| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9573 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Har noen her på forumet et eller flere regneeksempler på motor beregning og kabelvalg?
Aller best hadde det vært om motoren var såpass stor at man måtte paralellkoble kabler. gjerne også at oppgaven inneholder temperatur kompensering
Om noen har, kan fil/ dok sendes til kjetilolsen1974@hotmail.com
Takker på forhånd.
Løst
Hei!
Har tenkt å bygge en garsje og ifbm.med det lurte jeg på følgende:
Kan jeg bruke 40 A trefas overbelastnigsvern i sikringskap i huset,
legge 3x10 kvadrat pfsp til skap garasje.
Har tenkt å ha 1 stk.10a og 2stk.16a enfas samt 1st.trefas 16A alle jordfeilautomater.Hadde da tenkt meg 40A trefas hovedbryter i garasjeskap til å gjøre kursene i garasje spenningsløse.
Har dere noen synpunkter på dette ,eller noen gode tips.
Hilsen en som var elektriker for 20 år siden.
Løst
Hvor ofte skal et utleie skap for byggstrøm kontrolleres av faglig person/sakkyndig
Løst
Hei,
Jeg har et spørsmål angående et større belysningsanlegg. Anlegget er et TN anlegg med armaturer jevnt fordelt mellom de fasene og N-leder. Det er nå en plan å bytte disse armaturene til LED armaturer( eksisterende belysning er 2x36W lysrør med magnetisk forkobling). Hvordan er det vanlig å dokumentere hvilke strømmer en kan forvente i N-leder(summasjon av overharmoniske strømmer). Bør en kunne forvente at leverandør av armaturer kan si noe om dette eller finnes det bransjestandard for hva som kan forventes?
Løst
Når man kommer til etasjefordelere...
Kan man plassere kurssikringene til leilighetene i denne fordelingen? eller avseksjonere egne felt til hver leilighet i ""etasjefordeleren""
Dvs at leiligheten ikke vil få eget sikringsskap i boenheten, men dedikert ekomskap i leiligheten.
Jeg finner ingen informasjon om at dette vil være i strid med NEK og FEL.
Har noen noe annen info rundt dette?
Løst
Noen som har gjordt seg noen tanker om tidsbruk pr punkt i en boliginstallasjon?
Løst
Hei.
Er det opning I tavle normen (61439) for å bruke reduksjonsfaktor på kabler utan å ha overlastbeskyttelse framfor kabelen?
F.eks. Viss vi har 1 gruppe på 10 MCB'er på 10A som har 1 stigekabel med strømføringsevne på 60 A (reduksjonsfaktor på 0,6), kan denne kabelen brukas uten eit OV, eller må vi a) ha OV foran, b) Kabel med strømføringsevne >100A ? Kabel er kortsluttningsikker I alle høve.
MCB'ene blir igjen brukt til diverse utstyr som vi ikkje har oversikt over.
På førehand takk for tilbakemelding.
Løst
Jeg hadde for en måneds tid siden en brann i stua mi. Brannen startet i sofaen etter at en halogenlampe falt ned. Guttungen min på 11 var dagens helt som egenhendig slukket brannen ved å tømme pulverapparatet på brannen. Han var alene hjemme. At han reddet huset vårt har vi gjort han veldig oppmerksom på og det var nok stas for en 11åring å få skryt av brannvesenet for god innsats.
Men nå har vi sanert 1. etasje for pulver og vasket. Men hvordan er det med det elektriske? Bør jeg rive alt og legge opp alt på nytt eller kan jeg stole på koblingene? Jeg måler god kontinuitet i jordledere og faseledere i installasjonen. Men jeg har ikke noe erfaring med elektrisk anlegg etter slukkearbeid og føler ikke helt at jeg kan friskmelde anlegget mitt helt.
Hvordan påvirker slukkepulver elektriske koblinger? Er jeg bare paranoid eller kan det påvirke anlegget negativt? Jeg har hørt at metaller oksiderer i kontakt med pulveret.
Vi er sjeleglad det gikk bra med sønnen vår og vi er veldig stolt av hans innsats. Jeg lovte han at han skulle få en laptop for dette her. Noe han har ønsket seg.
Noen som har erfaring?
Løst
Hei
Litt usikker på dette er riktig kategori.
Men er det noen som kan anbefale et termograferingskamera som fungerer bra til tavler og koblinger?
skal brukes i forbindelse med el.kontroll næring
Løst
Hei, jeg tok fagbrevet som automatiker, mars 2014.
Har jeg da lov til å jobbe på det elektriske anlegget I mitt eget hjem?
Ved en myndighetspålagt EL-sjekk av husstanden ble det av et kvalifisert firma avdekket en del feil. Kan jeg da rette disse feilene selv? Og få en installatør til å godkjenne den jobben som jeg har gjort?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.