Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Maskindirektivet / NEK 400

Dersom et bygg består utelukkende av maskininstallasjoner og byggets innhold(ekskl lys og stikk) CE merkes og leverandøren hevder at dette innebærer at en ikke trenger å være autorisert installatør for å forestå instellasjonen
Er dette rett.

Er det slik at en ved å følge maskindirektivet må følge andre normer(bl.a. de normene som er angitt i NEK400 2000) for at anlegget skal kunne aksepteres. Eller er det opp til leverandør å velge dette selv.
Isåfall hvilke kriterier legges til grunn på den elektrotekniske installasjonen

Spurt ${formatDate(1036486800)}
Løst Løst
Gjeldende regelverk for installatører

Finnes det en oppdater liste med alle lover forskrifter og evnt normerpå internett.
mht IK og hvilke regelverk installatør skal forholde seg til

Spurt ${formatDate(1036486500)}
Løst Løst
Hva er rett ?

Jeg har et eldre hus med åpent el.anlegg. Ved restaurering av kjøkkenet får jeg hjelp av en kompis som er elektriker til å trekke kablene pånytt. Dvs jeg har ""slisset"" inn kabelgater i underpanelen i veggene, og kledt utenpå dette med gipsplater. Det brukes PR kabel over alt. Det brukes også utenpåliggende koblingsbokser og kontakter. Da Agder energis kontrollør var hjemme hos oss igår for å ha en befaring på det nye inntaket som deres ansatte har lagt opp tittet han tilfeldigvis inn på kjøkkenet - og kommenterer at ""dette er helt ulovlig"" - og må rives ned igjen.
Så er det vi stusser - kompisen min og jeg, han har nylig vært på kurs hos dere, og spurt om nettopp dette med tanke på jobben vi nå gjør - og fått beskjed om at den måten han utfører arbeidet på er korrekt og tillatt iht gjeldende forskrifter
Kan dere hjelpe ? - ER dette en grei måte å gjøre jobben på - slik at E verks kontrolløren tar feil, eller ?

Spurt ${formatDate(1036142340)}
Løst Løst
Person nr:2 ved arbeid på høyspentanlegg

Er det krav om at person nr2 ved arbeid på høyspenntanlegg skal ha FSH?
Hva ligger i begrepet ""instruert person""?

Spurt ${formatDate(1035995160)}
Løst Løst
installasjon

Vi er noen elektrikere som har et spørsmål:
Kan en elektriker installere uten installatør godkjenning andre plasser enn i sitt eget hus? evt. hvor?

Spurt ${formatDate(1035462660)}
Løst Løst
Automasjon i ex sone 1

Hvilke krav stilles til utførende personell(automatikere/elektrikere) for montasje av regulerings/overvåkings utstyr på Profibus DP/PA kommunikasjon i sone 1? Profibus tilkobles PLS i sikker sone. I/O modul utstyret som er tenkt brukt er i klasse: EEx de IIC,EEx de (ia)IIC.

Spurt ${formatDate(1034689500)}
Løst Løst
Samsvarserklæring Høyspentarbeider

Som Gr.L installatør leide jeg inn det lokale energiverket for å utføre en høyspentjobb. Jobben ble utført og jeg ba om samsvarserklæring for arbeidet de hadde utført. Fikk til svar at det hadde de aldri gjort før, men skulle ordne det. Mitt spørsmål er da: er ikke jeg i min fulle rett til å be om det??

Spurt ${formatDate(1034105100)}
Løst Løst
Trafo, SELV

I henhold til NEK 400:2002 715.411.1.2 står det at SELV kildene skal være fastmontert. Betyr det virkelig at disse ikke lengre kan ligge i innfellingskasser som sammen med lavvoltbelysningen ? Selv om kassene er ""stor"" nok ? (min. avstand mellom trafo og belysning)

Spurt ${formatDate(1033565580)}
Løst Løst
Test av jordfeilvern

I NEK 400:2002 640.6.3 står det at alle nyinstallasjoner av jordfeilvern skal testes ved I¤n (utløsestrøm). Dette innebærer at alle skal kontrollere at produsentene har gjort ""jobben"" sin. Påfølgende innkjøp av x antall av testinstrumenter. Er dette hensiktsmessig ? I jordfeilvernets videre leveår er det ""godt nok"" å trykke på testknappen.

Spurt ${formatDate(1033544760)}
Løst Løst
Dokumentasjon

Hvor stort dokumentasjons nivå (egenkontroll / sammsvarserklæring) skal det være ved serviceoppdrag. eks. Bytte av defekt stikk,Montering ny kurs.

Spurt ${formatDate(1033409220)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.