Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
2 polt brudd garasje

Hei

I mitt firma installerer vi alltid to polet bryter det det er ledende gulv.

Ser i en garasje som et annet firma har installert i er det brukt 1 polet bryter på lys. Noen som har noen innspill på hva forskriften sier om dette?

Spurt ${formatDate(1539284514)}
Løst Løst
Kursinndeling 230V IT vs. 400V TN

Skal ha 400V på et anlegg, det er litt nytt for meg, på 230V IT har jeg på noen kurser med lik belastning slått sammen 3 og 3 for å koble de til hver fase. Kan jeg begrense antall kurser på samme måte når bakenforliggende nett er 400V TN?

Spurt ${formatDate(1539177028)}
Løst Løst
NEK400 asnitt 823.537.101 Stikkontaktuttak i bolig

Hei.

Dette med antall stikkontakt-uttak i bolig er stadig et diskusjonstema. Jeg har lest meg frem til, via NK64 sine FAQ-sider, at ved arealberegning av et rom skal nettoareal iht NS3940 legges til grunn. Nettoareal i NS3940, slik jeg ser det, inkluderer areal som går bort til garderobeskap og lignende. Det er innside av rommet omsluttede vegger som gjelder slik jeg leser det.

Det er i NEK400, avsnitt 823.537.101 beskrevet at rommets møblering, og eventuelt UU-krav må hensyntas.

Dersom man har et soverom på 13 kvm skal det iht normen være (13 / 4) = 3,25 doble stikkontakter.

Kan man da si å oppfylle normen ved å ha 3 doble stikkontakter i rommet da dette er mest hensiktsmessig i forhold til møblering og universell utforming? Eller vil det bli ansett som ikke oppfylt iht normen og være grunnlag for at man vil kunne få rapport fra DLE?

Spurt ${formatDate(1539259763)}
Løst Løst
Kan en elektroniker bygge og vedlikeholde lavspent sterkstrømsanlegg?

Utdannelse: elektro grk + elektro vk1 + elektronikk med fagbrev (+FSE)

Har nevnte elektroniker prosjektere / reparere / bygge industrielle sterkstrømsanlegg med spenning under 1000VAC, feks 220V systemer og batterianlegg (under 48VDC) ??

Spurt ${formatDate(1539035858)}
Løst Løst
Dimensjon på kabel til utestikk

Hei!

Har lagt 70 meter rør fra huset (kabel rør dvr 50 mm), og den ligger på 1 m dybde i jord.

Tenker ha en 16 A stikkontakt i andre enden.

Spørsmål er hvilken dimensjon eg trenger?

Og er pfsp rimeligste alternativ?

(utedel 70 m, innedel 15 m = 85 m totalt strekk)

Takk på forhånd.

Spurt ${formatDate(1539112038)}
Løst Løst
Elbil-lading og dedikert kurs.

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke den nye forskriften når det gjelder dedikert kurs. Er det nå greit å ha andre stikkontakter på samme kurs som kursen til el-bil lading?

Spurt ${formatDate(1539167167)}
Løst Løst
Endring av normen & skjøte kabel i kanal.

Hei.

Er det hovedregler når det gjelder høring fra NEK?

Jeg har NEK 400: 2018 utgave 6. Er det den siste versjon? Mulighet med versjon 6.1; 6.2 osv...?

Hvor kan man få sjekke? Blir det noen endringer for tiden opp til 2022? Sikkert ja!

Er det noe tips for å unngå å bruke feil (tegning, info) på boken?

Av og til skjøter jeg klabler i kanal med wago f eks. Hva NEK 400 sier om det? Må vi ha alltid koblingsbokse?

Mvh

Pierro

Spurt ${formatDate(1539008683)}
Løst Løst
Samleskinne / Jordfeilautomater

Hei,

Schneider har vanlige samleskinner med pinner, jeg foretrekker gaffel samleskinne.

Hvordan er det å bruke andre fabrikanter feks Eaton gaffel samleskinne på Schneider jordfeilautomater?

Kan nevnes at Schneider sine jordfeilautomater har eget tilkoblingskammer i front til kobling av gaffelsamleskinne.

Mvh

Lars Inge

Spurt ${formatDate(1539015591)}
Løst Løst
Måling av lekkasjestrøm for sluttkontroll

Hei,kanskje dere kan hjelpe meg med litt teknisk info om måling av lekkasjestrøm. Har tatt i bruk lekkasjestrømtang Kyoritsu KEW 2413R.Hva er den rette måten å måle lekkasjestrøm ifm. sluttkontrollskjema. Vanligvis bruker jeg isolasjonstester ved spenningsløs anlegg. Så megger jeg gjennom alle kretser. Hvis jeg får for lavt verdi, måler jeg hver enkel kurs fram til den som har minst verdi (kan også være flere). Måleresultatet skriver jeg i sluttkontrollskjema under punkt Isolasjonsmåling angitt i MOhm .Når jeg bruker lekkasjestrømstang har jeg samme fremgangsmåte men sliter litt med å tolke verdiene.Så vidt jeg forstått det er alt som er under 10mA fantastiske verdier. Jo høyere desto dårligere.Men hva skrives da i sluttkontrollskjemaet under Isolasjonsmåling? Skrives da for eksempel 3,3mA istedenfor MOhm?Da kommer jeg også til neste spørsmålet. Hvordan får jeg regnet ut til MOhm? Altså jeg mener sammenlagt med ohmskverdi som en ville få ved megging?Eksempel: Målt lekkasjestrøm 3,3mA = 0,0033A Ohmskverdi: 230/0,0033A = 70.000 Ohm = 0,070MOhmNå kan jeg ikke skrive 0,070MOhm i sluttkontroll fordi dette blir jo feil.Når lekkasjestrøm skal måles skal tanga legges rund faseledere i IT nett og inkl. N-leder i TN nett.Når jeg legger tanga rund jordlederen får jeg også målt verdier som er høyre enn faseledere. Hva er det jeg måler da?

Spurt ${formatDate(1538992738)}
Løst Løst
Starte et enkeltpersonforetak

Hei

Jeg har vurdert å starte et enkeltpersonforetak hvor jeg leier meg ut som automatiker til industri bedrifter som trenger litt ekstra hjelp.

Er det noen forskrifter man må tilfredsstille?. Må man ha teknisk fagskole?

Spurt ${formatDate(1539002457)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.