| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Spørsmålet gjelder LFK sin rolle i markere å sikre mot innkobling. Ble en god diskusjon med netteier her forleden. Ved kobling av for eksempel et kompakt anlegg står det at LFK skal markere å sikre mot innkobling og denne ordre går ikke ut og blir ikke etterlevd. Hva er praksis og hva skal gjøres i disse tilfeller? Og der det ikke fysisk kan låses hva bør gjøres? Finnes det noe smutthull i dette? Vet at bare noen markerer og mener det er mer enn godt nok, men FSE sier jo noe annet. Og når kommer dette med personlig hengelås som mange mener det bør være?
Løst
I forbindelse med rehabilitering av sikringsskap i bolig, skal jeg bytte ut vern til underfordeling i tilbygg. Underfordelingen består av moderne jordfeilautomater, og forsyner blant annet nytt kjøkken, vaskerom, bad m.m.
Underfordeling er i dag sikret med 3x50A Uz elementer (skrusikringer). Kabel er 3x16 cu, og målt Ik2pmin på enden av kabel er 450A. Hadde egentlig tenkt å sette inn elementautomat 3x50 med C-kar, men må nå revurdere dette etter å ha målt Ik2pmin mindre enn 500A. Det rette er vel kanskje å sette inn en B-kar, men er litt skeptisk til dette, på grunn av flere kurser til bl.a kjøkken med potensielt høy oppstartsstrøm, som ofte brukes samtidig.
Noen som har tanker rundt dette?
Løst
Hei,
hvilke krav stilles til utjevning til jord ved legging av varmekabler på bad? ser det tidligere har vore diskutert at det skal legges utjevning om kabel blir lagt under netting, men ser også at det blir nevnt at om kablen har skjerm så kan en legge kabelen uten å måtte jorde nettingen.
Løst
I TN-S anlegg legges ringjord rundt bygg og jordspyd i hjørne nærmest overspennings vernet. hva er "best" å koble jordspydet til jordskinne i tavle eller i hjørnet til ringjorden?
Løst
Hei
Vi har en mob-båt plassert i sone 2 ved noen anledninger, grunnet mangel på dekksplass.
Da har det blitt en del diskusjoner grunnet hvorvidt kompenserende tiltak som skal utføres.
Eg har forståelsen av at et startbatteri som blir plassert i et sone 2 område blir definert som en tennkilde klasse B, men her er ikke folk enige.
Batteriene er koblet mot en hovedbryter som ikke er ex, men uansett om du hadde koblet fra kablene fra batteriet, vil ikke da batteriet i seg selv vere ansett som en tenkilde ?
Løst
Er det krav til jordfeilbryter for 3-fas kloakkpumpe på fritidsbolig?
Nyinstallasjon.
Egen kurs for pumpe.
Løst
Hei,
skal til med bytte et sikringsskap i en bolig fra tidlig 1980.
(Pga opppussing av vaskerom, er det fult mulig og bytte selve skapet, istedenfor og renoverer eksisterende).
Eksisterende målersløyfe er 16mm, OV 63A på TT anlegg.
Da det er et eksisterende anlegger, planlegger jeg og bytte likt mot likt, dvs. montere ny 16mm målersløyfe.
(Ja, alt av godkjenninger er på plass, men vi har nå begynt og ta andre type jobber enn normalen her i firmaet, så er på litt ny grunn...)
Men ser at det lokale kraftlaget krever 10mm målersløyfe for opp til OV 63A, 16mm for OV i området 63A til 80A.
Hvorfor krever kraftlaget 10mm for 63A, og ikke minimum 10mm på 63A?
Løst
Hei. Har blitt fortalt at det på eit FSE kurs ble fortalt om ein hendelse der statisk elektrisitet, generert av ei pumpekanne for vann, har antent knallgass i eit batterirom. Er interessert i å vite mer om den hendelsen, da også vi som jobber her på min platform bruker pumpekanner i batterirom. Er det noen som har kjennskap til dette?
Løst
Hei,
Er det krav om brudd i N-leder ved elektrisk isolering ut i EX område for tennkilde kontroll ? Krets er mata fra ein 1 fase CVT, der L2 er jorda. CVT er brukt til å distribuere effekt til motorheatere i MCC tavle. Slik eg forstår det er det tilnærma umogleg å få spenningsoppbyggning på jorda fase mot jord då kretsen er svært liten, lurer allikvell på om dette er ihht. IEC (spes. 60079-14 cl 8,2).
Løst
Hei,
Har sett mange styretavler der det er montert små vifter for kjøling uten beskyttelsesgitter verken på innsiden eller utesiden.Heller ikke stopper de når man åpner tavledøra. De er montert i hodehøyde som jeg syns er veldig skummelt.
Hvor kan jeg finne krav / forskrifter om beskyttelsesgitter for vifter til slike formål?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.