Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Jordet lampe i rom med ujordet stikk

Hei,

Jeg har jordleder fram til lampepunktet i taket, men alle stikk i rommet er ujordet. Er det tillatt å montere en lampe (spoter på skinne) som krever jording i rommet?

Spurt ${formatDate(1464251079)}
Løst Løst
Midlertidig faglig ansvarlig

Hei!Jeg går på ingeniørhøgskolen og har i den forbindelse blitt stilt overfor en case jeg er veldig usikker på.

I en overgangsperiode er en bedrift ute etter å ansette en faglig ansvarlig på midlertidig basis. Dette er fordi nåværende faglig ansvarlig skal pensjoneres og påtroppende har oppsigelsestid i sin nåværende bedrift. Kravene iht. FEK §5 om maksimalt 30 dagers fravær overskrides derfor, slik at bedriften enten må søke om disp. eller da som oppgaven sier, ansette noen på midlertidig basis.

Oppgaven spør etter hvilke kvalifikasjoner bedriften selv må etterse at er i orden med den midlertidig ansatte.

Jeg mistenker at dette er et lurespørsmål fra skolens side, og mitt spørsmål er som følgende: Kan du ha faglig ansvarlig på midlertidig basis?

I veiledningen til FEK §5 i nest siste avsnitt spesifiseres "Bestemmelsen om innleie eller midlertidig ansettelse gjelder ikke den som skal ha det faglige ansvaret. Denne skal være fast ansatt med arbeidstid innenfor foretakets normale arbeidstid (ordinær full stilling). Den som skal ha det faglige ansvaret kan ikke være faglig ansvarlig for mer enn én underenhet/bedrift under foretaket."

På forhånd takk!

Spurt ${formatDate(1464199225)}
Løst Løst
Isolasjonen var tørr og sprø.

Hei!

Jeg har hatt tilsyn på det elektriske anlegget hjemme hos meg. Det ble funnet at kablingen var gammel og av en trådomspunnet type. Det står som kommentar at Installasjonen må ettersees og risikovurderes av registrert installasjonsvirksomhet som vurderer installasjonen i forhold til et moderne bruksmønster og forventet levetid. DLE skriver at de også mener at kablingen må byttes.

Hvordan forventes det at en slik sjekk skal gjøres? Må man sjekke kabelen i hele lengden og må denne trekkes ut av jernrørene?

Er det mulig å sno seg unna dette pålegget på noe vis? Jeg har selv elektro bakgrunn og syns kablingen ser bra ut.

Spurt ${formatDate(1464119180)}
Løst Løst
Brannalarm

Er det noen krav til strømtilførselen til en brannalarm? Er det greit å koble til med ledning og støpsel, så lenge stikkontakten er på en egen kurs merket brann.Altså spørsmålet er om det er OK med ledning og støpsel?

Spurt ${formatDate(1464105570)}
Løst Løst
Fan coi I apparatrom

Hei,

Vi har montert en fan coil i hoved tavlerom for å kjøle ned rommet. Dessverre fikk vi en avvik på det fra byggherren. Den sier at vi må fjerne risikoen ved lekkasjer og at i apparatrom skal det ikke forekomme uvedkommende rør for vann.

Har dere noe tips?

Spurt ${formatDate(1464102356)}
Løst Løst
1-10V dimmer

Hei.

Får man 1-10V dimmer på bad med 2 polet brudd ?

Spurt ${formatDate(1463948292)}
Løst Løst
Spørsmål ang. starte opp eget firma

Hei

Jeg har tenkt å starte opp et firma der jeg leier meg ut som automatiker og elektriker. Jeg har også tekniskfagskole og skal snart ta installatør prøven.

Men jeg har også vært innom tanken på muligheten til å selge automatisering/Styreskap. Er det noe kurs eller utdanning jeg må ta for å få muligheten til å gjøre dette?

Spurt ${formatDate(1463848417)}
Løst Løst
Overgangsresistans betong

Hei, dersom man i et betong hus måler resistansen mellom jording i en stikkontakt og mellom bolter skrudd inn i betong veggen og måler litt varierende fra 0,5MOhm til 0 Ohm. Er dette normalt, for eksempel dersom man isolasjonstester boltene på ett veggfeste til en flatskjerm mot jord?

Eller skulle ikke dette hatt noen forbidelse med jord?

Spurt ${formatDate(1463807336)}
Løst Løst
Brann/eksplosjon i styreskap

Hvordan er prosedyrer når det har vært en "eksplosjon" / brann/ røyk- og sotskader i et 230V styreskap

Jeg har blitt opplært til at ved slik hendelse så skal produsent/leverandør av styreskapet avgjøre om skapet fortsatt er iht til gjeldene regelverk og ingen det ikke er fare for å fortsatt bruke dette. Går ikke produsent/leverandør av styreskapet god for det, så skal det kaseres å byttes ut med nytt utsyr.

Kan evt installatøren gå god for, å friskmelde styreskapet ved en slik hendelse?

Spurt ${formatDate(1463762830)}
Løst Løst
Varmekabel + ujordede stikk

Hei

Skal legge varmekabel i stue hos kunde. Gulv skal rives, men vegger beholdes. Hus bygget i 1982.

Spm 1.Skal NEK400:2014 følges, eller rødboka? Eksisterende kurs brukes, men setter inn forankoblet 30mA jordfeilvern.

Spm 2.Må ujordede stikk skiftes til jordede stikk? Min tolkning av NEK400:2014 sier JA, men rødboka NEI

Spm 3.Hvis jeg kan følge rødboka - 4.3.3 sier at varmekabelens skjerm kan klippes/ikke termineres mot jord. Føler dette blir feil, men det skal jo ikke blandes ujordet og jordet utstyr i samme rom.

Spurt ${formatDate(1463751423)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.