (Rep/Min)

(Kd) Deriv Const (Min)

Ved harmoniske svingingar hadde me 25 på Kp, dette tilsvarte ein periodetid på 18 sekunder.

Takk for all svar!

Spurt ${formatDate(1543406678)}
Løst Løst
Klassifisering av rom og valg av kabel - CPR.

Hei.

Forsøker å sette meg inn i nye regler ift CPR nivå for kabel. Vi er ett landbasrt industrianlegg, og jeg kan ikke se at vi får krav til CPR nivå ute i anlegget. Men all kabel kommer fra bygg i anlegget som kontrollrom og/eller koblingsrom. Disse rommene er også delt inn i en eller flere brannceller.

Kontrollromet er alltid bemannet. Dette er en del av samme branncelle som koblingsrom og kabelkjeller.

Iht NEK 527.1 settes det krav til kabelen i en branncelle. Kabelen går også via kabelkjeller som har noe vanskeligere rømming enn koblingsrom pga lav høyde og kabelbroer.

Jeg kommer da frem til at vi må forholde oss til NEK527.1 samt klassifisering BD2, og sette krav til CPR nivå D. Mulig vi kan senke kravet til E fordi vi har automatisk slukking bygg?

Spurt ${formatDate(1543488396)}
Løst Løst
Dimesjonering av kabel og vern til motor

Hei,

Jeg har et spørsmål ang dimesjonering av kabel og vern til motor.

Har en motor som trekker 31,8A, denne skal sikres med et termisk vern og korsluttningsvern. Det termiske vernet blir justert til merkestrøm og KV er valgt til automatsikring der den elektromagnestiske delen tar for seg kortsluttningen. Vernet er valgt til 40A D- karaktersitikk. Jeg har regnet med en startstrøm på maksimalt 7*In =223A og KV vil holde 400A (I4).

Skal kabel dimensjoneres etter termisk vern eller KV?

Vi har på skolen dimensjonert etter termisk vern, men syntes det er litt rart ettersom det kan justeres til en høyere verdi og kan da oppstå utfordringer med at kabel ikke er innen for strømføringsevenen (Iz).

Håper dere har et svar til dette.

Spurt ${formatDate(1543228040)}
Løst Løst
Jording av 500KVA trafo

Det skal installeres en ny trafo-kiosk på 500KVA. Og derfor etableres nye jordelektroder, hva er kravet til minstetversnitt?

Det skal benyttes ringjord og jordspyd, men også legges en forbindelse til armeringen i den støpte plattingen trafoen er plassert på.

Spurt ${formatDate(1543303742)}
Løst Løst
Åpen jordingskabel i sluk på bad

Hei

Jeg har et bad som nettopp er nyoppusset i regi borettslaget. Jordingen til sluket ligger helt åpent og i tillegg er den ikke festet skikkelig(Kabelskoen er ikke klemt på kabelen). Ut i fra mine tanker så kan denne kabelen fange mye skitt og løsne eller ev. korrodere.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://murbetong.no/wp-content/uploads/converted/joomdocs/901-sluk.pdf&ved=2ahUKEwjP0oq-oPTeAhUDzIUKHaeRAWsQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw17BH2I7WN8w1Mm_LuTzUb-

Hvis en ser på Bilde 1 i gitt link så er det nøyaktig slik det er gjort. Lurer på om dette ikke er lov i henhold til regelverket eller om det bare er en anbefaling i denne artikkelen fra murbetong.no.

Spurt ${formatDate(1543311133)}
Løst Løst
brannvarsling

Hvordan kan jeg utføre brannvarslingsanlegget på et hundepensjonat? Da et bygg med både verksted og rom for hunder, foringsrom og kontor. Hvilke krav stiller her??

Spurt ${formatDate(1542933150)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.