Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Plombere vern?

Mener å ha lest en eller annen plass at hvis en skal bruke justerbare vern for usakkyndig betjening skal disse plomberes, slik at en ikke har mulighet til å justere settingene. Noen som vet hvor dette står beskrevet?

Spurt ${formatDate(1488302825)}
Løst Løst
FEK

HeiKan en som har Bachelor i elektrofag koble til forsyningskabler med kabelsko i strømløst tilkoblingskap? Personell har fått instruksjon, fse, det foreligger prosedyre og instrukser.Ref FEK Paragraf 6 Annet ledd åpner for at personer med fagbrev som i seg selv ikke kvalifiserer for å kunne arbeide med bygging og vedlikehold av elektriske anlegg, likevel kan utføre visse oppgaver på anlegget. Forutsetningen er at utdanningen inneholder enkelte fag innen elektrofaget, og at oppgavene som skal utføres ligger innenfor fagene de har fått opplæring i. I tillegg er det et vilkår at de også har fått opplæring i samsvar med kravene som fremgår av forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg"

Spurt ${formatDate(1488320324)}
Løst Løst
Termografering

HeiLurer litt på hvilke muligheter eg har. Jeg har fagbrev som elektriker og energimontør. Så har jeg lurt på å ta termograferingskurs. Har også lurt på å ta starte egenbedrift selv, men må jeg da ha en installatør i bedriften for å kunne termografer?

Spurt ${formatDate(1488264980)}
Løst Løst
Plassering av UPS som nødstrømskilde

NEK400, kap 560 omhandler nødstrømssystemer

i 560.6.3 står det om installasjon av nødstrømskilder (område BA4 eller BA5, instruert eller sakkyndig)

Spørsmål: Hva er oppfatningen i lovligheten i det å montere en UPS (som nødstrømskilde) over himling som forsyning til dørautomatikk på dør der dette er krevet (nødsystem)? Jeg har tolket dithen at dette ikke er lov jmfr NEK400, men ser at denne løsningen blir benyttet.

Spurt ${formatDate(1488278082)}
Løst Løst
Automasjon
Megging av elektromotor

Hei.Jeg er litt usikker så trenger hjelp. Jeg skulle sjekke om en el-motor var i orden. Så jeg megget den og målte 0.5 megaohm fra jord til alle faser. Målte også 0.5 megaohm mellom V1 og W1, men målte 0.2 megaohm mellom V1 og U1.Er motoren ødelagt? Er ikke alt under 1 megaohm kortslutning? Kan man megge mellom faser, isåfall hva er minste akseptable verdi?Mvh lærling auto

Spurt ${formatDate(1488202333)}
Løst Løst
Installasjon og samsvarserklæring.

Hei.

For et foretak som har kjøpt inn el-utstyr selv er det blitt bedt om å dette utstyret installert.

Jeg har oppdaget at det ikke finnes samsvarserklæring for utstyret.

Hvilken risiko løper man om man installerer dette utstyret som ikke har normalt vanlig dokumentasjon.

Jeg oppdaget dette i forbindelse med planlegging av arbeidet og jeg trenger litt informasjon rundt hvordan man forholder seg når slikt forhold oppdages.

Jeg driver nå og skriver avviksmelding til arbeidgiver slik at jeg får avklart dette.

Spurt ${formatDate(1488207410)}
Løst Løst
Spotter i tak baderom + strålevarmeovn, rehab. Lavbudsjettprosjekt.

Skal legge inn spotter i tak i et gammelt baderom som ble bygget ca 1986.

Er en gammel strålevarmeovn oppunder tak der som skulle vært byttet med en mer moderne eller annen varmeløsning (evt blendes av og fjerne varmekilde og satse på oppvarming fra naborom).

Skal inn et enkelt baderomsskap der med en belysningskilde over. F.eks Ikea. Det er boks i veggen / kabel fram da det har stått et baderomsskap med lys der før (montert 1986)

Blir dusjkabinett og må ikke ha spotter over dusjkabinett.

Sikringsskapet har ikke jordfeilautomater på denne kursen.

Har bryter på utsiden av dør. Vet ikke om det er topolet, men kan byttes til topolet.

Ønsker ikke dimming eller noe fancy spottløsning (av og på er helt ok). Kan være LED og gjerne av type som ikke krever store takbokser osv. Helst ikke takbokser i det hele tatt, men det er kanskje ikke mulig innenfor NEK400?

Denne jobben skal gjøres så billig som overhodet mulig men skal møte minimumskravene.

Hva er deres råd til absolutt billigste løsning?

1) hva er kravene til spotter i baderom når man vil gjøre det billigst mulig?

2) må det være bokser på alle typer LED?

3) Må jeg installere jordfeilautomat på egen kurs her eller kan jeg bytte til jordfeil automat på den kursen som ligger på baderommet fra før? (Evt kan jeg deoppe å bytte til jordfeilautomat siden det er delvis rehab av noe, men nye spotter?)

4) Hva med varmeovn / strålevarmeovn? Er det noen moderne løsninger på dette som ser litt kule ut? Kan jeg bruke eksisterende kabel til denne så framt nominell effekt er lavere eller lik den jeg har der?

Spurt ${formatDate(1488221065)}
Løst Løst
Jording

Hei, jeg har et spørsmål. Ved jordfeil så går jo jordfeilstrømmen til jord og forsvinner i bakken ut fra jordelektroden. Det jeg lurer på er hvor strømmen ender opp, går den tilbake til nærmeste transformator såkalt nullpunktet på trafoen?

Spurt ${formatDate(1488124566)}
Løst Løst
mangler diploma

Jeg bestått kurset, men mangler kursbevis !!FSE lavspenning 2017Mvh Arkadiusz Jan Pyka

Spurt ${formatDate(1488140321)}
Løst Løst
24V ved jobbing i tanker

Hei!

Gjelder det fortsatt noe krav om at man skal bruke 24vac til belysning når man jobber inne i en metalltank/kum/kammer?

Spurt ${formatDate(1488199676)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.