| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
NEK 400 beskriver jo krav til bla. antall uttak i boliger og hytter, og er en grei mal ved prosjektering av nye bygg og installasjoner. I vårt område er det nå planlagt utbygging av strøm til flere store hytteområder med eksisterende bebyggelse, og spørsmålet rundt dette med krav til størrelse på installasjon har dukket opp. Noen ønsker full installasjon i alle rom, og her følger vi selvfølgelig normens krav. Men vi har også en del hytter som kun ønsker strømtilkobling i første omgang, med utvendig og innvendig skap, samt 1-2 uttak ved innvendig skap. Dette er bygg som har eksisterende 12V anlegg som forsatt ønsker å benytte eksisterende installasjon på belysning, og det er bygg med eiere som ikke benytter hytta i påvente av overdragelse til ny generasjon eller salg. Det er også flere som ikke har behov for strøm på soverom og andre rom, da hyttene er av svært enkel standard, og ligger høyt til fjells. Kan man risikovurdere seg bort fra krav til antall stikk, da behovet ikke er der? Hva skjer f.eks om hytta skal selges om 2år. Kjøper ser at hytta har fått innlagt strøm i 2018, og vet da at installasjonen er basert på gjeldende regelverk og har nok uttak. Hvem blir da sittende "ansvarlig" eier eller installatør? De fleste ønsker full installasjon, men vi har en del som kun ønsker noen få uttak pga lite behov. Dette har skapt en del diskusjoner hos oss, og vi lurer på om det er andre som har erfaringer på dette område.
Løst
Hei
lurer på hva dere definerer som et arbeidslag, og hvor mange dere ser som forsvarlig å ha under ledelse av 1 LFS?
Løst
Hei.
Jeg fant et tidligere innlegg om gnistfangere på dieselmotorer her på forumet fra 2004 men kan ikke se å ha funnet et spesifikt svar på mitt spørsmål.
Ut i fra Sintef sin utredningsrapport om ikke-elektriske tennkilder så nevnes gnistfangere. Så fremt jeg har resonnèrt meg til så har enkelte flytende innretninger kun to potensielle kilder som trenger gnistfangere. Det er i stor grad dieseldrevne kjeler, samt dieselmotorer. (Eksosutløp)
Hvor fremkommer det spesifikke kravet om montering av gnistfangere, eller hvor blir det omtalt i regelverket? Jeg tar ikke høyde for midlertidige installasjoner (Z015), men det fastmonterte utstyret ombord på innretningen.
Takker på forhånd for innspill.
Løst
Kan en skipselektriker være elektriker i eget hjem?
Løst
Hei
Har isolasjons hansker ombord godkjent for opp til 1000 V. Disse begynner å bli noen år gamle (2009 og 2014), men er hele og fine. Står ingen holdbarhetsdato på disse (bare produksjons dato), og lurer derfor på om det er noe intervall for utbytting eller om de er godkjent så lenge de er i god stand?
Løst
Hei
Nye næringsbygg skal ha tilknytningsskap ihht NEK 399.
Hvordan løses det med terminering av 5 x 240 kabler i tilknytningsskapet?
Løst
Case:
Mulig brudd i 3x50 AL kabel forlagt i bakken.
Måler 74 Volt mellom L1-L2Måler 186 Volt mellom L1-L3 Måller 234 Volt mellom L2-L3
Måler 97 Volt mellom L1-Jord Måler 124 Volt mellom L2-jordMåller 133 Volt mellom L3-jord
Anlegget:
UF1:"Primærsiden"
"Uten feil" 1,87 MohmUF2:"Sekundærsiden"
"Uten feil" 24 Mohm
Jeg har isolert sekundærsiden , og isloert ut alle kurser fra hovedfordeling for å utelukke eventuelle feil i drossler og annet utstyr som kan skape høye spenninger lokalt i nettet.
Erfaring fra stedet:Måle resultater for kabel som er isolert i fra nettet:
Etter megging av kabelen fikk jeg følgende resultater
L1-L2: 100 Mohm
L1-L2: 100 Mohm
L2-L3: 100 Mohm
L1-jord: 100 Mohm
L2-jord: 100 Mohm
L3-jord: 100 Mohm
Kabelen skal være i orden...
Måling av resistans i leder ( potensielt knekk på kabel som igjen gjør at 1 av lederene har begynt å korridere og skaper en dårlig forbindelse i 1 eller flere av lederene.
L1-L2 : 0.07Mohm
L1-L3 : 0,06Mohm
L2-L3: 0,00 Mohm
Konklusjon
Kabelen er defekt
Tiltak:
1:Bytte kabelen
2: Spenningsette kabel og termografere seg frem til feilkilden før den graves opp og repareres.
Har noen her inne noe formening om noen andre feilkilder for disse resultatene? Og/eller annen fremgangsmetode for å rette feilen?
Det er målt 230 V mellom alle faser på primærsiden, og redusert spenning mellom L1-L2 , L1-L3 på sekundærsiden.
Jeg har låst alle sikringer i sekundærsiden som er berørt av "defekt" fase så ikke noe utsyr i anlegget blir påvirket av lav spenning.
Det skal også sies at ved måling av spenning mellom L1-L2 / L1-L3 på primærsiden varierer denne spenningen fra 67 V - 201 volt ettersom kurssikring er på eller av. Ofte 197 volt i bunn av sikringen, og 76 volt når kurs sikring slåes på.
Setter stor pris på tilbakemelding
Løst
Som de fleste vet kan rare ting skje i et anlegg ved jordfeil. Var borti en meget pussig feil i styrestrømmen på en ballastpumpe som hadde jordfeil i en solenoid. Etter videre "forskning" la jeg merke til at ene fasen i sekundærsiden på styrestrøm trafoen, som er av den dobbeltisolerte typen (Noratel), også er koblet rett i jordskinne. Samtlige starter skap fra dette firma har denne utførelsen, og styrestrømmen ligger etter mitt skjønn med jordfeil. Har kontaktet både DNV og konfrontert firmaet i saken, men ikke fått noe fornuftig svar.
Hva mener Dere om dette?
Løst
Hei er det noen som vet om det er mulig å kjøre tilførsel til en motor og termistor signalet i samme kabel?
Løst
Er det noen her inne som vet om noe bra firma som installerer solceller til industri? tenker da på en installasjon på 1000 kvadrat eller mer og effekter på 100kW og oppover.
Tskker for alle svar.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.