| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Er det noen som kjenner til om det foreligger noen dommer mot Leder for sikkerhet eller driftsleder?
Eventuelt hvor kan jeg finne disse?
Løst
Ved bruk av pluggbare installasjoner, (f.eks Wago http://www.wago.no//produkter/pluggbart-kablingssystem/index.jsp ) brukes det "skjøteledninger". Dette festes normalt opp på ordentlig måte, men plugges i utstyr. Dersom det settes opp distribusjon/kontrollbokser med mating 230v inn fra egen kurs, vil ofte tilførsels-kabel være lang og det er ofte mest hensiktsmessig å benytte en PFXP el.l som tilførsel. Denne ligger på stige/bane/i rør og jeg ønsker å avslutte den med plugg direkte på kabelen og plugge den i boksen. Her går vi da fra kabel beregnet for fast installasjon rett over på plugg. Jeg risikovurderer det derhen at løsningen ikke er noe sikkerhetsmessig farligere enn om jeg går inn med en finkordelet kabel i pluggen og inn i boksen da dette er en kabel som ikke plugges ut og inn utenom ved evt feilsøk, og da belastes kabel (mhp bøying og fare for brudd i ledere) iallefall ikke mere enn om den var koblet i en vanlig koblingsboks.
Hva er deres tanker rundt dette? Gjør vi noe galt ved å benytte denne løsningen? Vurderer jeg feil i min risikovurdering? Setter pris på innspill.
Løst
Hei jeg skal bestemme plassering av måletrafoene i ei tavla. noen tips til hvor de burde stå. bør eg plassera de rett etter OV eller før?? I såfall hvorfor??
Løst
Tidl. har eg set i forskrifter for fryselager ang. lysanlegg fryselager og betjening. Er det komne nye regler for betjening og sikkerheit for slike anlegg... Skal det vere ein eller fleire brytere på frys og plassering. ?
Skal dei pl. innenfor dør eller utenfor. ?
Løst
Har en oppgave jeg sliter med ifm. øving til elektro eksamen.
Følgende oppgave:
Kunden ender med å velge ny heis. Den gamle heisen hadde effektforbruk påP: 6kW/ cos : 0,85. Tilførselskabel til heisen er en PFSP 3*4/4mm2 sikret med 3x32A i hovedtavla og 20A i styreskapet i heismaskinrommet.Effektforbruk på ny heis: P: 4 kW/ cos : 0,9. Vurder kabel og vern for ny heis.
Hvordan kan jeg beregne strømmen når jeg ikke kjenner virkningsgraden? Tenkte at jeg skulle ta i bruk i formelen I = P2(avgitt effekt) / (U x rot3 x cos phi x virkningsrad) . For å beregne virkningsraden må jeg jo beregne tilført effekt som jeg da igjen må vite strømmen i formelen.
Kan jeg bruke vanlig Effektformel ? I = P / U ?
Hadde satt pris på hvis noen kunne hjelpe meg med fremgangsmåten på denne oppgaven :)
Løst
Hei
Har en 32A kurs i bolig som forsyner en ladestasjon med intern jordfeilbryter. Kabel fra skap til stasjon er pfxp, altså dobbelt isolert. Må denne kursen ha forankoblet jordfeilbryter i sikringskap?
Løst
Hva er regelen for TKN skap i enebolig med utleiedel? kan det brukes 1 skap med 2 målere i, eller MÅ det brukes 2 separate skap.
RENblad 4100 gir en rekke forslag på hvordan det kan gjøres, men det sier ikke noe om man kan ha et skap med plass til flere målere.
Har hørt at det må brukes separate skap til hver måler, men finner ikke noe krav på det.
Noen som vet??
Løst
Vil bruk av respirator i et pasientrom i helsebygg alltid utløse en gruppe 2-klassifisering ihht NEK400? (Gruppe 2 med utgangspunkt i at avbrudd i strømforsyning vil medføre fare for liv og helse.)
Løst
Hei.Jeg har fagbrev som elektriker, utført Jan.2012. Har ca 2,5 år erfaring etter endt fagbrev. I tillegg har jeg utført teknisk fagskole, elkraft.Så mitt spørsmål er om jeg har lov til å utføre installasjon av elektrisk arbeid i min egen bolig?Styret i borettslaget mener jeg har gjort noe ulovlig, og må reversere arbeidet som jeg har utført. Er snakk om 3 utelamper og 1 stikk på terrassen. Sikringsskapet til leiligheten er i gangen, så ergo er tilførselen forlagt i fellesfagene og ut til terrassen min.
Løst
heisann
nåken som har gamle forskrifter til salgs?
Fks.
NEK FEA (1963) Forskrifter for Elektriske anlegg (Rødboka)
NEK FEBN (1988) Forskrifter for Elektriske bygginstallasjoner
NEK FEBN (1991) Forskrifter for Elektriske bygginstallasjoner
NEK 400:1998 El-lavspenningsanlegg
NEK 400:2002 Elektriske lavspenningsinstallasjoner
NEK 400:2006 Elektriske lavspenningsinstallasjoner
NEK 400:2010 Elektriske lavspenningsinstallasjoner
?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.