Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

El. sikkerhetskurs

Hei!

Hvilke forskrifter er det som sier at man skal ha årlig el. opplæring for instruert personale??

Spurt ${formatDate(1232442000)}
Løst Løst
Brannvarling i bygg

Er det noen som vet når det er et krav å ha brannvarsling i et bygg??

Spurt ${formatDate(1232373240)}
Løst Løst
Oppdatering på normer og forskrifter

Hei!

Jeg er ansatt som bedriftselektrikker og har jo da ansvar for å holde meg oppdatert på nye forskrifter og normer.

Spørsmål:

Er det noen som vet om det går å få til en automatisk oppdatering på nye normer og forskrifter på for eks. NEK 400??

Takker for svar

Spurt ${formatDate(1232367960)}
Løst Løst
IP-krav for sakkyndige

I sluttkontrollskjemaet deres som ligger på siden står det under et punkt: ""Er alle spenningsførende deler beskyttet av IP2X-kapsling eller bedre?"" I tabell 51A-BA2- områder tilgjengelig for barn er kravet IP2X ser jeg. Er det derfor det står IP2X i sluttkontrollen, grunnet disse skjemaene er beregnet for husinstallasjon? I tavlenormen står det vel og at tavler for usakkyndig bruk skal være minst IP2XC. Jeg lurer på hvor det står noe om IP-kravet til en installasjon for sakkyndig betjening? Finner ikke noe i NEK 400 om dette.

Spurt ${formatDate(1232347980)}
Løst Løst
Kortslutningsmåler

Hei,
I forbindelse med læretiden har jeg fått i oppgave å finne ut av en installasjonstester. I den forbindelse har jeg vært en del borti kortslutningsmåling og har utført det et par ganger under oppsyn. Men jeg lurer på akkurat hvordan en kortslutningsmåler virker. Både jeg og de montørene jeg har spurt finner ikke helt ut av dette.
Måler den ""gjennom"" trafoen og videre ut i tilførselen? Dette gjelder selvsagt om man måler med spenning, noe den kortslutningsmåler jeg har vært borti kunne. Tar den hensyn til foranliggende trafoer?
Og vil kortslutningsstrømmene synke gjennom hele fordelingssystemet eller vil den på noen måte øke igjen etter trafoene?

Dette er spørsmål montørene også lurer på.

Spurt ${formatDate(1232294940)}
Løst Løst
Planlegging av kabeltrekking på bro.

Er det noen der ute med ""faste maler/teknikker"" for hvordan de trekker på broer? For å få det finest og minst mulig kryssinger som mulig?

Spurt ${formatDate(1232293620)}
Løst Løst
Inntakskabel

Hei, skal legge inntakskabel (snakk om få meter) til en ny fordeling. TN.
Vet at det er forankoblet et KV på 125A.
Ov er beregnet til og kunne være 25A (ifølge belastning ellers)
Nek400: 52A - 4 ,kabel= 4mm2 (IZ32)

Men så ser jeg i store grønne til moeller.s.31 der blir det foreslått 10mm2 (evt16mm2 om man ser KV størrelse)

noen som har noe svar til dimensjoneringen?

Spurt ${formatDate(1232292180)}
Løst Løst
Oppgradering av el. anlegg

Vi har kjøpt et hus fra 1970. Sikringsskapet er en salig blanding av skrusikringer og automater av den eldre sorten. Huset er påbygd i 82. Det er ikke hovedsikring i sikringsskapet, kun en inntakssikring på 63A i egen inntaksboks på loftet. Fra denne går det en PFXP 2x16mm2 ned til skapet. Jeg har planer om å oppgradere dette anlegget. Håper å slippe å bytte hovedkabel. Hva vil dere anbefale å gjøre? Kan jeg montere et kombivern på 2x63A i inntaket eller må jeg gå ned til 50A for å tilfredsstille forskrifter? Det blir muligens litt liten kapasitet med enfas 50A.
Takknemlig for tips.

Hilsen industrielektriker

Spurt ${formatDate(1232126760)}
Løst Løst
kabelbruer

Hei !

Er det noen retningslinjer i forbindels med montering av kabelbruer Har fått spørsmaål om det er mulig å montere kabelbruer fra Kina?
Hva må evenuelt sjekkes i forbindelse med dette?

Spurt ${formatDate(1232106780)}
Løst Løst
Sikkerhetsforskrifter

Er det noen gode ""treningsprogram"" til sikkkerhetsforskriftene?
Cd rom eller en bok med sp.mål.

hvor kan jeg få tak i dette??

Spurt ${formatDate(1232090460)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.