| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9575 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Spørsmål om hoved eller styrestrøm avlåsing.
Gjelder en brannpumpe på plattform i Nordsjøen, med batteribank til forsyning av starter.
I dag går plussledningen (150mm2) fra batteribanken til en kontaktor, for så videre til pluss polen på selve starteren.
Når vi skal ha vedlikehold på maskinen/ starteren så må vi ha tilgang til å låse av elektrisk tilførselen på en eller annen måte.
Er det nok å sette inn en låsbar bryter som tar begge faser på styrestrøm til både kontaktorspole og start relè, eller er det krav til lastbryter/ effektbryter på pluss ledningen "hovedstrøm" fra batteribanken?
Løst
Vi har to balkonger i et nybygg som skal være levert etter NEK 400:2014, men det er bare levert stikkontakt på balkong i 1 etg. EL-firma mener de har risikovurdert at det ikke er behov for stikkontakt på balkong i 2.etg(da balkongen er utenfor to soverom), men vi har ikke blitt forespurt noe ang dette i forbindelse med byggingen og det står ikke dokumentert noe i risikovurderingen at denne er fjernet(og hvorfor).
Kan man som elektriker operere på denne måten?
Løst
Hei,Jeg lurer på om det er mulig å kjøre en lampekurs (taklampe) på 1,5mm2 kabel når kurssikringa er på 16A?Eller er det slik at en 16A sikring må sikres med 2,5mm kabel uansett hva?
Det er snakk om kabel fra stikkontakt til bryter of fra bryter til lampe.
Løst
Hei
Under bygging av en mindre boligblokk med 9 leiligheter over 3etg. (tre stk leiligheter i hver etasje).
Her kan man benytte seg av Nek 399-2 med et hovedfordelingsskap montert nede samt en etasjefordelere i hver etasje og sikringsskap i hver leilighet.
Men mitt spørsmål er om man må benytte seg av etasjefordelingsskapene. Så lenge hovedfordelingen er tilgjengelig, og målerne blir plassert her. ( evt. låser av de deler av skapene som måtte være utilgjengelig for ikke faglig personell)
Håper det er noen gode løsninger her :-)
Løst
Skal i gang med et lite utendørs lysanlegg med 16 parkarmaturer på 4 meters master.
Armaturene forsynes med vanlig pfsp 5G2,5 (fordelt på faser i TN anlegg)
Armaturene står ca 25 meter fra hverandre.
Er det krav til noen form for jordspyd på mastene eller cu wire i grøften?
Løst
Hei
Noen som vet utløsekarakteristikkene på de U og L-karakteristikk?
Løst
Hei
Utgangspunktet mitt er:
Solenoid(Bifold type 78 coil res.155 ohm,min.current.80mA) merket EX ia skal kobles mot isolasjonsbarriere merket med Ex ia dersom jeg kobler på en av to utgangene.
Men jeg trenger å 'doble' effekten og skal parallellkoble utgangene, men da nedklassifiseres barrieren til Ex ib(Stahl 9175/20-14-11s).
Solenoiden står i Sone 1. Barrieren selvsgat i sikker sone.
Er det en akseptert løsning?
Løst
Er det riktig å ha 160V mellom fase jord i IT-nett 230V?
Jeg hørte at jordfeil i et 230 V IT nett når spenningen fase jord er mindre en 90 V eller større en 170 (vil si 40 volt pluss minus nominell spenning fase jord). Er det sant?
Løst
Hei
Se link:http://www.smartconnect.no/
Er denne virkelig godkjent for at hvemsomhelst skal kunne montere? Det er jo riktignok bare dekselet på stikkontakten som skiftes ut, men den blir jo en del av den faste installasjonen i huset.
Løst
Hei,
Har ett lite tankeeksperiment jeg har plundret med i det siste: ATEX-direktivet er jo ett EU-direktiv for omsetting av utstyr i potensielt ekplosjonsfarlige omgivelser og hvorpå man som produsent (eller ansvarlig person/bedrift) må påsette CE-merket etter at alle nødvendige tester er utført/godkjent og minimumsdokumentasjon foreligger. Som produsent så har man jo også en produksjonstillatelse (QAN) som blir fulgt opp av en Notified Body for å påse at man har på plass ett QA-system og følger de reglene som gjelder. Til slutt så kommer samsvarserklæringen hvor man som ansvarlig deklarerer samsvar mot harmoniserte standarder (som gir presumption of conformity) eller andre tekniske standarder som oppfyller kravene i ATEX-direktivet. Her kommer tankeekserimentet:
Noen land (i Midtøsten feks) aksepterer ATEX-sertifisering for elektrisk utstyr. Hvis en produsent har QAN på utstyret men ikke har sertifisert eller gjort risikovurdering opp mot siste utgaver av de respektive beskyttelsesmetodene i 60079-serien, kan man fremdeles levere utstyret UTEN CE-merke (skal jo ikke omsettes innenfor EU/EØS) og UTEN EU DoC? Dersom kunden aksepterer og forstår risikoen (de tar ansvaret for det) med at sertifikatet ikke er etter siste gjeldende standarder? Om dette ikke er tillatt, hvor nøyaktig er det beskrevet?
Ericen
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.