Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Lading av Elbil

Når en i dag kjøper en elbil så sier en at en vil lade den hjemme fra en eksisterende stikk i garasjen som ikke er en egen dedikert kurs uten jordfeilbryter av type B. Dette er en helt vanlig tolking i dag at stikkontakten var montert før 01.06.2014 og sier da at loven ikke har tilbakevirkende kraft likevel om elbilen er helt ny og stikkontakten aldri har vært planlagt å bukes til elbil lading.

Burde en ikke ha tolket normen dit at her er det en vesentlig bruksendring og at lading av elbil burde være i henhold til NEK 400:2014? (Da ser jeg bort ifra nød lading). Eller er dette en for streng tolking?

Spurt ${formatDate(1480685208)}
Løst Løst
Lage egen skjøteledning til projektor lerret.

Jeg har kjøpt meg prosjektor og lerret, men lerrete har for kort kabel til å nå ned til bakken der jeg har veggkontakt. Det jeg tenkte var å lage min egen skjøteledning med en stikkontakt, ledning og støpsel med jord. Tenke så å skru stikken opp i taken rett bak lerret og bare føre ledningen ned til nermeste stikk og koble i støpslet der.

Dette er ikke regnet som fast installasjon ikke sant? Er jo i praksis bare en skjøteledning, som skal overføre helt minimalt med Watt for å kjøre lerret opp og ned.

Spurt ${formatDate(1480585854)}
Løst Løst
kvalifikasjoner installatør

Hei

Eg har nokre spørsmål rundt kvalifikasjoner for installatørprøven m.m.

Eg har to fagbrev ang. bygging/ rep. av elektriske maskiner, trafoer og generatorer og tilhørande 5 års praksis.

Toårig teknisk fagskule retn. elkraft

Toårig ingeniørskole retn elkraft.

Til sammen 8-9 års praksis frå nettselskap med prosjektering av distribusjonsnett og kontrollanlegg

med tilhøyrande høgspentanlegg, nettstasjoner og lågspentanlegg.

Er eg kvalifisert til å gå opp til ein installatørprøve?

Spurt ${formatDate(1480511921)}
Løst Løst
Godkjent mekanikker.

Hei.

Vi jobber med drift og vedlikehold av motorer og vifter på 230 og 400V anlegg hos 3 part kunder. Vi skal få en ny man i firmaet som har fagbrev som sveiser, men har jobbet med reparasjoner av motorer i 25 år. Vedkommende har ferskt FSE kurs fra tidligere bedrift. Vi er registrert i DSB. Har han da lov til å koble av og på motorer hos 3 part?

Hvis vi har tolket forskriftene riktig, så har han ikke det?

Spurt ${formatDate(1480414922)}
Løst Løst
Skjevbelastet elkjele

Hei.

Kunde har en elkjele, som de synes varmer litt dårlig.

Det er ikke mulig å komme til merkeskiltet.

Strømmen er målt, og det er strømtrekk på:

L1 - 125A, L2 - 160A, L3 - 160A.

spørsmål 1, noen forslag til hva som kan skape dette?

spørsmål 2, kunde ønsker at vi skal regne ut effektforbruket på denne elkjelen, hvordan gjøres dette med en så stor skjevbelastning?

Spurt ${formatDate(1480411226)}
Løst Løst
Kabelmerking

Finnes det noen normer på utstyrs/kabelmerking på landbasert??

Spurt ${formatDate(1480409579)}
Løst Løst
2
Elektriske Installation i bil

Hei,

Hvilke krav gjelder ved elektriske installasjoner i bil? Jeg planlegger å påta noen jobber for instillation og service av 12V/24V anlegg i kjøretøy. I hovedsak lydutstyr(russbusser) Alt arbeid tilknyttet til nettdrift/generator blir gjort av installatørbedrift.

Det jeg lurer på er hva som trengs for å kunne utføre dette? Merk at jeg skal kun utføre arbeid tilkoblet batteri og spenninger som er under vanlig berøringsspenning.

Må jeg registreres i elvirksomhetsregisteret? Registreres som bilelektroverksted hos vegvesenet? Jeg skal heller ikke gjøre noe arbeid vitale deler som for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning.

Tenker også at jeg tar kontakt med vegvesenet og oppdater her om jeg kommer frem til noe nyttig :)

Spurt ${formatDate(1480378941)}
Løst Løst
Stripsing av kabel på undersiden av kabelbro

Hei

Prøver å finne noen krav om forlegning av kabel på kabelbro.

Vet at det er vanlig at bla. kabel blir forlagt på undersiden av kabelbro. Er det noen krav i NEK eller andre normer som motstrider dette?

Dette er tilfelle ved land industri og næringsbygg.

Spurt ${formatDate(1480341482)}
Løst Løst
Overspenningsvern - krav både i tilknytningsskap og fordeling?

Hei

Nek400/399 beskriver at tilknytningsskapet skal nå ivareta overspenningsvern. I montørhåndboka side 213 står det at: "Normalt vil være tilstrekkelig med vern klasse 2. I tilegg kreves det at datamaskiner, TV og lignende følsomt elektronisk utstyr beskyttes mot overspenninger høyere enn 1,5 KV. Ofte vil det måtte plasseres et overspenningsvern klasse 3 rett foran utstyret.

Har førsøkt å finne ett skikkelig svar på dette i nek400 og nek399, men ikke lykkes med å finne fornuftig svar på hvordan dette praktiseres. Er gjerne ikke så flink på å tolke dette heller.

Hvordan praktiserer folk dette og oppfatter forskriftene? Holder det med klasse 2 i tilknytningsskap eller skal det monteres klasse 3 inne også?

Takk!

Spurt ${formatDate(1480261781)}
Løst Løst
Faglig ansvarlig elektro, under 1000V

Heei,

Jeg har søkt på jobb som faglig ansvarlig i et næring- og produksjonsselkap.

De har ingen elektro ansvarlige pr i dag. Hvilke krav stilles til en slik stilling.

Hvor går grensesnitt for hva en kan utføre, og hva en kan prosjektere og vedlikeholde, samt IK rutiner og feilsøking.

Jeg har ikke installatørpapirer.

Spurt ${formatDate(1480254084)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.