| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
vi har diskutert en problem stilling med boble bad: Skal installere et boblebad med varmeelement som tilsammen blir ca 2800w. Hvor grov kabel må man bruke, hvilket type vern, temperatur korrigering, hvilken tilkobling ved boblebadet med tanke på ip grad og membranet til badet. Noen som vil dele sine erfaringer?
Løst
Det skal installeres trafo IT-230V/TN-400V for drift av en ny heis.
Er det nødvendig med vern på sekundærsiden av trafo?
Hvordan utføres kortslutningsberegninger i slike tilfeller?
Hvor bør trafo plasseres, ved heisen?
Løst
Jeg har tenkt å legge ut et anbud på mittanbud.no angående mitt sikringsskap. En full omlegging til nye automater.
Men må ikke strømmen til alle naboene også kobles ut? Hvordan foregår dette egentlig? Må jeg først si i fra til everket at jeg har tenkt å få inn firma i skapet mitt eller tar firmaet seg av kommunikasjonen med everket?
Løst
Hei.
Jeg holder på å lage meg noen skjøteledninger til hyttetur.
På pluggen står det L og N. Det samme i kontakten i andre enden.
Men spiller dette noen rolle? Pluggen kan jo plasseres begge veier i stikkontakten. Jeg har en kabel med gul og grønn, brun og blå.
Gul og grønn er jord, men hva er N og L?
Løst
Hei
Hvorfor er legges det som regel med ekstra jord i grøfter til utebelysning og master? Hvor jordingen blir ført opp i hver mast og avsluttes i fordeling.
Er det noen forskrifter som sier at dette skal være med og hva kan skje hvis en ikke tar det med?
Løst
Vi har ved vår bedrift flere ""rentrom"" hvor arbeiderene er kledd med ren bekledning som ikke er flammehemmende utførelse.Av og til er det nødvendig at dette personellet må resette en eller annen motorvern el.dette må da gjøres på utsiden av dette rommet i tilhørende el skap. De må da kle på seg en varedress utenpå ""renttøyet"" for å kunne forlate ""rentrommet"". Denne varedress er ikke flammehemmende.
Er det ett absolutt krav at bekledning skal være flammehemmende når det skal resettes sikringer e.l. vern i tavler?
Disse personene er instruert personell.
Tavlen er dekslet på en slik måte at det ikke er fare for berøring .
Løst
Vedr. NEK701.512.2.02, som omhandler ledninger i vegg som avgrenser mot sone 0,1 og 2.
Det betyr vel at et sikringsskap ikke egner seg å plassere i vegg mot bad (disse sonene) ?
Løst
Lurer på om en kan legge skjult rør under eks bardisk?
Bardisken står jo åpent på gulvet.
Snakk om stikk til bardisk og komfyrstikk til innebygnings ovn som blir i bardisken egen kurs til induksjonsplate.
Bør en avslutte i en koblingsboks på vegg og gå fra der legge skjult rør videre under bardisk?
Hilsen elektriker
Løst
Jeg har noen spørsmål rundt det med måling av sløyfeimpedans.
Når man kobler en installasjonstester til en påsatt kurs så måler man mot full systemspenning. Hvordan klarer instrumentet å måle sløyfeimpedansen på en spenningssatt krets?
Og i og med at installasjonstesteren bruker sløyfeimpedansen gjennom trafoen til å fastslå kortslutningsstrømmen; Kunne den i teorien målt dette gjennom en spenningsløs trafo? Når bare impedansen er faktoren.
Løst
Hvar nært kan man legge 11kV skjermet kabler til 440V, evt signal kabler offshore?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.