| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg har en kurs hvor armaturer er koblet sammen, inn i ene enden og videre ut i den andre, og skulle montert en ekstra armatur. Har lest at en ikke skal bruke takpunkt som brukes til lys til fordelingspunkt pga varme. Jeg vil installere en ekstra armatur på denne kursen, kutte kabelen og sette på et par wago-klemmer inni aramturen for å forlenge lederene slik at jeg får koblet til. Dette blir jo ikke et takpunkt på samme måte som en boks, heller ikke et fordelingspunkt vil jeg si. Har letet i NEK 400, bla NEK 400 559 for lysanlegg, men fant ikke noe om dette her. Dette bør vel gå bra så lenge kabel og vern er beregnet til å tåle den nye belastningen?
Løst
På lamper med stikk beregnet for baderom står det som regel på stikkontakten: ""kun for vaskemaskiner og apparater merket med dobbeltisolering"". Hvorfor kan ikke vanlige ting plugges i der? feks et kjøleskap? (ekstremt eksempel)
Løst
Hvilken norm/forskrift henviser samtidighetsfaktorene for forskjellige bygningsmasser seg til?
Hvis det er statistiske erfaringstall... i hvilken grad kan prosjekterende overprøve dette?
Løst
Hadde det ikke vært smart å hatt en egen forumkategori for elektrotekniske spørsmål? Jeg ser at det bare er rettet mot det forskriftsmessige her inne. Mens mange spør om elektrotekniske spørsmål som ikke har så mye med selve forskriftene å gjøre.
Jeg tror det hadde blitt mer ryddig om vi hadde et elektroteknisk forum for slike spørsmål.
Løst
Hei. Har hatt en enebolig nå,utstyrt med jordfeilautomater 30mA. Det jeg lurte på var hvofor jeg måler 240 v mellom fase og jord.
Var det jordfeil burde jo jordfeilutomaten slått ut????
Løst
Hei,
-Studerer ved Universistet i Stavanger og jobber for tiden med en bachelor-oppgave hvor vi skal styre en 2 fase hånddrill i x-,y- og z-retning. Ved dimensjonering av vern og kabler til hånddrillen lurer vi på om det er krav til overbelastningsvern? (Siden drillen skal brukes i en modell er det fare for at den blir veldig varm..)
Den har belastningsstrøm på 0,3A.
(Det finnes vel kanskje ikke overbelastningsvern for 2 fase?)
Ser også i tabellene i NEK 400 at ledertverrsnittet ikke går lavere enn 1,5mm som blir stort iforhold til en belastningsstrøm på 0,3A fra drillen. Finnes det tabeller som går lavere?
Mvh
Martin
Løst
Hei lurer på hva han som testet strøm på seg selv og kam frem til at 30 mA var ideelt for jordfeilvern. Har sett filmen en gang for en stund siden men kan ikke huske navnet, han var tysker er jeg ganske sikker på å levde mellom 1800/1900 tallet
Løst
Skal dimme 2 lamper som per i dag går til en dobbel enpolet bryter (kun enkel boks). Finnes det en dobbel dimmer hvor en kan dimme begge lampene uavhengig av hverandre? Som sagt så er det kun enkel veggboks.
Løst
Jeg hørte en montør nevne at ved høye spenninger så vil elektronene kun forflytte seg i de ytterste delene av en leder mens kjernen vil være mer eller mindre passiv, og at det i flere høyspentanlegg benyttes hule ledere.
Stemmer dette eller er det bare sprøyt?
Hvordan kan spenningen ha noe å si her? Spenningen er jo bare en potensialforskjell mot jord og lederen skulle da ikke ""kjenne"" hvor høy spenning det er.
Kom gjerne med tilbakemeldinger om dette er litt dårlig formulert.
Løst
Noen som vet hva som er straffen for å stjele strøm? En kjenning som er hobbyelektriker fortalte han hadde koblet den ene kursen i skapet som gikk til varme i huset utenom måleren. Dette sparte han visstnok store summer på. Han anser risikoen for liten for som han sier: ""jeg slipper ikke noe kontrollør inn i huset uten ransakingsordre"". Er det så enkelt? Har hørt at du kan miste elektrikerfagbrevet hvis det kan bevises at en med fagbrev har utført noe sånt. Stemmer det?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.