Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
I installasjonsmanualene for nesten alle fabrikat av frekvensomformere, så er det spesifikt krav om B-jordfeilbryter hvis jordfeilbryter skal brukes, som vi jo stort sett må på IT-anlegg. Dette er greit for mindre omformere under 63A, da er det utstyr å få tak i, men problemet oppstår når vi kommer over 63A. Da er det såvidt jeg vet ikke B-brytere å få tak i, heller ikke jordfeilmoduler(f.eks Schneider har kun type A). Hvordan blir dette løst, jeg antar at dette må være en kjent problemstilling for flere?
Løst
Praktisk førstehjelpsopplæring kan utsettes til restriksjoner fra myndighetene er lempet på/opphevet.
Dette avviket skal fremgå av virksomhetens internkontrollsystem.
Løst
Jeg går VG2 El energi, og vi holder på med jordingsystemer. Kan noen hjelpe meg å definere alle disse ordene? Blir så forvirret når det er så mange like ord som betyr forskjellige ting, og forskjellige bøker og ulike nettsider bruker alle ordene om hverandre. Si gjerne ifra om noen av ordene er den samme tingen.
Utsatt ledende del
Annen ledende del
PE-skinne
PE-leder
Hovedjordskinne
Hovedjordleder
Jordingsleder
Jordleder
Jording
Beskyttelsesleder
Jordsmonn
Jordelektrode
Utgjevningsforbindelse
Utgjevningsleder
Hovedutgjevningsforbindelse
Hovedutgjevningsleder
Tilleggsutgjevningsforbindelse
Løst
Hei.
Har en liten sak inne leilighet der spottene slår seg av når obduksjonsrapporten står på. Ikke hver gang men ofte. Når det skjer er det bare å trykke dimmer av og på så lyser de igjen. De har forskjellige sikringer så ikke samme kurs. Første tanke er støy fra induksjonstopp som står ut spotter eller dimmer. Noen tanker? Montere transientvern på dimmer som løsning?
Løst
Hva er ansvarsoppgavene til en bedriftelektrikker/fagansvarlig?
Løst
Ved tilkobling av speil med innebygget lys/stikk bruker vi å benytte kabel fra boks bak speil med strekkavlastning i lokket.
Vi har observert at enkelte installatører benytter lange PN-ender som henger ut av boksen og tilkobler speilet med dette. Etter mitt syn er dette ikke lovlig, men selvsagt mye enklere. Finnes det noen synspunkter på dette?
Løst
Er det krav til jordfeilbryter på varmekabler i industrien? vi skal ha en selvregulerende varmekabel langs et vann rør ute som det er viktig at ikke slår ut på jordfeil muligens hvis det er lov da..
Løst
Hei
Vi skal bygge et nytt anlegg som 600V IT system.
Nettselskapet leverer 22kV.
Trafoer har ikke utlagt nøytralpunkt. Kan disse da brukes her?
Løst
Hei. Er det noen her så enkelt kan forklare hva som menes med flytende jord?
Skal brukes i opplæring så fint å kunne forklare det videre
På forhånd takk for svar!
Løst
Hvordan løses det med ny kurs til 2 elbil ladestasjoner. Disse stasjonene skal i serie, altså fra lader til lader.. Begge stasjonene har jordfeilvern og dc utkobling innebygd. Står ingenting om dette er B-vern.
Skal det da bare en automatsikring foran PFSP i bakken? Eller hvordan bør det gjøres?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.