| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg har nylig flyttet inn hos ny kjæreste. Og vi planlegger å pusse opp litt. Når det kommer til det elektriske så ble jeg brått litt usikker på om jeg egentlig har lov til dette og kan fylle ut dokumentasjon på det.
Hun eier huset, men jeg har registrert det som min bolig. Dette oppfyller kanskje ikke kvalifikasjonsforskriftens krav rundt det å installere i "egen bolig eller fritidsbolig"?
Eller gjør det det?Må jeg være eier/deleier av anlegget?Jeg innehar fagbrevet som elektriker på mitt 14. år nå.
Løst
Hei.
Jeg vurderer å starte på Installatør prøven, har kvalifikasjonene og har fått Al nr.
Jobber i en bedrift som driver med vedlikehold av diverse art og vi har jo en forholdsvis travel hverdag. Det er jo mye rundt Installatør bedrift annet enn Installatør papirene, Internkontroll forskrift og annet "papir arbeid". Noen som driver med konsulent virksomhet ift med oppstart, få på plass alle rutiner, systemer etc som det er mulig å leie inn?
Løst
Hei
En bekjent av meg har pusset opp leiligheten sin. Han fikk ikke samsvarserklæring på det elektriske anlegget og har nå hatt DLE på besøk som ga han mangel på dokumentasjon.
Hvis han ikke får dette av de som utførte jobben, hvordan kan han få utbedret det?Hva gjør installatører på slike jobber hvor DLE sier at det er manglende dokumentasjon som må fremskaffes?
Kan en annen installatør ta en grundig el-kontroll og skrive samsvarserklæring basert på kontrollen?
Oppussingen ble vel gjort i 2017
Løst
Hei
Skal renovere det elektriske annlegget i en leilighet i blokk. Slik jeg ser det er det ikke egen jord inn i skapet, da det elektriske er så gammelt (gamle uz element). Det er TN nett hvor PEN leder ligger til gods i sikringssksp.
Hva gjør jeg? Anlegget blir uansett bedre en det var i utgangspunktet.
Kan en splitte PEN leder og legge PE som jord, selv om en ikke har egen jordleder til jordpunkt?
Per
Løst
Dokumentere utkobling av fast last i TN nett (varme batt.) uten bruk av jordfeilbryter?
Tiltak: Legge dobbelt isolert kabel frem til last!
Utjevne last til jord!
Beregne i feb dok at utkobling<0,1S!
Dette er ok i forhold til FEL?
Løst
Er det lov å starte et firma som bare feilsøker og bytter likt mot likt? Med elektriker og automatiker fagbrev.
Løst
Jeg har en sak med et produkt en kunde ønsker jeg skal koble til. Spør derfor om noe tilsvarende
Hvor står det at vi må bruke utforingsringer på veggbokser når veggen består av flere plater?
Hvor står det at vi ikke kan sage av baksiden av en veggboks, for å få bedre plass? Det medfører da at ledere og wago ligger åpent inne i veggen.
Hvorfor er det bakplate av plastikk på alt av vanlig utstyr? Stikkontakt, bryter, påveggskappe.
Jeg har funnet noe i NEK 400: 134.1.6, 421.3 og 527.1.5. Disse punktene går på hvor man har utstyr/koblinger hvor det kan oppstå lysbuer, i normal drift. Det det kan oppstå lysbuer i normal drift. Det kan kanskje oppstå på en stikkontakt, men vil ikke oppstå på annet utstyr.
IP-graden vil ikke være tilstede om veggen en gang åpnes på baksiden. Men det gjelder da bare om man sager av baksiden av en veggbokse. Ikke for utforingsringer og bakplate av plastikk for vanlig påveggsutstyr.
Mener jeg en gang har lest at alle tilkoblinger skal være omsluttet av selvslukkende materiale, men har aldri klart å funnet igjen det punktet.
Løst
NEK400:2018 §701.55 beskriver montasje av annet elektrisk utstyr i sone 1. Under eksempler på utstyr for sone 1 er det i punkt 3 beskrevet utstyr beskyttet med SELV eller PELV med merkespenning osv.
Vil en LED spot montert i sone 1 (vanlig tak i bolig) oppfylle kravene om den
1) alene innehar kravene i §701.55 punkt 3 (med SELV eller PELV osv)? eller må det
2) også eksplisitt stå i produsentens bruksanvisning at den er godkjent/egnet for bruk i sone 1 (ordlyd fra montørhåndboka og NEK)
Løst
Hei!
Ett serviceselskap jeg jobber for ettermonterer en god del små frekvensomformere (erstatter kontaktorer) uten å gjøre noen videre tiltak når det gjelder skjermet kabel, emc nipler, sikkerhetsbrytere for emc. 1-3 kw omformere.
Hvordan er reglene på dette? Jeg har tatt det opp med serviceleder, men har fått til svar at det er OK så lenge det ikke skaper noen problemer.
Løst
Hei!
Ett servicefirma jeg jobber for ettermonterer en del hvac frekvensomformere, disse erstatter kontaktorer/startere. Det er standard å gjøre dette uten å skifte ut kabler til skjermet type, emc nippler i motor, emc sikkerhetsbrytere etc. Små omformere på 1-2 kw.
Er det noen klar lov på dette? Tilbakemelding fra serviceleder er at dette er OK så lenge det ikke skaper driftsforstyrrelser.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.