| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Dekker førstehjelps biten i online kurset det man trenger av førstehjelp opplæring eller må man ha eget førstehjelp kurs? I så fall må dette være årlig?
Løst
Dersom det oppstår brudd i PEN leder hos Nettselskap og installasjonen det forsyner ikke har lokal jordelektrode.
Da vil det vi kaller flytende nullpunkt oppstå.
Hva er værst tenkelige spenning vi kan oppnå mellom f.eks L1 og L2 ? Forutsatt 3-fase installasjon.
Løst
Hei. Av ren nysgjerrighet, er det noen som vet hvorfor man skal oppgi cos phi under data for første fordeling i FEBDOK.
Det er jo IK verdiene som benyttes ved beregning av ledere og vern.
Løst
Hei
Kunden ønsker å sette inn JFA.
Hva bør gjøres når kunden har anlegg med B13A sikringer på 1,5 mm² kurser og B25A på steketopp med PR 2x4mm² i rør?
Løst
Hei! Vi holder på å skal bytte en ultralyd flow måler, i den forbindelse har vi en diskusjon gående på dette med EX. Måleren står i Sone 1. Den nye måleren har følgende merking:II 1/2G Ex de ib [ia] IIC T4
Betyr dette at den er Sertifisert med Exd kapsling med Exe tilkobling. At den også kan benyttes som Ex ib og at den har et utgangssignal som er Ex ia(intern barriere)?
Det som forvirrer oss er at det står både Ex de også ib [ia]den eksisterende har: EEx d IIC T6Er det Ex messig noe i veien med å bytte disse 1 til 1.?
Løst
Holder på å dokumentere et gammelt anlegg fra 1989. Her er det høye ytelser over 20kA. Alle hovedkurser er beskyttet av smeltesikringer NH type. Så disse er stort sett greie.
1. Så er det i tillegg noen automatsikringer der noen av disse går direkte fra skinnesettet. Eneste forankoblede vern er en 1000A effektbryter. Det er automater som har en icu på 10kA.
2. Det er også noen andre automater som har forankoblet nh gruppesikring. Disse har gjerne Icu på 3000A.
Hvordan bør man tenke i dette tilfelle?
Ved en eventuell kortslutning i tilfelle 2 så tenker jeg at den aktuelle automaten brenner opp og forankoblet nh sikring vil også ryke. Jeg tenker at siden anlegget har stått slik i alle år så er det en akseptabelt. Man kan jo her ikke dokumenter noen backupbeskyttelse for disse automatene.
Tilfelle 1 bør bygges om med forankoblet gruppesikring slik at denne blir lik med tilfelle 2.
Eier er her ikke villig til å bruke mye penger på oppgradering av anlegget, men kun vedlikeholde det slik det var da det var nytt. Det var vel ikke vanlig å tenke kortslutningsytelser da. Man opererte mest med smeltesikringer og da var det jo ikke noe problem stort sett.
Løst
Hørte alltid på skolen at kravet er maks 1ohm ved kontinutetstesting av anlegg.Er dette et absolutt krav som står i NEK, eller er det en anbefalning?På større næringsbygg kan det bli komplikasjoner med lange strekk, og det skal godt gjøres å få PE-lederens resistans mellom hovedjordskinne og stikkontakten lengs borte under 1ohm, hvis strekket er på f.eks. 300m. Hva gjør man i en slik situasjon?Det mest logiske slik jeg tenker vil vel bli å sette opp en jordskinne i motsatt ende av bygget som inntaket, som igjen forbindes til hovedjordskinnen med tilstrekkelig tverrsnitt, f.eks. 16mm2.Andre alternativer kan være den nye jordskinnen kobles til egen jordelektrode, tillate at resistansen overstiger 1 ohm,(noe som egentlig ikke vil påvirke faren med spenningsfall over jordleder, da strekket er så ekstremt langt at man ikke vil kunne ta på det samtidig).
Løst
Hei
Hos en kunde ble en kabel ført inn i sikringsskapet uten at det ble benyttet nippel. Det ble tettet med brannhemmende masse. Kabelen er for øvrig en antennekabel.
Så kom tilsynet og skrev avvik på dette. Viser til 823.810.512.01 - fordelingstavler. Slik jeg oppfatter dette så står det i veiledningen at det BØR benyttes nipler osv.. Er enig at det beste naturligvis er å bruke nippel, men diskusjonen med tilsynet og tolking av normen har startet.
Noen erfaringer med dette.
Løst
Står det noen plass at man ikke kan/bør ha elkraftfordelinger og tele/data sentraler i samme rom? Vi har avstandskrav på kabelstiger og dette er nevnt i både NEK 400 og 700.
Løst
Hei
Jeg driver og pusser opp hjemme, og har behov for en ekstra kurs i stua. Planen er å trekke en ekstra kurs i samme rør som eksisterende stue-kurs. Da dette ikke er noe jeg har drevet så mye med, så ble jeg litt usikker. Jeg skal trekke 4x4mm2 + felles 4mm2 jord, og sikre dette med 15A JFB. Men så oppstod det litt usikkerhet, har jeg lov til å trappe ned igjen til 2,5mm2 på faselederene etter at disse er blitt splitta? Jeg har sparra litt med en kollega, og vi klarer ikke å se hva som skulle gjøre at dette ikke skulle være greit. Men tenkte jeg ville dobbeltsjekke her.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.