Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
I NEK 400:2002 under 810.4.2 står det at tavler som betjenes av ikke-sakkyndige skal tilfredstille kravene i NEK EN 60439-3. Der er kravet IP 2XC.
Vil det si i praksis at alle fordelinger i boliger, etc. eller andre steder som ikke har fagkyndige skal være tilnærmelsesvis IP30 ?
Løst
Hvilke krav stilles til prøvespenning på 11kv anlegg.
Løst
Er det mulig å utdype hva det er som er nytt med hensyn til korreksjonsfaktorer i forbindelse med å benytte takbokser som koblingsbokser i skjulte anlegg?
Løst
Jeg har et spørsmål ang frekvenser på høyspennings spenningsprøvere. Det står at spenningsprøveren er godkjent for 50 Hz og 60 Hz, men i dag brukes det mer og mer frekvensomformere også på høyspenningsmotorer. Er det noe fare for at spenningprøveren ikke vil gi signal ved spenning ved de ulike frekvensene på motoren?
Løst
Jeg arbeider på en platform i Nordsjøen,spørsmålet er som følger: Kan to montører med gruppe L sertifikat,arbeide alene på høyspennings anlegg, 6-13,8KV? Arbeidet er vanlig vedlikehold,der montørene åpner koblings huset på motoren,som medfører spennings testing på motoren.
En av montørene er leder for sikkerhet,leder for kobling er kraftstasjons operatør,som er med og låser ut avgangs bryter.
Rutinen på denne platform er at alle montører med L sertifikat,som er godkjent som leder for sikkerhet/kobling, arbeider på utstyr med alle spenningsnivå.
Er dette lovlig?
Løst
Er det lov å installere baderomsvifte rett over eit dusjkabinett.
Løst
I Jordingshåndboken 2000 er det på side 173 beskrevet problemet med eventuelle berøringspenninger hvis ikke gulvet er utjevnet til jordingsanlegget i huset.
I NEK 400:2002 701.413.1.6.1 står det i merknaden at ett uisolert gulv ikke er å betrakte som en annen lednede del.
Dette er vel med på å bidra til enda større usikkerhet rundt dette problemet. Ikke minst når det gjelder praktiske løsninger ved f.eks. rehabilitering av bad.
Løst
Jeg lurer på hva jeg skal bruke til å skjøte en jordwire 25mm2 som er lagt rundt tomta mi.Problemet er at den ikke er lang nok til å føres inn i sikringsskapet. Er det lov å bruke en vanlig primaksklemme til dette formålet eller kan den kun brukes innendørs eller må jeg bruke en hylse som jeg presser på?
Løst
Jeg lurer på om det fortsatt er tillatt å bruke tak bokser som koblingsbokser i skjult anlegg etter de nye revisjonene i forskriftene eller om man må begynne å bruke veggboksene.
Løst
NEK 400-8-802:2002
802.6.1
Betyr dette at det skal benyttes jordfeilvern i alle varmekabelanlegg uansett hvilke rom det installeres i ? Eller er det andre normer som beskriver unntakene ?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.