| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Vi har en privatbolig som ønsker solcelleanlegg montert på taket. Anlegget er på ca 16Kw og noe av effekten vil gå tilbake på nettet til E-verket. Spørsmålet nå er hvem som har lov til å montere selve panelene på taket. Kunde har avtalt med snekkerfirmaet som bygger huset at de skulle gjøre dette. Nå har DLE kommet tilbake, via forhåndsmeldinga, og stilt spørsmål om kompetansen til de som skal utføre dette. Må dette gjøres av elektriker?
Systemet består av hurtig kabling mellom panelene, mens vi foretar nødvendig skaparbeid.
Løst
Dersom en kabelbru blir blir definert som annen ledende del (målt). Hvilke tversnitt skal beskyttelselederen til denne brua ha? NEK400:544.1 er klar dersom man tilkobler utjevningen til hovedjordklemmen, men dersom største kurs som forsyner kabelbruen kommer fra en underfordeling med største utgående kurs på 32 A. Ville det da ikke være OK med 6 mm2 utjevning til bruen eller må man fortsatt benytte 25 mm2 fordi største beskyttelseleder i installasjonen er på 70mm2 (i hovedtavle) ?
Løst
Ny utestikkontakt skal installeres. Tilførsel tas fra jordet stikk. inne. Er det da krav til jfb på utestikk?
Løst
I et rekkehus jeg har jobbet. Har jeg problemer med at en 10A jfa og en 20A jfa går samtidig og begge går som regel når kursene er nesten ubelastet. 10A kursen en til en kjellerstue og har stort sett bare noen stikk og taklys. 20A kursen er til kjøkken, her er ovn, platetopp og oppvaskmaskin på samme kurs. Når disse kursene går så er ingen ting i drift på kjøkkenet. Har prøvd vanlige eaton jfa og nå sist x digital. Megging er nesten 100M ohm på begge kurser. Hvorfor går de samtidig ? Hvordan feilsøker man et sånnt problem. Beggge går på jordfeil. blått flagg.
Har vurdert å sendet forspørsel til åndenes makt , men håper det finnes svar å få her på forumet.
Noen som har vært borti noe lignende. ?
Kunden sier at problem kom når nabo hadde elektriker på besøk. Naboen anlegg måler glimrende. Men eventuelle jordfeil hos nabo kommer vel ikke snikende og tar disse kursene ?
Litt fersk elekrtiker trenger hjelp.
Løst
Hei
Hva er vanlige verdier å få når man måler resistansen over viklingene i en motor? Jeg er klar over at viklingene skal ha likest mulig verdier, men hvor lave/høye verdier er normalt å måle?
Har en motor der jeg måler 0,4 ohm over hver vikling. Uendelig mot gods.
Isolasjonstesten er ok.
Takk for svar
Løst
Hei!
Er det noen som har vet hva L og G karakteristikk betyr, ser det er på eldre automatsikringer..? Tenkte kanskje at L betyr langsom/trege, men vet ikke...??
Løst
Hei.Lurer på om det er non spesielle krav til type matter i tavlerom Offshore. Ser dette har vært sport om tidliger der det er besvart at de skal være isolerene, sklisikker og oljebestandig. (ref:https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-offshore/Isolerende-gulv-matte-i-tavlerom-offshore)Er akkurat den oljebestandig delen jeg tenker litt på. Har fått tilbud på en matte som er tenkt i tavlerommene ombord. Men den står at den er ""Oilresistance: BAD"Er det fortsatt et krav til at de skal være oljebestandig?
Løst
Fikk i dag satt spenning på hovedtavlen vi hadde lagt kabel frem til og koblet. I det je sto og ventet på telefon fra kraftlaget at spenning var satt på, gikk det opp for meg at jeg hadde gjort en feil. Jeg har kuttet 1m for mye av den ene kabelen. Det vil si at jeg har en kabel på 17m og den andre på 18m. Kablene er sikret med bryter på 650A. Burde jeg skjøtet/kappet kabelen til rett lengde eller vil det kunne gå bra mtp. strømfordeling over kablene?
Løst
skal legges ny varmekabel i vindfang der det ikke er jord(gammelt bygg). Er det krav til jording på ny varmekabel i gang?
hvor i nek dekkes dette?
Løst
Hei.
Hva er kvalifikkasjons krav til elektro fagansvarlig I et boreselskap på norsk side.
Må man være Eu borger og inneha noe form for elektro kompetanse.
Kan slik annsvar ligge ombord.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.