Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Er det noen krav til 2-polig brudd for utstyr i Ex-områder?
Eksempelvis varmeelement, belysning eller signallamper?
Løst
Hei
Jeg sitter med et Ex sertifikat ref. BVS06ATEX E 088 der en komponent er merket som følger:
II2G Exemb[ib][px]IICT6
Atex merkingen er ok, men hva står ""b"" for etter m (moulded)?
Er også usikker på hva [px] står for?
Løst
En kunde ønsker et lysarmatur med IP66/67 og eksplosjonsbeskyttelse som tilfredstiller Sone 21 (IP6X, Merking II 2 D).
Jeg ser i Glamox-katalogen at det finnes to typer EX-armaturer. Hvilken skal jeg velge?
Type MAX har merking: IP66/67, Zone 1 II 2GD EEx edm IIC T4/T5
Type MIX har merking: IP66/67, Zone 2 II 3GD EEx nA T3
Det er koks-støv og oksid-støv som er eksplosjonsfarlig i området.
Løst
Purge control boks for en Ex p montitor er merket:
ExII 2G Ex mb e ia [px] [ia] IIC T4
Hva betyr merkingen, og medfører det spesielle forhold det må taes hensyn til ved montering?
Løst
Har en ex i krets med en lokal indikator som er ex i kan denne byttes med en som er eex d? lokal indikatoren står i sone 2, og er koblet i serie sammen med radaren.
Løst
Vi har levert et anlegg med Ex-instrumentering der mangetspoler til ventiler er EEx m og følere/transmittere er egensikre EEx ia. Vi har derfor 2 adskilte skinner for instrumentjord IE (generell instrumentjord) og ISE (egensikker instrumentjord), i tillegg til generell jord PE.
Elektriker som skal koble lurer på hvordan jordingen til ISE-jord skal utføres. er selv ikke elektriker men mener det vanlige er at jordleder kobles til jord både i skap og ute i instrument, og skjerm på kabel kobles samemn med jord kun i skapet, stemmer det?
Løst
Jeg har et relè der produsenten ikke vil levere ATEX sertifikat.
Produsenten leverer 'EC Declaration of Conformity' og det står i datablader at det kan stå i sone 2.
Jeg skal bruke relèet i sone 2.
Hvilket krav finnes for at jeg kan dokumentere at det kan brukes i sone 2?
Løst
Hei!
Vi har et ex-område bygd på begynnelsen av 90 tallet. Jeg kan ikke se noe IS-jord i noen av styreskapene der det er montert ex-barrierer. Hvilken farge skal IS-jord ha og hvor i skapet skal den termineres?
Løst
Jag undrar om jag fått en pump levererad med ett ""declaration of conformity"" men ej någon märkning på pumpen vad ska jag göra då?
Pumpleverantören har skickat ATEX märkskyltar men vågar jag sätta på dessa på pumpen när dom inte var där från leverantören?
Løst
Hei!
Vi har en spritfabrikk bygd i 1990 som er et klassifisert som EX-område. Hundre meter fra denne fabrikken ble dett satt opp en 2 MW 380 V transformator som gir fabrikken tilførsel. Den gangen ble det lagt en 4-leder ut fra trafoen, altså TN-C. frem til første fordeling. Etter første fordeling har man gått ut med 5-leder til alle styreskap/underfordelinger.
Det er ikke opprettet instrumentjord i fabrikken heller, kun PE-jord.
Slik jeg forstår det skal man i dag på et nytt anlegg legge 5-leder fra transformator og frem til første fordeling.
Spørsmål 1: Er det krav om å legge om til 5-leder fra transformator? og eller opprette instrumentjord.
Spørsmål 2:Hva oppnår man med å bruke instrumentjord?.
Spørsmål 3: Hva oppnår man med å legge 5-leder frem til første fordeling?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Sverre Isaksen
Senior Instructor
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.