Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Leder for sikkerhet

Hei

Er det noen som kjenner til om det foreligger noen dommer mot Leder for sikkerhet eller driftsleder?

Eventuelt hvor kan jeg finne disse?

Spurt ${formatDate(1479371605)}
Løst Løst
pluggbare installasjoner /fast installasjon

Ved bruk av pluggbare installasjoner, (f.eks Wago http://www.wago.no//produkter/pluggbart-kablingssystem/index.jsp ) brukes det "skjøteledninger". Dette festes normalt opp på ordentlig måte, men plugges i utstyr. Dersom det settes opp distribusjon/kontrollbokser med mating 230v inn fra egen kurs, vil ofte tilførsels-kabel være lang og det er ofte mest hensiktsmessig å benytte en PFXP el.l som tilførsel. Denne ligger på stige/bane/i rør og jeg ønsker å avslutte den med plugg direkte på kabelen og plugge den i boksen. Her går vi da fra kabel beregnet for fast installasjon rett over på plugg. Jeg risikovurderer det derhen at løsningen ikke er noe sikkerhetsmessig farligere enn om jeg går inn med en finkordelet kabel i pluggen og inn i boksen da dette er en kabel som ikke plugges ut og inn utenom ved evt feilsøk, og da belastes kabel (mhp bøying og fare for brudd i ledere) iallefall ikke mere enn om den var koblet i en vanlig koblingsboks.

Hva er deres tanker rundt dette? Gjør vi noe galt ved å benytte denne løsningen? Vurderer jeg feil i min risikovurdering? Setter pris på innspill.

Spurt ${formatDate(1479233120)}
Løst Løst
måletrafo

Hei jeg skal bestemme plassering av måletrafoene i ei tavla. noen tips til hvor de burde stå. bør eg plassera de rett etter OV eller før?? I såfall hvorfor??

Spurt ${formatDate(1479363843)}
Løst Løst
Betjening lysanlegg fryselager.

Tidl. har eg set i forskrifter for fryselager ang. lysanlegg fryselager og betjening. Er det komne nye regler for betjening og sikkerheit for slike anlegg... Skal det vere ein eller fleire brytere på frys og plassering. ?

Skal dei pl. innenfor dør eller utenfor. ?

Spurt ${formatDate(1479370875)}
Løst Løst
Automasjon
Beregning av vern til motor

Har en oppgave jeg sliter med ifm. øving til elektro eksamen.

Følgende oppgave:

Kunden ender med å velge ny heis. Den gamle heisen hadde effektforbruk påP: 6kW/ cos : 0,85. Tilførselskabel til heisen er en PFSP 3*4/4mm2 sikret med 3x32A i hovedtavla og 20A i styreskapet i heismaskinrommet.Effektforbruk på ny heis: P: 4 kW/ cos : 0,9. Vurder kabel og vern for ny heis.

Hvordan kan jeg beregne strømmen når jeg ikke kjenner virkningsgraden? Tenkte at jeg skulle ta i bruk i formelen I = P2(avgitt effekt) / (U x rot3 x cos phi x virkningsrad) . For å beregne virkningsraden må jeg jo beregne tilført effekt som jeg da igjen må vite strømmen i formelen.

Kan jeg bruke vanlig Effektformel ? I = P / U ?

Hadde satt pris på hvis noen kunne hjelpe meg med fremgangsmåten på denne oppgaven :)

Spurt ${formatDate(1479225263)}
Løst Løst
Jordfeilbryter bolig

Hei

Har en 32A kurs i bolig som forsyner en ladestasjon med intern jordfeilbryter. Kabel fra skap til stasjon er pfxp, altså dobbelt isolert. Må denne kursen ha forankoblet jordfeilbryter i sikringskap?

Spurt ${formatDate(1479192157)}
Løst Løst
TKN skap med flere målere

Hva er regelen for TKN skap i enebolig med utleiedel? kan det brukes 1 skap med 2 målere i, eller MÅ det brukes 2 separate skap.

RENblad 4100 gir en rekke forslag på hvordan det kan gjøres, men det sier ikke noe om man kan ha et skap med plass til flere målere.

Har hørt at det må brukes separate skap til hver måler, men finner ikke noe krav på det.

Noen som vet??

Spurt ${formatDate(1479214173)}
Løst Løst
Klassifisering av medisinske rom og respiratorbehandling

Vil bruk av respirator i et pasientrom i helsebygg alltid utløse en gruppe 2-klassifisering ihht NEK400? (Gruppe 2 med utgangspunkt i at avbrudd i strømforsyning vil medføre fare for liv og helse.)

Spurt ${formatDate(1479214379)}
Løst Løst
Utførelse av arbeid på elektrisk anlegg i egen bolig

Hei.Jeg har fagbrev som elektriker, utført Jan.2012. Har ca 2,5 år erfaring etter endt fagbrev. I tillegg har jeg utført teknisk fagskole, elkraft.Så mitt spørsmål er om jeg har lov til å utføre installasjon av elektrisk arbeid i min egen bolig?Styret i borettslaget mener jeg har gjort noe ulovlig, og må reversere arbeidet som jeg har utført. Er snakk om 3 utelamper og 1 stikk på terrassen. Sikringsskapet til leiligheten er i gangen, så ergo er tilførselen forlagt i fellesfagene og ut til terrassen min.

Spurt ${formatDate(1479125256)}
Løst Løst
Gamle forskrifter til salgs

heisann

nåken som har gamle forskrifter til salgs?

Fks.

NEK FEA (1963) Forskrifter for Elektriske anlegg (Rødboka)

NEK FEBN (1988) Forskrifter for Elektriske bygginstallasjoner

NEK FEBN (1991) Forskrifter for Elektriske bygginstallasjoner

NEK 400:1998 El-lavspenningsanlegg

NEK 400:2002 Elektriske lavspenningsinstallasjoner

NEK 400:2006 Elektriske lavspenningsinstallasjoner

NEK 400:2010 Elektriske lavspenningsinstallasjoner

?

Spurt ${formatDate(1479158834)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.