Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei,
Er det slik å forstå at koblingsmateriell oppstrøms jordfeilbryter/jordfeilautomater i IT-nett skal være klasse 2 dersom en ikke oppfyller krav om maksimal berøringsspenning på 50V?
Dette finner jeg noen ganger utfordrende når det skal monteres inn overspenningsvern nedstrøms OV i eldre installasjoner, da det allerede går 1 sett typisk PN fra OV til måleren.
Løst
Ihht NEK 400:2018 534.4.6 skal det ved montasje av overspenningsvern i allmenne IT nett uten distribuert beskyttelsesleder gjøres ekstra sikkerhetstilbak mtp evt stående jordfeil gjennom overspenningsvernet. Det mest aktuelle tiltaket per i dag er vel kanskje bruk av havarisikkert overpenningsvern.
Det jeg lurer på er:
Hvorfor gjelder dette kun der det ikke er distribuert beskyttelsesleder? Feilstrømmen Ijmin blir vel tilnærmet den samme uansett om det er distribuert beskyttelsesleder eller ei (ikke stor nok til å løse ut forankoblet vern). Kan noen opplyse meg om dette?
Lurer også hva "distribuert beskyttelsesleder" betyr i praksis? Er det da kontinuitet i beskyttelsesleder helt fra sekundærside av nullpunktsvern på transformator, slik at jordelektrode ved transformator er sammenkoblet med "mitt" anlegg?
Løst
Hei!
For mange år siden ble jeg ansatt som bedriftselektrikker med elektrikkerfagbrev som bakgrunn. Jobben gikk ut på å forestå drift og vedlikehold. i 2013 ble jeg registrert i elvirksomhetsregisteret så alt det der er i orden.
Men når jeg leser i FKE og elsikkerhetsblader så virker det som om begrepet bedriftselektrikker er et utgått begrep som har blitt erstattet av begrepet fagansvarlig. Og så videre leser jeg at det stilles krav til både teknisk fagskole og høyere utdanning med fartstid og greier. Stemmer dette eller har jeg hatt flaks som har fått lov til å være fagansvarlig med fagbrev som elektrikker? jeg bare stusser for det er jo ikke vanlig at personell med et fagbrev får 800.000,- i årslønn så vidt jeg vet.
Løst
Hei!
Jeg lurte på dette med sikringskurser ut fra UPS... det er jo som kjent liten kortslutningsstrøm ut fra en slik sak og hva gjør man i praksis med lange strekk osv? kan man stole på at elektronikken i UPS`en slår ut så ikke kabelen tar fyr tro? noen som har litt mere peiling enn meg på dette området?
Alle svar mottas med stor takk.
Løst
Hei
Er det krav til å utjevningsforbinde dører i hovedfordelinger eller underfordelinger der det er montert nettanalysator?
Dette er infoen jeg har fått:
- Nettanalysator er 24V driftspenning
- Styrestrømkurs er 10A
- Den mekaniske koblingen mellom dør og tavle skal være godkjent som utjevning for utstyr montert i dør som er sikret med 16A eller mindre.
Med den infoen kan jeg ikke skjønne at det skal være nødvendig, og lurer isåfall veldig på hvilke normer som gjelder her for at det skal være et krav.
Løst
Hei. Finner ikke stor nok jukseboks til en 24V LED kontroller jeg har. Kan jeg montere i vegg uten boks, evnt lage en slags boks selv? Er som nevnt 24V, forsynt fra SMPS.
Løst
Hei
Har kjøpt meg jacuzzi og prøver å forstå hvor stor kurs jeg må få elektrikkeren til å montere hos meg.
I manualen til jazuccien står det (og jeg siterer):
"Spabadet kan installeras 1-FAS (32A), 2-FAS (2x16A) eller 3-FAS (3x16A)."
Løst
Hva gjør man/skjer i praksis når det kommer frem at et helt elektrisk anlegg ikke er satt opp i regi av inst. firma?
Case: ny enebolig på 300 kvadrat med enormt elektrisk anlegg/smart hus er installert og alt ser skikkelig proft ut, ikke noe å sette fingeren på mht. utførelse, teknisk dokumentasjon over koblinger og materialer.. alt av bruksanvisninger og en/flerlinjeskjemaer er på plass som en tykk perm man aldri ser i praksis bortover. masse bilder over hver eneste koblingsboks. Det er dokumentasjon over kortslutningsstrømmer og testing at av hver enkelt kurssikring løsere ut innen krav osv. tom. jordingssystemet i huset er en egen perm, dog litt mindre i tykkelse.
Men mangler stempel fra inst firma.
Må alt rives?
Løst
Hvilke krav stilles til dimensjonering av arbeidsjord på høyspenning generatorpakke som ikke er tilknyttet annet nett? (Generatoren er direkte koplet til en brannpumpe og hjelpesystem.)
Forutsetter selvfølgelig at systemet blokkeres for start.
Fullt dimensjonert, eller kan den reduseres?
Løst
Jeg skal sette opp en elbillader for type 2 elbiler i garasjen min. Laderen vil bli stilt inn på max 32A.
Garasjen befinner seg 5 meter fra huset.
Tanken min er å grave ned føringsrør for 3x16mm2 og koble meg rett bak 63A OV og målesløyfa i huset. Mine beregninger tilsier at jeg har kapasitet nok opp mot mitt bruksmønster, da faktisk belastning vil være max 32A.
Huset er forsynt fra luftstrekk. 230V IT-anlegg.
I andre enden i garasjen setter jeg opp en undersentral med 32A C automat og type B jordfeilbryter. Sammen med en 16A enfasekurs for vedkløyver, kappsag etc. Men bør jeg plassere jordfeilbryteren inne i huset for å beskytte hele uteinstallasjonen, eller kan jeg plassere denne ute i garasjen? Utløser dette krav om dobbeltisolert PFXP eller kan jeg bruke PFSP mellom huset og garasjen?Jeg har ikke 100% bestemt meg for tverrsnittet jeg skal bruke. Jeg har ikke kortslutningsberegnet det opp mot vernet i huset enda. Jeg har fagbrev som elektriker, men det er en god stund siden jeg praktiserte faget.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.