| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
I en styretavle for en pakkemaskin så er en bærbar PC en del av styretavla der den fungerer som PLS-ens monitor der en på skjermen kan overvåke prosessen.
Her har vi klippet av støpselet på dens strømforsyning og koblet tampene direkte på rekkeklemme. Andre enden på 230V kabelen er fortsatt pluggbar i selve strømforsyninga (laderen).
Vi hadde besøk av et firma som driver gjennomgang av vårt elektriske anlegg årlig der kontrolløren påpekte at man ikke kunne koble pluggbart materiell til fast tilkobling.
Jeg spurte han, basert på den logikken, hvorfor overspenningsvernet da var tillatt da dette også har en form for pluggbar sokkel for mulighet for kjapt verktøyløst bytte. Der dette også hadde fast tilkobling i ene enden men pluggbar tilkobling i andre enden.
Laptopen ble levert med tavla, og for å ivareta laptopprodusenten (Toshiba) sin garanti på den alene, så må man selvsagt bruke original strømforsyning. Forventer han liksom at vi skal gå inn i laderen og gjøre den om til permanent enhet med faste ledere rett inn i kretskortet?
Hva er riktig her? Vi kunne selvsagt til å begynne med satt opp en skinnemontert stikkontakt og brukt støpsel og plugg, men vi valgte å hente spenning rett fra rekkeklemme, feste laderen med patentbånd inni tavla og legge kabelen i føringskanalene.
Løst
Dersom en bedrift har egen elektriker ansatt med ""bedriftsautorisasjon"", hvor går da skille mellom det en selv kan utføre og når en skal bruke aut. installatørbedrift?
Kan den ansatte elektriker ta seg av opplæring av andre til å bli instruert personell, eller må dette gjøres av andre?
Løst
Kan man droppe vern etter en 230 v / 400 v trafo som forsyner en ups? Foran er det både overbelastning og kortslutningsbeskyttelse
Løst
Hvordan er en automatsikring oppbygd? Og hvordan fungerer den?
Løst
Hva er forskjellen mellom en retningsbestemt jfb og en ikke retningsbestemt?
Trodde nå bare at en jfb kan måle på fasene etter seg?
Løst
Hva er utløserkravet til jfb?
Ser at de fleste tripper pa 30ms.
Løst
Problemstilling:
1. Ny komfyrkurs i eksisterende bolig.
Skal man pålegge komfyrvakt?
2. Nytt sikringsskap i eksisterende bolig.
Kan man bytte 16A skrusikring med 16A (K=1.45) jordfeilautomat på
2.5mm2 skult installasjon. Eller må man passe på I2 mindre eller
lik Iz?
3. Nytt opplegg i rom eller ekstra stikk i rom.
Må man opp på dagens krav til tetthet på stikk.
Hvor går grensen på hva man kan eller må pålegge kunden i tilfeller hvor man utfører utvidelser eller renovasjon av gamle anlegg?
Løst
Hei
Min lærer i elskole sa at Porselensbeslag ikke var lovlig, grunnet at man ikke kan dokumentere at det er under 70*c
Fortalte dette til mine montører med de ville ha bevis for dette, er det noen som kan henvise meg til det som er rett?
Løst
Jeg har et lite spørsmål.
Jeg har personlig reddet mye elmateriell fra elavfallet. Regelen på bruket når det kommer til dette er veldig enkel. Ta det man har bruk for og spar bedriften for avfallsutgifter samtidig.
Og da materiell som er langt fra slitt.
Og spesielt asynkronmotorer. Der for eksempel en stor maskin kan ha blitt kassert av en enkel grunn at det ikke lenger er behov for den. Mens den kan være fullspekket med lite brukte asynkronmotorer av ymse størrelser. Et hav av endebrytere etc.
Dette forumet er jo samlingsplassen for flere bransjefolk.
Er det tillatt med annonsetråder i dette forumet?
Jeg kan ha forståelse om det ikke er det altså, men det er jo lov å spørre på forhånd. :)
Ikke organisert salg, men bare et engangstilfelle for å bli kvitt en samling med motorer spesielt.
Løst
Hei
Vi skal få bygget en motor starter for bruk i sone 2.
Er det mulig å bygge denne etter Ex nR standard?
Må skapet som benyttes trykktestes for å verfisere at det
holdere kravet at ingen gass trenger inn i løpet av 2timer?
Skap skal inneholde bla. kontaktor (22kW), fasefølge relè, sikringsautomater osv. Alt dette i NON Ex.
Helge
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.